og900S Tempmätare/tankmätare flippar ur

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / og900S Tempmätare/tankmätare flippar ur

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / og900S Tempmätare/tankmätare flippar ur

  • Författare
    Inlägg
    • maj 30, 2014 at 10:12 #24562

      Har ett mycket märkligt fenomen på min 900S 91:a.
      Tempmätaren och även tankmätaren går upp och ner under gång, nålarna hoppar även till när man trycker på bromsen och även när man lägger i backen!?
      Ibland kan båda mätarna åka upp på fullt istället för att sjunka när man stänger av tändningen.
      Vid några tillfälle har bilen tvärdött när jag lagt i backen. Är väl insatt i dessa bilar och har haft många men går bet på detta fenomen.
      Låter ju spontat som ett jordfel eller kortslutning, har kollat alla jordpunkter och de ser bra ut. Vad har tankmätar/givare kretsen gemensamt med tempgivare/tempmätare?
      Skall tillägga att bilen förövrigt går utmärkt och överhettar inte. Alla förslag och teorier mottages med tacksamhet!

      /Magnus

        juni 2, 2014 at 21:21 #176163

        Instrumenten jordas totalt ute på kylarbalken, gör rent denna, ett ständigt återkommande ställe för jordfel på en og 900.

          juni 3, 2014 at 10:03 #51877

          Tack för svaret, dock så är hela fronten renoverad och blästrad och jordpunkten bättre än ny. Men jag får söka vidare.

            juni 3, 2014 at 10:19 #52721

            Du har även en jordpunkt under instrumentpanelen som kan behöva lite tillsyn.
            Kan även vara plusmatningen som spökar

              juni 4, 2014 at 18:32 #176207

              Tack för svaren! Som det nästan alltid brukar vara så är det simpla fel när det gäller el, hittade det i kväll, av någon underlig anledning var kabelskon på
              minuskabeln som sitter i v-lådan sprucken med förmodad dålig jord som följd. Kan vara ett felaktigt handhavande av undertecknad vid montering:)

                juni 5, 2014 at 05:26 #176218

                Ett lömskt fel som kan ge obehagliga följder.
                Jorden tar helt enkelt en annan väg och risken finns att något blir brännskadat i samband med statmotorvevning. Man har ju hört talas om gasvajrar som blivit röda etc …
                I min bil luktade det bränt när jag glömt den kabeln

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.