Ny niofemma med tappat chassinummer

Forum / Övrigt / Allmänt / Ny niofemma med tappat chassinummer

Forum / Övrigt / Allmänt / Ny niofemma med tappat chassinummer

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 18, 2011 at 18:10 #170702

      I den mån det finns någon tanke med dagens skenande teknikutveckling så är det väl att bilen ska köras max tio år, sedan skrotas med nära nog 100%-ig återvinning; vi ska köpa nytt och bilarbetarna får behålla jobben. Men om man räknar in att en bils största miljöbelastning är tillverkningen så är det jag som kör miljöbil – det har bara behövt tillverkas en på 38 år… :lecture:

        mars 22, 2011 at 06:30 #170820
        Timo M wrote:
        En sak är klar. Veteranbilshobbyn för bilar födda efter det här årtiondet är död. Det kommer inte att finnas någon som kan hålla liv i bilarna.

        Nja, jag tror du har fel.

        När den första PCn kom på början av 80-talet kändes det till exempel som en hopplöst komplex och fantastiskt hi-tech produkt som var helt omöjlig att förstå sig på för vanligt folk, och helt omöjlig att reparera. Nu, 30 år senare, framstår den som löjligt simpel och så “basic” att jobba med att en barnunge kan plocka isär och sätta ihop den på 10 minuter.

        Och programvaran – operativsystemet MS-DOS – var det allra senaste, det var dyrt, svårt och avancerat. Nu för tiden är den programvaran så rudimentär att man bara kan skratta åt att den nånsin känts komplex…

        Det skulle förvåna mig väldigt mycket om inte samma utveckling skedde i bilvärlden.

          mars 22, 2011 at 18:46 #170842

          jag håller tyvärr inte med dig , problemen är att bilarna rostar inte upp nu men electroniken lägger av . :sad2:

          tå t.ex jag har en kund med en peugeot 406 98 han behövde en nytt motor kudde , beställde den hos peugeot , finns inte mer , men non måste har den i lager , eller beställer den i france , går inte allt under 2000 är utskrotad finns inte mer kan inte beställas mer.. :banghead:

          och här har vi bara en motor kudde , el komponenter kan man inte själv laga (ofta) så bilar som är ju kanske en 15-20år gammal få demens boxar börja tappa minne , nu med dessa nya programera du EN gång sen kasta dom finns inte mer om 15-20år

          så det bilr om 30 år : ojj vilken fin 9-5:a en 10 , funka den , nej tyvärr det gör den inte men den är fin :console:

            mars 22, 2011 at 19:27 #170847

            Jag kan också hålla med om att nya bilar är för komplexa för att kunna hållas vid liv för länge detta i kombination med livstiden på detaljerna gör nog att det kommer bli svårt att hålla de bilar som säljs idag. Jag hörde någonstans det skrämmande att livstiden på en ny bil räknas till 10.000mil i europa och jag har för mig att det är det samma som man räknar på vid emissionstestning.
            Naturligtvis kommer det ju finnas undantag till detta, ingen kommer väl ingen skrota en Veyron eller CCX i onödan. :confused:

            fotnot; med komplexa menas här antalet detaljer, inte avancerad elektronik

            ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

              mars 22, 2011 at 19:43 #170850

              japp , dom skrota helt enkelt väg så det finns inte mer , och begangnad fungera inte om man har inte allt , så är der plast detailj med 25000 krokar som du inte få väg hel.

              bristbult på bälte som du måste borra väg ( sitter i stål huls t.ex opel astra) o.s.v

                mars 22, 2011 at 20:48 #170852

                Mja, vad gäller just motorstyrning så finns det ju en hel del eftermarknadssystem att tillgå, både Gör-det-själv-kit och färdiga lösningar. Skulle nog vilja påstå att det kommer billiga universalstyrningar att programera med olika adapters för att passa bilarnas kabelhärvor. Biltema kommer säkert att sälja dessa. En motor är ju bara en motor, så den bryr sig inte om vem som styr bränsle och tändning. Finns inga konsumenter som kommer att acceptera detta i längden med kort livslängd. Redan idag köps ju mycket elektronik på gemensamma plattformar från tex Bosch etc. Att som på 80-90-talet sitta med egna unika lösningar för allt är kostsamt och krångligt.

                Däremot annan typ av elektronik för instrumentering etc är tuffare att rå på, men inte lika “hemlig”. Skönt att Saab visar vägen med en öppen plattform som IQon!

                  mars 23, 2011 at 05:56 #170864
                  Mojje wrote:
                  Det vore ju hemskt med CTRL+ALT+DELETE där!! Det skulle ju betyda att nån klåpare fått för sig att använda Windows!! :doh:

                  Hej bilist Scrolla ner i menyn och välj “windows i bilen” lite underhållning. Förlåt OT.

                    mars 23, 2011 at 07:07 #170865

                    på tal om alkolås .
                    Var på en firma för att lasta, får då frågan om vi har alkolås på lastbilen. Nej blev svaret med följdfrågan varför.Förklarar att dom åkerier som inte kan lita på sina chaufförer borde titta över om dom borde driva sådan verksamhet.Hon blev väldigt tyst.

                      mars 23, 2011 at 12:04 #170874
                      Dicst wrote:
                      Mja, vad gäller just motorstyrning så finns det ju en hel del eftermarknadssystem att tillgå, både Gör-det-själv-kit och färdiga lösningar. Skulle nog vilja påstå att det kommer billiga universalstyrningar att programera med olika adapters för att passa bilarnas kabelhärvor. Biltema kommer säkert att sälja dessa. En motor är ju bara en motor, så den bryr sig inte om vem som styr bränsle och tändning. Finns inga konsumenter som kommer att acceptera detta i längden med kort livslängd. Redan idag köps ju mycket elektronik på gemensamma plattformar från tex Bosch etc.

                      just , bosch är en av dom storre tillverkare här , men du kan inte ” bara” bytta box på 200 tals bilar den tiden är förbi för länge sen , mycket mer är inkopplad .
                      en motor är en motor men du kan inte jämföra denna 9-5:a med den B20 från en 99:a.

                      visst kommer nu euro5 men den är det så att vi verkstäder logga i på t.ex saabs sida betalar en avgift och få tillgångs koder få att komma i i systemet här kan du KÖPA koder ( mjukvara) för att fixa detta , man jobbar med din dator som en tech2 logga du på V.A.G eller volvo då jobbar du med deras system i din dator.
                      en kompprov på en ny diesel bil tå du inom 2 min så har du alla värde i varje cylinder.

                      jag har varit sist på en info kväll från bosch då var frågan hur länge dessa bilar håller i framtiden .
                      svar : beräknad 10 år allt vad du kör mer är vinst..
                      det blir helt enkelt för dyr att fixa en bil från 10-15 år kostnader överstiger värdet långt…

                        mars 23, 2011 at 18:05 #170880

                        Men ingen entusiast räknar väl med att deras ögonsten ska gå plus..? Då skulle inte många rosthögar bli uppsvetsade…

                          mars 25, 2011 at 10:16 #171003

                          Sådärja. Slutrapport: Är tillbaka till ruta ett. Med (t.v.) skippat alkolås fungerar bilen utmärkt. Hämtad igår. Läcker och hur skön som helst!

                          PS: Intressant resonemang om elektronik. Vi får väl leta i forumarkivet om 25 år, se vad vi trodde och tänkte för att se hur det blev med 2011-års bilar. När de tagits omhand av entusiaster som skall ställa i ordning sin “veteranare” 😉

                        Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.