Ny niofemma med tappat chassinummer
- Detta ämne har 25 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-25 10:16 av timo m.
-
FörfattareInlägg
-
Fick leverans av nya niofemman för två veckor sedan. Den skulle bara ha ett alkolås först (borde vara lag på det fö 😉
Något körde ihop sig. Bilen har stått hos säljaren sedan dess. Heldöd. Fick följande budskap nyss; “…är … ngn el-box som har tappat chassinumret, och denna måste programeras om / alt bytas ut. Dock går det inte att få kontakt med boxen varför vi väntar support från Saab i trollhättan. Jag håller er underrättad, och så fort jag får veta mer återkommer jag till er…”.
Ring-mej-sén. Liknar “Macken”, ni som minns. SAAB handlaren har varit hygglig och trevlig. Vi lånar en ny diesel-niofemma så länge och den går fint. Men man undrar…. blir det stopp på nya bilen, mitt i natten, mitt i skogen, mitt i vintern nästa gång??
Allt var inte bättre förr men man slås av tanken på att grejjerna nog ka ha krånglats till så att det både räcker och bir över när man hör sådant här…
Kör vackert 😀
Nye biler med stadig mer elektronikk er sårbare. En bekjent som har en ny Ford har hatt problem med utladning av batteriet. Bilen har 2 ganger blitt fraktet til Ford v.staden for reset og oppgradering av software før den startet. Morsomt med ny bil som ikke starter midt på natten og – 30 grader.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidTimo M wrote:Men man undrar…. blir det stopp på nya bilen, mitt i natten, mitt i skogen, mitt i vintern nästa gång??När första gen Volvo S80 lanserades var det många som fick åka bärgare med “låsta” styrboxar,
kanske dags att dom monterar som extra tillbehör CTRL+ALT+DELETE knapp i handsfacket 😀
Hoppas det löser sig!
Benny S wrote:Timo M wrote:Men man undrar…. blir det stopp på nya bilen, mitt i natten, mitt i skogen, mitt i vintern nästa gång??När första gen Volvo S80 lanserades var det många som fick åka bärgare med “låsta” styrboxar,
kanske dags att dom monterar som extra tillbehör CTRL+ALT+DELETE knapp i handsfacket 😀
Hoppas det löser sig!
Det vore ju hemskt med CTRL+ALT+DELETE där!! Det skulle ju betyda att nån klåpare fått för sig att använda Windows!! :doh:
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
varför ska du ha en alkolås ?? man vet väll at man inte ska :skåååååål: när man kör :racesmile: jag vill inte har not sånt skit i bilen.
och ja det blir värre med nya bilar och deras el-ende .
problemet med nya bilars E.C.U är inte ovanlig samt är allt kopplad med startspärr och transpondernycklar.
inte bara byta E.C.U på dom nyare gäller en ny box med programvaror .du har kanske fåt en :blush: barn skukdom :blush: :crazy:
Tredje veckan av väntan är (snart) till ända. Säljaren som gör sitt bästa ringde. Nu har teknikerna fått hela bilen att fungera igen… utom startmotorn.
Lär vara några tekniker i Trollhättan som skall säga sitt och komma till ÅF i Sthlm men det hade de inte tid med förrän tisdag, onsdag kommande vecka.
När sade vi konsumenter att vi verkligen ville ha så här invecklade produkter. De skarpa hjärnor som behövs för att laga bilar borde väl allokeras för hjärnkirurgi, fixa läckande kärnkraftverk eller vad som helst…. utom just bilar som vi har vant oss vid “bara skall fungera”.
Trevlig helg så länge…. så fortsätter vi sedan!
Det är inget fel på vänligheten. ÅF ringde i eftermiddags med en uppdatering. Det åker tydligen elscheman kors & tvärs mellan Sthlm och Trollhättan. De får inte ihop det. Bilen är ny, de kan inte mappa dessa scheman mot de kort och komponenter som finns i bilen. utbildningen inte kommit igång, sådana här fel skall inte inträffa på en såhär ny bil iaf, etc, etc…
Man kan stilla undra vad som händer om ngn komponent går sönder på vanligt sätt… Jag unnar verkligen SAAB nystarten, hoppas att de skall komma igång men just därför, att de också lägger manken till för att motverka att sådana här problem dyker upp.
Börjar annars likna historiken med trassliga systemutvecklingsprojekt. Nästan så att IT branschen har rättat till sig ganska bra men att bilbranschen nyfiket har sökt sig till samma träsk som IT branschen har lämnat bakom sig för att se om bilbranschen kan skojas till på det här sättet.
En sak är klar. Veteranbilshobbyn för bilar födda efter det här årtiondet är död. Det kommer inte att finnas någon som kan hålla liv i bilarna. De blir mer som konsumentelektronik. Köp, ha kul/nytta av dem i tre år, sedan kasta. Undrar bara vad som händer när dessa konsumenter upptäcker att bilens pris behöver slås ut på fem i stället för femton år…
Det var dagens filosofiska utläggning. Helg på er, livet går vidare detta till trots, nu väntar en immig och god biir 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.