OG 9-3 årsmodeller?

Forum Övrigt Allmänt OG 9-3 årsmodeller?

  • Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-03 23:25 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5538
    sprak68
    Deltagare

    Går och dreglar på en Saab 9-3 Aero -01. Har kört min 9-3 2,0T 185 hk -02 i 5½ år och 20000 mil nu så den börjar bli dyr i drift. Farsan köpte en Aero -01 för ett år sen, eller nåt, som hade gått typ 14700 mil. Bara ett tag efter att han köpt den rasade kamkedjan och han fick punga ut med 20 lax på en bil han just köpt för 50. Inte så kul. Min -02 har gått dubbelt så långt och har inga som helst tecken på dålig kedja. När farsan var inne på verkstaden med sin passade han på att fråga om han bara haft otur eller om det är skillnad på motorerna i våra bilar. Mekanikern sa att -02 hade en helt annan konstruktion som håller längre, och att det egentligen var ganska vanligt med haveri på de något äldre bilarna.

    Vad tror ni? Vågar man köpa en -01 med 15000 mil på mätaren, eller bör man hitta en -02 istället? Bilen jag kikar på förefaller vara pedantskött och välservad.

    Tacksam för kommentarer!

    #49117
    cabmange
    Deltagare

    Hur tänker du nu? Är din 02 dyr i drift så inte kommer 01:an bli billigare. Det miltalet som den har så är det säkert koppling snart kanske ett avgassystem och oilsludge problem kan finnas på den precis som din egna har.

    Kolla på en ng9-3 och en diesel om du skall åka biligare. Eller en likadan som du har med diesel.

    //MH

    #49119
    sprak68
    Deltagare

    Jag menar att min bil nu har gått över 30k mil och åker in och ut på verkstad hela tiden. När min hade gått 15k mil hade den fortfarande måååånga krångelfria mil kvar. Det är först sedan den passerat 25k som den börjat kosta pengar i reparationer. Nu är jag inne på att köpa en till av samma generation, men mindre mil, för att på så vis få lika mycket bil igen som jag fick när jag köpte den jag har, fast för mindre pengar. (Min kostade 80k kr då 2007) Ska jag köpa en NG med diesel så kostar den betydligt mer i inköp, och för den mellanskillnaden kan jag reparera den nu tilltänkta ganska många gånger. Och med min nuvarande som referens och om den tilltänkta är så välskött och -servad som det låter och verkar, så borde den också kunna gå 10k mil till utan bråk.

    Min nuvarande bil har heller aldrig haft problem med vare sig koppling eller oilsludge. Avgassystemet har också hållit sånär som på bakre ljuddämparen som jag bytt en gång. Däremot har det på sista tiden kommit mycket annat slitage; turbo, kat, lambdasonder, bränslepump, mystiska felkoder, chassiet börjar bli slitet rent generellt med byten av delar och svetsning av fjäderben som följd, och även min kamkedja har begränsad livslängd, även om den gått över 30k mil utan problem.

    #49120
    sprak68
    Deltagare

    Märker att jag spinner iväg lite här i min iver, men grejen är bara så enkel som att jag är i grunden väldigt fäst vid min 9-3a. Så nu vill jag helt enkelt bara ha tag i en ny med mindre mil så att jag kan fortsätta att åka OG 9-3 ett tag till. Skulle jag bara vara ute efter att åka billigt skulle jag köpa en Polo eller nåt.

    Så jag undrar som sagt bara om folk här känner till och kan bekräfta några viktiga skillnader årsmodellerna emellan?

    #49121
    enor
    Deltagare

    Generellt är det tvärtom mot hur du skriver. De tidiga bilarna, med trionic 5 (känns igen på sin röda tändkassett), är mindre känsliga och håller bättre än de senare trionic 7-bilarna (svart tändkassett). Skarven mellan de båda varianterna går någonstans under 2001, det finns 01-or med båda varianter…

    #49122
    sprak68
    Deltagare

    Jaha! Intressant! Har man alltså andra förändringar än styrsystemet med Trionic 7? Vad gjorde man för ändringar i hårdvaran? Då kan vi alltså anta att farsan hade grym otur?

    #47053
    saabaero
    Deltagare

    Bilarna med T7 har samma motor och därmed samma problem som 9-5.
    Kombinationen lågfriktionsmotor och långa serviceintervall är orsaken till oilsludge vilket i sin tur ger problem med koksad olja och smörjproblem. Smörjproblemen orsakar i sin tur att turboaggregat rasar och att kamkedjor slits ut + en massa annat.
    Kamkedjan brukar vara det första symptomet på dålig smörjning, troligen pga bilen körts för länge mellan oljebyten. Det är helt enkelt för långa serviceintervall på dessa motorer om de körs på ett ogynnsamt sätt.

    Den gamla T5 motorn är helt enkelt mer robust och lever längre förutsatt att den sköts med service.

    #49123
    William
    Deltagare

    Jag kollade detta tidigare i år när jag kollade 9-3or, motorbytet skedde -00 förutom lättrycksturbon med t5 som fanns en bit in på -00 också, de har 154hk senare har 150hk. Annars är -99 sista med t5 om man vill ha en starkare.

    Tror dock man kan köpa en nyare utan oro, är väl möjligen just lågmilarna som kanske gått mycket kortkörning som man får se över hur de är servade…

    #49125
    sprak68
    Deltagare

    Intressant att mekanikern på ANA i Strömstad sa precis tvärtom. Kanske han bara ville lugna farsan med att antyda att det inte var ”otur”, eller nåt. Låter ju uppenbarligen som den tilltänkta kan vara ett bra köp. Vad tror ni om priset? Jag tycker det verkar en aning högt?

    http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_9_3_Aero_Specialbil_i_Toppskick_15000mil_43595813.htm?ca=15&w=1

    #49126
    Beeos
    Deltagare

    @sprak68 wrote:

    Intressant att mekanikern på ANA i Strömstad sa precis tvärtom. Kanske han bara ville lugna farsan med att antyda att det inte var ”otur”, eller nåt. Låter ju uppenbarligen som den tilltänkta kan vara ett bra köp. Vad tror ni om priset? Jag tycker det verkar en aning högt?

    http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_9_3_Aero_Specialbil_i_Toppskick_15000mil_43595813.htm?ca=15&w=1

    Den ser fin ut, men för min del kanske lite högt i pris.
    Men jag har inte sätt den live så jag ska inte säga att det är ett för högt.
    Priset är ju oftast rätt om köparen vill betala 🙂

    #49133
    sprak68
    Deltagare

    Ja, visst är det så. Är den så fantastisk som säljaren antyder är den säkert värd det.

    #49136
    Janne Hagnell
    Moderator

    Killen jag köpte Bamsan av stod i valet och kvalet mellan två 9-5: or som det bara skiljde ett år emellan, men den ena hade bara gått 6000 mil och den andra 13000. Lågmilaren var också nästan dubbelt så dyr, 79000 mot 47000 kr. Jag sa att det är två helt olika köp och svåra att jämföra men personligen skulle jag valt den billigare då jag bedömde att den gav mer per krona. Visst, gamla bilar måste repareras mer men det går också i cykler: Många kompnemter har ungefär samma livslängd och när du bytt dessa har du på ett vis vridit tillbaka vägmätaren x antal tusen mil och kan få köra problemfritt igen, är min erfarenhet.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #49137
    phermansson
    Deltagare

    Lågmilare kan också innebära ett måndagsexemplar som stått mycket på verkstad, så man vet ju aldrig…

    #49138
    porsche944
    Deltagare

    Om du har en 01:a eller en 02:a kan ju kvitta. Åldern tar iallafall ut sin rätt på allt som plåt = rost bromsar, bussningar mm. Billigast blir väl att köra vidare, är du bara ute effekten på en aero så hade jag chippat den gamla istället.

    Bilar med höga mil kan bli dyra idrift, men det kan bilar med låga mil också bli. Du vet vad du gjort på den du har. Sedan är det ju alltid kul med nyare ( annan) bil.

    #49141
    nzzr
    Deltagare

    Jag hade problem med ballansaxelkedjan i min 93 aero -02:a, som började rassla vid 13000 mil bara :S, läste på något forum tidigare att det var problem just 01-02:or på 2 liters motorn med detta fenomen. så otur kan det kanske ändå inte vara för din farsa…

    Som man brukar säga; Antingen reper man, eller amorterar man ;)…

    Lycka till!!

    /ola

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng