Nybliven Saab V4:a ägare, fråga om Choke osv

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nybliven Saab V4:a ägare, fråga om Choke osv

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-28 13:22.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #449632

    Hej!

    Detta med gamla Saabar är en relativt nyfunnen kärlek för min del men ack så stark den har blivit ändå på kort tid. Min far ägde en 96 V4:a på sjuttiotalet som jag sett på bild under min uppväxt och det har alltid varit en liten dröm att själv äga en sådan. Sen en månad tillbaka är jag nu ägare till en 96 V4:a från -71. Är helt frälst. Nästan farligt så mycket man vill vara ute och köra hela tiden, för det är där tyngden i min kärlek till bilen ligger – körglädjen.

    Hur som helst så med min ringa ålder ( 22 år) så har jag inga större förkunskaper kring V4orna, förutom det jag läst i den gedigna texten som finns här på Saabklubben om hur man håller bilen pålitlig osv. Min fråga är således om där finns någon i Skåne som skulle vilja ge en yngling en hjälpande hand med att se över choken på bilen? Alternativt tipsa om en verkstad som är duktiga på gamla Saabar? Det är automatchoke. Problemet ligger i att bilen lätt stannar när den är kallstartad då den går ner på väldigt lågt tomgångsvarv och jag måste hålla igång den med gas. Symtom nummer två som jag antar också har med choken att göra är att när bilen är varm och jag varit ute och kört en stund, så är tomgångsvarvet väldigt högt sen när jag stannar. 1500 rpm ca. Bilen är också lite svårstartad när den är varm. Jag har tänkt mig själv att choken kanske behöver smörjas upp eller dylikt för att allting ska röra sig och stänga och öppna som det ska? Men jag kanske är fel ute?

    Hur som helst skulle jag vara enormt tacksam för lite hjälp då min kunskap i nuläget är ganska begränsad.
    Bilen finns i Ängelholm och då jag är glad i att köra så har jag såklart inte problem med att köra ett gäng mil för lite hjälp. Har en sambo som är duktig på att baka bullar också som såklart kan medtagas 😉
    Hostar såklart upp en slant också om det önskas.

    Bifogar även en liten bild på vrålåket.

    Med vänliga hälsningar,
    Adrian

    • Detta ämne redigerades 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #449638

    Morten S.
    Moderator

    Gratulerer med fin V4.
    Kjøpte min første 96 V4 i 1981 og har hatt 40-50 Saaber av diverse slag etter den tid.
    Da jeg bor i Norge så kan jeg dessverre ikke være til hjelp, men håper at du får bistand av andre her på forumet.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #449650

    hup213
    Deltagare

    Välkommen till klubben och grattis till pärlan. Det behöver inte vara choken som spökar. Kolla slangen till bromsservot och slangen mellan insuget och ventilkåpan. Det kan dra tjuvluft den vägen. Kolla fördelaren. Höjs förtändningen vid gaspådrag och minskar den vid gasavdrag? Kärvar fördelaren är det obra.

    Lycka till!

    Pelle i Härnösand

    #450814

    tilda
    Deltagare

    Jag har samma problem med min Saab 95 från 1977. Har kollat allt och bytt fyra olika förgasare (Solex två-portare? men inget hjälper. Har bytt packningar till topplock, insug, alla packningar i förgasaren, vissa munstycken, menbram mm, Alla inställningar är korrekt inställda. Även bytt fördelare.
    Motorn startar fint men vid varvtal under 2000 lägger den av. Det hjäper inte om jag skruvar in eller ut tomgångsskruven.
    Tog ett kompressionsprov också, 8-8,5 kg. Tycker det är lite för lågt men mitt instrument kanske inte är helt tillförlitligt.(Gaspedalen ska ju vara halvvägs nedtryckt vid provtillfället. Jag hade pedalen helt obelastad).
    Finns det något mer jag kan göra.
    Jag har en 67:a med tvåportare och den fungerar klanderfritt. Kan inte förstå vad felet är.
    Help!

    #450815

    Janne Hagnell
    Moderator

    Testa att byta bensinpump.

    #450816

    tilda
    Deltagare

    Jag har bytt en men får leta fram ytterligare en. Tack för tipset.

    #450851

    saab v4-ever
    Deltagare

    Hej Adrian,

    Jag haft en exakt likadan bil, dvs t.o.m. savannbeige. Härlig bil. Min motor var till en början också svårstartad när den var varm och tjuvstannade när den var kall. Minns att jag höll på med slangarna till choken, dvs kolla slangklämmorna. Kolla även hur chokespjället står när du skall starta när den är varm. Det skall stå helt öppet! Det är ju några hack som skall vara rätt justerade i choken också för att kallstarten skall funka. När man startar skall man trycka ner pedalen i botten en gång och vrida på nyckeln. När motorn är igång trampar man lätt på pedalen igen och då skall den kliva ner ett eller två hack. Minns inte att min bil rusade dock, men det kan ha att göra med choken. Skulle kunna vara att tomgången är satt för högt för att kompensera den felaktigt justerade choken. När allt är rätt justerat funkar det klockrent, men annars kan det jävlas ordentligt. Kolla även att tändningen är rätt inställd och fördelaren som nämns ovan. Har du en extra fördelare liggande är det ganska enkelt att byta.
    Lyckat till!

    //Harald

    #450859

    Janne Hagnell
    Moderator

    När det gäller rusningen, testa att sätta foten under gaspedalen och tryck den uppåt. Funkar det kärvar troligen gasreglaget i infästningen på torpedväggen.

    #450878

    tilda
    Deltagare

    Plockade ur bränslepumpen. Den var full i skräp.Bytte även till ett nytt extra bränslefilter. Fyllt ny bensin i tanken och bytt några vacumslangar som var dåliga. Automatchoken fungerar som den ska. men inget hjälper.
    Lyssna på den bifogade filen så hörs att bilen går ojämnt när den är varm. Motorn ”bluddrar”.

    Funderar på att sänka den i Kosterfjorden på 100 famnars djup- då kanske den startar.
    Kan det vara så att jag inte ställd ventilerna riktigt rätt. Vill minnas att jag fick byta två ventilstänger tidigare då de var krokiga. Kan någon insugsventil vara skadad?
    Tacka vet jag tvåtaktare!!!
    Får skicka videon senare- hitttar inte nu.

    #450885

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det är väl nog skräp i Kosterfjorden som det är, skänk den till mig istället! 😉
    Inte för att dissa men du är säker på att automatchoken funkar i alla lägen? Kör utan luftrenare och kolla spjälläget när den börjar bete sig dumt. Annars är det nog läge att testa en annan förgasare.

    #450887

    tilda
    Deltagare

    Det är den fjärde förgasaren jag provar och den senaste fungerade när jag tog den ur min 78:a. Det verkar som den ökar i varv när jag stänger spjället lite grann.
    ska ta bort automatchoken och prova.

    #450888

    Janne Hagnell
    Moderator

    Fast om automatchoken på din 78-förgasare funkade i den andra bilen borde den ju göra det här med. Kommer det fram kylarvatten ordentligt till choken?
    Skumt detta!🧐 Har du kollat gaslänkaget map kärvning?

    #450965

    tilda
    Deltagare

    Kan någon förklara varför inte motorn reagerar när jag skruvar in eller ut tomgångsblandningsskruven. Spetsen är ok. Det finns fyra små hål längst ner på halsen. Kan de ha någon inverkan om de är täta?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.