OG900 bättre än 95

Forum Övrigt Off Topic OG900 bättre än 95

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-15 12:14.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

saabcustom
    Deltagare

Bara en reflektion sådär i största allmänhet:

…som rubriken antyder… og900 är bra mycket bättre än 95…. om man inte har ett ärkeplant garagegolv.

Ställer jag en og900 på bockar i mitt (ordinarie enbils) villagarage så vilar den tryggt på alla 4 bockar (vid domkraftsfästena). MEN om jag ställer en 95a i garaget på bockar så är det lögn i hel–te att få den att stå på mer än 3 bockar. 2 fram och en av bak-bockarna ! Om jag pallar under lite på den bocken som står löst så kommer den andra bak-bocken att stå löst istället…

Bara att inse och ge upp… :crazy:

/ Kenth

William
    Deltagare

har också tänkt på det där, tror 900an är lite mjukare. hissar man upp ena hörnet på en 900a kärvar dörrarna, men inte på 96an 🙂

soulmannen
    Deltagare

intressant för min uppfattning är precis tvärt om 🙂 dom 900 vi har haft har bara behövt 3 bockar,, vi har haft så kul åt det, du kan ju hissa en 900 så att 3hjul går i luften så den vilar på ett hjul o domkraft. sen beror det väll på vilket chassi man valt till 95,, tror jag. men kul att se hur olika man upplever det 🙂

William
    Deltagare

lite orättvist av mig att jämföra en sedankaross mot 900ans combikupe-kaross, som jag misstänker gör karossen lite mindre vridstyv..?

saabcustom
    Deltagare

Nja dom går väl egentligen inte alls att jämföra. og900ans kaross är nog mer genomtänkt ur hållfasthets- säkerhets och produktions-synpunkt med deformationzoner och sånt. I slutet på 50-talet handlade det nog mer bara om att få ihop en kaross som är producerbar. Man ägnade nog inte så många tankar åt säkerhet eller produktionsoptimering vid konstruktionen av karossen (bortsett från lite insvetsade förstärkningsprofiler).

Det räcker ju att ställa en 3-dörrars og900 på 2 bockar under främre domkraftsfästena, så blir det svårt att öppna och stänga dörrarna. Motsvarande test med en 95/96V4 så är det inga problem med dörrarna (vad jag minns). Och, i det testet så spelar det ju ingen större roll om det är en combicupé eller combi. (När det handlar om böjstyvhet.) Redan här är alltså og900-karossen vekare.

Testar man att lyfta karossen i ena hörnet så har ju 95/96an en klar fördel över CombiCupén. 95an är ju mer lik en ”sluten låda” än 900cc och blir således vridstyvare….

Så som sagt, 95an är svårare att ställa på 4 bockar….

/ Kenth

fuling
    Deltagare

Veka/vridklena bilar suger hästba…. om man skall ha bra väghålling.
    Så ”bättre” i rubriken tycker är fel ord.

Och sen skall man ställa något stadigt så skall det ALLTID stå på 3-punkter, med lika avstånd mellan punkterna. Går ej på en bil.
    Då står DEN/DET alltid still.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng