OG900S-91 startar inte

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / OG900S-91 startar inte

• Författare

Hej!
      Har nyss gjort motorbyte och nu startar bilen inte.

Jag har bytt tändstift
      Tar jag ut tändstiften och testar dem mot metall har jag gnista.
      Spridarna ger bränsle, eftersom stiften är blöta.
      Spridarna har ~2 ohm motstånd
      Hallgivaren har ström
      Kontrollboxen vid innerframskärm får ström
      Jag har testat med 2 tändmoduler (eller tändspolar kanske det heter – de som går till fördelardosan)
      Jag har testat med 2 LMM
      Jag har testat 2 BTR
      Jag har testat med 2 rader spridare samt rör
      Jag har mätt motståndet på tändkablarna och de ligger från knappa 2 (kortaste) till knappa 3.5 (längsta) ohm
      Jag öppnade ventilkåpan och kollade så att kedjan såg bra ut, bytte även gummi-”packningen” som tätar vid skruvarna eftersom den gamla kändes lite otät

Till det kassa:
      Tidigare ägare hade tydligen bytt på givare till oljetryck och ”exciter” på generatorn så de var omvända. Upptäckte det på bild när jag skulle sätta tillbaka, bytt kontakter och satt rätt.

Det kanske värsta: Efter bytet så upptäckte jag att jag hade satt generatorns plus på FEL ställe på startmotorn, dvs jag jordade den. Om någon hörde svordomar långt genom skogen på onsdag kväll så var det jag som upptäckte att jag kopplat fel… Kan precis alla kontrollboxar m.m. ha gått här eller? Isf vet jag ganska precis varför det inte startar… Kan jag testa detta på ngt sätt?

Mitt nästa steg är att kolla motstånd i tändmodulen/-spolen.
      Därefter tänkte jag kika på bränslefilter. Känns mysko att det skulle vara det eftersom det borde ge mindre bränsle, men stiften blir ju ändå blöta (och tänder, fast jag vet inte huruvida det faktiskt sker inuti cylindern). Var sitter förresten bränslefiltret på de här bilarna? Jag har hört under bilen nära höger backhjul?

Liten fundering jag har – vad är det för liten cylinderformad ”låda” som är nere i vänster innerframskärm?

Fler tips?

– Magnus

april 17, 2015 kl. 17:25 #239111

Jag har tändordningen

1 kl 11
        3 kl 8
        4 kl 5
        2 kl 2

april 18, 2015 kl. 21:24 #243514

Har du komp?

april 18, 2015 kl. 22:51 #243725

Jodå, 12 bar på alla cylindrar.

Jag har nu testat med ytterligare en ECU (också 14.1).

Jag kollade också kaminställningen, ser bra ut.

Dessutom har jag köpt nytt fördelarlock och bytt, även om det gamla såg rätt ok ut.

Det jag märkte sist nu var att spridare 3 var jättevarm! En annan (vet inte om det var 2an eller 4an) var lite varm, men inte på samma sätt. Detta efter att ha kört på startmotorn.

april 19, 2015 kl. 12:16 #245784

är den varm kanske den inte kyls = ingen soppa?

april 19, 2015 kl. 12:28 #245815

Tackar för svar! 😀

Ja det skulle innebära att den har kläggat igen alt inte får ngn el. Konstigt att stiftet är blött ändå. Kanske kan bero på att den för ström/öppnar när man sätter nyckeln i on, men sen inte mer. Eller ngt? Men det är alltså bränslet som kyler dem! Det var bra att veta 🙂 Har jag inte tänkt på innan.

Funderar just nu över elen mest. Vad jag förstår så ska ingen kontakt till spridarna vara jordad, eller? Att det är något efter spridarna som bestämmer vilken av dem som ska vara jordad och vilken som inte ska vara.
                Mäter jag på kontakt 2 (på vilken spridar kontakt som helst) mot jord har jag 0-2 ohm. Känns fel, på andra 900an har jag ingen kontakt där vilket stödjer mitt tänk att kretsen kopplas per spridare efter raden.

Jag håller på och kollar elscheman. Någon som vet vad J52 och J53 före/efter spridarna är?

april 19, 2015 kl. 16:32 #246249

Ah! J52 och J53 är hopkopplingar. Jag hade missförstått lite grand och tänkt att spridarna öppnar sig en och en, men alla kör ju samtidigt. Insikten tog mig kanske inte nämnvärt närmare en lösning, dock.

april 20, 2015 kl. 00:20 #248486

Problemet för mig är väck!

Efter att ha bytt allting (!) var det en kabel som – nästan- var av inuti kabelhärvan längs torpedväggen samt halvkass kontakt mellan generatorn och jord. Det var nog det som var upphov till den spökande resistansen.

Jippy!

april 20, 2015 kl. 13:09 #250453

Vad bra att det löste sig……..

Jättebra också att du beskriver hur du felsökt, bra för oss andra som kan få liknande problem

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.