OG 9-3 årsmodeller?
- Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-03 23:25 av cabmange.
-
FörfattareInlägg
-
Det är bara att konstatera att det inte just går att skydda sig mot de stora bovarna som kamkedja och oilsludge. Verkar vara lika utsatt eller odödligt oavsett T5 eller T7. Min har som sagt gått 30k mil nu, och kamkedja, koppling osv är fortfarande helt ok. Men hur länge till? Och om det händer nu så kostar jag inte på den det. Jag tror att det tryggaste ändå är att få tag på ett välservat ex med färre mil och sälja den andra medan det fortfarande kan finnas nån som vill ta emot den.
(Sen ska det väl erkännas att det inte är speciellt kul att lägga ner pengar på den här bilen längre då den rent estetiskt åldrats väldigt fort på sistone. Just nu känns det roligare med amortering än renovering. Behöver en nytändning!)
Så jag kommer att åka ner och titta på den svarta Aeron i helgen med era kommentarer i bakhuvudet och så får vi se om den kommer med hem. =)
@sprak68 wrote:
Det är bara att konstatera att det inte just går att skydda sig mot de stora bovarna som kamkedja och oilsludge. Verkar vara lika utsatt eller odödligt oavsett T5 eller T7.
Nej, absolut inte! Hela problemet med smörjningen och oil sludge började i och med t7-motorn. Den har omkonstruerade kolvar för att minska motorns inre friktion; vilket tyvärr medför att kolvringarna läcker kompression ner till vevhuset, vilket gör att vevhusventilationen inte är tillräcklig och så börjar saker tätna av oljesörja och vips har du haveri på kamkedja, turbo eller annat dyrt.
Denna konstruktionsmiss finns inte alls på t5-motorerna.
november 2, 2012 at 12:35 #47122Jag hare en 2000 Viggen som har gjort 2000 mil. Hittills har jag bara bytt en CV och nytt steering rack. Nästa jobb blir nya bärarmar. Men annars är nog den väl byggd. Men kanske inte lika välbyggd som min og900. 🙂
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Nu när jag ser den svarta Aeron sörjer jag fortfarande den Cosmicblåa -02a med en ägare jag missade i somras, den hade förvisso gått 22000 mil men kostade bara 20 000kr. Den var redan såld 10 minuter efter annonsen hamnade på blocket, för det var då jag ringde! :ID
Ser fram emot att höra hur det gick med ev. bilköp, lycka till och hoppas den är fin! 🙂
Låter bra det här. Kommer givetvis att lägga upp bilder här om det blir affär, vilket jag i nuläget är rätt så inställd på. Det ligger en blå original-Viggen på Blocket nu. En -99 med 7200 mil. 119 000 pengar. =)
Tvekar du så köp!
http://www.blocket.se/lund/SAAB_9_3_Viggen_43028492.htm?ca=15&w=3
En styck Saab 9-3 Aero -01 inhandlad. Perfekt utvändigt, ett par skavanker invändigt. Svart tändkasett = T7. Bilen verkar vettig, även om säljaren som på telefon lät vettig och påläst i själva verket var rätt så märklig och inte hade just nån koll.
Bilder kommer imorrn!
Hoppas din håller bättre än vad min Nyinköpta Viggen gjorde, den klarade inte ett rejält race idag mellan 220-250 när man skulle visa var skåpet skulle stå med race mot porschar och en Ferrari,. Men det var på frifarts Autobahn. Någon som är sugen på trasig Viggen så kom till hamnen i Gbg i morgon vid 9:00 tiden haha.
MH
Vet inte ännu allt fungerade tills jag skulle in till färjan då fungerade inte backen och inte övriga växlar, låter inget konstigt när man lägger i växel, hoppas att lamelen lämnat in, den fick lite stryk när man faxade mella 170-250 ett par gånger, den var inte helt kry innan.
Nu stör den och skäms längst bak på färjan på väg till Göteborg
Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.