Nya bekymmer-batteriet drar ur

Forum Övrigt Allmänt Nya bekymmer-batteriet drar ur

Detta ämne innehåller 13 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-05-08 07:44.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20062

    greven
    Deltagare

    Efter 2 veckors garagevila skulle Saaben startas upp igår kväll. Med nytt batteri och ny startmotor borde det vara en enkel match, trodde jag. Så fel man kan ha. Bilen var stendöd och batteriet urladdat. Gick ej heller att få fart på batteriet med hjälp av kablar. Körde ju med bilen nästan dagligen under ett par veckor och i samband med andra reparatione/förbättringar och redan då visade det nya batteriet tecken på att ladda ur. Det trodde jag då berodde på att jag kört enbart korta sträckor i stan och med halvljuset mestadels tänt, så jag körde några längre sträckor med lite mer gas/varv och utan halvljus och ställde sedan in bilen i garaget. Den var då hur startvillig som helst. Men nu, två veckor senare, är den alltså stendöd igen. Nya delar på elsidan är förutom det nya batteriet nya strålkastare, blinkersrelä och ny startmotor. Trots denna omsorg och omvårdnad vägrar fanskapet att starta och intar en allmänt grinig attityd. Jag har funderat på att ge bilen någon form av korttidsterapi, s.k. KBT, i form av 2 hårda slag med en hammare. Om ingen annan här har en bättre idé, vill säga.

    #139714

    phermansson
    Deltagare

    ”Gick ej heller att få fart på batteriet med hjälp av kablar.”

    Du menar att startmotorn inte gick runt när du kopplat på startkablar till en annan bil??

    #139718

    greven
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    ”Gick ej heller att få fart på batteriet med hjälp av kablar.”

    Du menar att startmotorn inte gick runt när du kopplat på startkablar till en annan bil??

    Nja, snarare att batteriet inte tog emot ström från hjälpbatteriet. Det blev inte tillräckligt med strömstyrka för att få startmotorn att snurra.

    #139719

    William
    Deltagare

    har du multimeter? med en sån kan du koppla in dig mellan en av batteripolerna och kabeln och mäta om det är nåt som ligger och tjuvdrar ström, samt om så är fallet fortsätta söka genom säkringsdosan.

    kan vara så enkelt som en lampa som är på nånstans?

    Andra saker som kan vara bra att kolla är att pluskabeln och jordflätor är friska, själv bröt jag oavsiktligt och ovetande av min pluskabel utan att den fysiskt gick i två delar när jag hade ur min motor ur bilen och det uppenbarade sig som ”svagt” batteri vid start tills kabeln gick av 100% och inget hände oavsett batteri.

    #139720

    greven
    Deltagare

    Åyerigen, tack för tipsen

    #139721

    stefan
    Deltagare

    oavsett vad som dragit ur batteriet så lär du nog ladda upp det igen för att felsöka, är det helt tomt så är det inte säkert att kontaktytan över ett par startkablar räcker för att få snurr på det ögonblickligen. Ibland så får man stå och ladda på lite innan det går.

    #139725

    exceller8
    Moderator

    En sådan där Batterifrånskiljare kan ju underlätta även om det inte löser problemet, men du bryter strömmen så inte batteriet laddare ur! Du sätter den bara på ena polen och skruvar av/på strömmen…Finns på Mekonomen och liknande butiker…se länk…

    http://www.classicbildelar.com/Tillbehor-Custom/Batterifranskiljare/

    #139730

    saab-bo
    Deltagare

    På min 96 -62, hade jag ett väldigt irriterande fel som drog ur mitt Batteri.
    Den hade förmågan att en stund efter jag parkerat, tända bromsljuset helt själv!! :banghead:
    Det kunde sen lysa en stund, för att sen slockna igen, och tändas igen…..!!

    Det visade sig att det var fel på Huvudbromscylindern. Tätningarna hade svällt så att det låg hela tiden kvar ett litet tryck i Bromsarna, och det var så pass att den orkade tända bromsljuset själv.

    Efter renovering av cylindern med nya Tätningar så var problemet helt borta!!

    Detta kan ju vara ett tips i letandet efter ”Strömtjuven”!!

    / Lycka till/

    / Bosse

    #139745

    greven
    Deltagare
    Mats Kadmark wrote:
    En sådan där Batterifrånskiljare kan ju underlätta även om det inte löser problemet, men du bryter strömmen så inte batteriet laddare ur! Du sätter den bara på ena polen och skruvar av/på strömmen…Finns på Mekonomen och liknande butiker…se länk…

    http://www.classicbildelar.com/Tillbehor-Custom/Batterifranskiljare/

    Känner igen den där typen av ”strömbrytare”. De satt originalmonterade på min första bil, en diamantsvart Peugeot 404 -64, med soltak o vit ratt. Den bilen hade fransk stil och klass, fjärran från andras ”trimmade” oplar och amazoner. Nästa bil blev min första SAAB, en blå 96:a från 1960, som inköptes för 25:-. Den var risig och rätt rostig. Fick aldrig någon omvårdnad som smörjning, bromsöversyn eller byte av tänddelar. Den rök och smällde, men gick jämt. Oslo-Sthlm t.o.r., Sthlm-Jämtland t.o.r. i 22-gradig kyla, Sthlm-Malmö t.o.r osv. Till sist skar den dock ihop. Kan någon gissa var ? Jo, naturligtvis på Tranebergsbron. Denna förbannelse började 1976 och pågår ännu !

    #139748

    Köp avskiljaren på biltema så sparar du en slant. (är exakt samma som classicbildelars)

    Jag hade samma problem med min gamla motorcykel. Visade sig till sist att det nya batteriet jag köpte var defekt. Innan jag kom på det hade jag dragit om i princip alla kablar, isolerat poler etc.

    Det där med svällande tätningar i bromscylindern lät inte kul. Vilken fenomenal felsökning av Saab-Bo.

    Jaga strömtjuv med multimeter är en bra idé men kolla först jordflätorna och dubbelkolla batteriet innan du börjar.

    #139752

    greven
    Deltagare

    Jag tar till mig av alla tips, men den här gången (har ingen multimeter) känner jag mig så pass osäker, så jag gör det inte på egen hand.

    #139756

    greven
    Deltagare
    William wrote:
    har du multimeter? med en sån kan du koppla in dig mellan en av batteripolerna och kabeln och mäta om det är nåt som ligger och tjuvdrar ström, samt om så är fallet fortsätta söka genom säkringsdosan.

    kan vara så enkelt som en lampa som är på nånstans?

    Andra saker som kan vara bra att kolla är att pluskabeln och jordflätor är friska, själv bröt jag oavsiktligt och ovetande av min pluskabel utan att den fysiskt gick i två delar när jag hade ur min motor ur bilen och det uppenbarade sig som ”svagt” batteri vid start tills kabeln gick av 100% och inget hände oavsett batteri.

    Detta ska jag kolla. Har ju bytt batterihylla. Den gamla rostiga är utbytt mot en nytillverkad och i samband med detta var det ett evigt böjande och krökande av allting, inklusive pluskabeln.

    #139761

    kgu
    Deltagare

    Jag drabbades av ett märkligt fel en gång.
    Var ute och körde och plötligt tvärdog bilen och batteriet var dött. Tomt batteri, men gick att putta igång. När jag skulle köra iväg dog bilen igen. Fick bli bogsering hem – nederlag.
    Kom hem och tittade igenom elsystemet, men såg/mätte inget fel så jag tog loss startmotorn och monterade dit en annan starmotor (största strömförbrukaren).Detta avhjälpte dock inte problemet.
    Till slut så visade sig att pluskabeln från batteriet till startmotorn låg mot drivaxeln och hade nött hål på höljet varvid fin korslutning uppstått.
    Du kanske skall kolla hur din plusskabel ser ut / Kent

    #139763

    greven
    Deltagare
    KGU wrote:
    Jag drabbades av ett märkligt fel en gång.
    Var ute och körde och plötligt tvärdog bilen och batteriet var dött. Tomt batteri, men gick att putta igång. När jag skulle köra iväg dog bilen igen. Fick bli bogsering hem – nederlag.
    Kom hem och tittade igenom elsystemet, men såg/mätte inget fel så jag tog loss startmotorn och monterade dit en annan starmotor (största strömförbrukaren).Detta avhjälpte dock inte problemet.
    Till slut så visade sig att pluskabeln från batteriet till startmotorn låg mot drivaxeln och hade nött hål på höljet varvid fin korslutning uppstått.
    Du kanske skall kolla hur din plusskabel ser ut / Kent

    Ytterligare en sak att kolla. Särskilt mot bakgrund att jag nyss bytt startmotor. Återigen, tack !

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng