OG 900 Cab

Forum Modellspecifika forum OG900 OG 900 Cab

• Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-28 20:28 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    john gt
    Deltagare

Hej jag har några funderingar som jag hoppas ni som har haft Og cabar länge kan svara på. Jag har ganska stora svårigheter att hålla min cab torr invändigt i dessa fruktansvärt blöta tider man skulle nog ha valt en amficar istället! Hur är det igentligen det måste väl finnas ett antal dräneringar här och var då man kan se på konstruktionen av dessa bilar att man gjort vad man kan för att allt regnvatten skall in i BILEN??? och ut på något sätt??? Problem som jag har är jag får in vatten i skuffen värst på vänster sida längst in! Sen har något nytt inträffat kan inte påminna mig att detta va från början höger fotutrymme bak blir det sjö i även när bilen står stilla i regn kan inte hitta några hål under bilen! kan inte heller känna att det är blött på kanterna i baljan utan en rejäl sjö på botten. Finns det någon här som kan vattnets väg genom dessa bilar så skulle jag vara tacksam för alla tipps.

MVH John.

turbocab
    Deltagare

Jag har inte koll på dom ställena du beskriver faktiskt, men två ställen vet jag om.
    Under trösklarna på varje sida finns en dränering, en liten gummituta som sticker ut, ungefär mitten av dörren nertill under bilen i tröskeln alltså. Dessa kan sätta igen, du får då vatten i dessa som kan komma in i bilen. Pilla loss gummitutorna och töm bilen…. OBS: Försiktighet vid montering tillbaka igen, det kan ske att man pressar in hela gummit och då får du inte ut dom igen.

Sen är det baktill, framför bakhjulet i hörnet där, alltså läng fram i hjulhuset bak. Där finns ett hål/dränering om du pillar lite. Om det sätter igen där så samlas mängder av regnvatten i baljan där. Om du kikar ner där taket slutar vid bakre sidorutan så ser man ju nästan rakt ner i detta utrymmet och man kan se en vattenyta nästan – om dräneringen är igensatt. Lärde mig detta på Cabchallenge för några år sen, satan vad det regnade då… Fick pilla lite där från hjulhuset och vips så började vatten rinna ut. Det rann i en timma….

Sen är det som på alla Sedaner att bakljusen börjar läcka. Detta vattnet hamnar ju såklart i skuffen. Lösningen här brukar vara att demontera av bakljusen och täta om dom, det skall kletas med karossklet för att få tätt.

Även elantennen kan ta in vatten. Kolla att dräneringslangen för elantenn tittar ut ur hålet vänster sida och slutar vid dräneringen under reservhjulet, alltså i baljan vänster sidan framtill. Samma dränering finns ju såklart på höger sida. Är det smutsigt eller rostskyddat underifrån så sätter det igen där.

Rutorna kan justeras också, kanske är det så att det glappar nånstans där och vatten hittar in? Då kan man behöva justera lutning och inpassning av rutor. Aldrig gjort detta, men i boken finns massa skruvar och skenor man kan pilla med om man har gott om tid.

Lycka till…. I princip så är det väl läge att hitta varenda gummigenomföring och kolla att det inte är igensatt.

Geert
    Deltagare

Kan tipsa om att ta bort tätningsgummi runt skuffen. Även på min ’rostfri’ cab hade det i smyg försvunnit en inte obetydlig del av plåtkanten där. Jag hade aldrig anledning att kolla det, men jag var ändå igång där bak och kollade och fick en chock.

Lite till och vatttnet hade forsat fritt in i skuffen.

topponaut
    Deltagare

Hej.

Det du beskriver med vattenfyllt golv p.g.a. att vatten rinner in under avrinningsduken under sidospoilerna och hamnar framför baksätet blev åtgärdat i produktionen från och med chassinummer M7001771.
    Har du inte den uppdateringen skall du försöka få tag på åtgärdsdelar med
    artikelnr. .. .. … (2 st). Utöver detta behövs tätningskitt artikelnr. (..) .. .. …

Hur du sedan gör för att montera det och få det att fungera får du reda på om du kontaktar mig via http://www.toppola.se hemsidas mailbox. Då får du även reda på artikelnummer för delarna du behöver.

john gt
    Deltagare

Jag tackar för alla tipps 🙂 jag har förstått att det måste finnas en hel del däneringar då man kan se på konstruktionen att det måste vara i princip hopplöst att få dessa bilar täta 🙁 från Vilken årsmodell börjar chassinummret som toponaten pratar om kan man se om det är moddat jag har en 88a

John.

topponaut
    Deltagare

I det jag beskrev tidigare ingår att storleken på sidospoilerns dräneringshål skall ändras.
    Detta gäller på bilar fram till ungefär 1989-1/2 (= och en halv).
    Vill du veta hur återkommer du till mig enligt ovan adress.

john gt
    Deltagare

Ok då kan det mycket väl även gälla min bil. Ja sen forsar det även in via baklysena det har jag konstaterat men jag har rensat hålen i skuffen så det har fritt genomströmning där så får jag ta tag i detta i vinter nu använder jag den varje dag så jag kan inte göra några stora operationer :wrench Sen är det ju inte så konstigt att det blir som det blir då regnet i princip har öst ned här i Stockholm den senaste månaden :czy

MVH John.

john gt
    Deltagare

@Geert wrote:

Kan tipsa om att ta bort tätningsgummi runt skuffen. Även på min ’rostfri’ cab hade det i smyg försvunnit en inte obetydlig del av plåtkanten där. Jag hade aldrig anledning att kolla det, men jag var ändå igång där bak och kollade och fick en chock.

Lite till och vatttnet hade forsat fritt in i skuffen.

Tätningsgummi runt skuffen? var då?? Är det gummilisten för luckan du menar??

John.

Geert
    Deltagare

Jå, så kallas det nog vantligtvis.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng