Ojämn tomgång efter service

Forum Modellspecifika forum OG900 Ojämn tomgång efter service

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-23 21:38.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14704

    magnus olert
    Deltagare

    [image]http://wb346959.one.se/slask/pluggad_insprutning.jpg[/image]

    Jag har en 900 årsmodell 87 med insprutning och katalysator (8 ventiler). Jag har precis haft den inlämnad på 22000-milaservice. Efter det blev tomgången med kall motor väldigt ojämn. Jag påpekade det för verkstadspersonalen och då tyckte de att jag skulle köra ett tag och se om den fortsatte att bete sig dåligt. Han sa att bilarna med katalysator hade en pluggad justerskruv för insprutningen men att de kunde borra bort pluggen (se bild) och då skulle insprutningen bli justerbar på samma sätt som på de bilar som inte har katalysator. Men uppenbarligen har de ju lyckats förstöra tomgången utan att justera insprutningen, då borde det ju även gå att fixa utan att justera denna? Vad ska jag göra? Vågar jag låta dem borra bort pluggen?

    / Olert

    #97756

    stefan
    Deltagare

    det enda man justerar där är co halten och den borde de väl kunna mäta och kolla utan att göra nån åverkan?
    Hoppas de satte i NGK stift för oftast är det de enda stift dessa går bra på.

    #97757

    stenstorparn
    Deltagare

    Hej!
    Vad gjorde de vid servicen, vad byttes osv.

    /Christer

    #97758

    magnus olert
    Deltagare

    Bytta delar är enligt kvittot oljefilter, packning och tändstift. Jag har för mig att han sa att de nya var NGK. Annars antar jag att servicen är gjord enligt boken.

    / Olert

    #97759

    raimo
    Deltagare

    Hej!
    Min bror har en likadan fast ’88 med likadana symptom, där var det ettans tändkabel som var glapp. Det är inte helt omöjligt att någon kabel har blivit glapp vid t-byte??

    #97760

    magnus olert
    Deltagare

    Hej!
    Min bror har en likadan fast ’88 med likadana symptom, där var det ettans tändkabel som var glapp. Det är inte helt omöjligt att någon kabel har blivit glapp vid t-byte??

    Ok, intressant. Menar du att kabeln var glapp inuti, dvs behövde bytas, eller bara glappt fasttryckt på stiftet?

    / Olert

    #97761

    raimo
    Deltagare

    Tjena!
    Kabeln var glapp i själva hållaren som sitter mot tändstiftet, så i vissa lägen fick den nog med stret och gick jättebra, men ofta var det bara på riktigt höga varv som den gick bra, dock med noll tomgång. Vi juckade lite på kablarna under gång och fann felet ganska snabbt, numer går den rent och fint.(Stiften behövde rengöras och ”kontakterna” inne i fördelaren likaså). Prova och hoppas!

    #97762

    saab-jonte
    Deltagare

    det behöver inte vara servicepersonalens fel att bilen går dåligt på tomgång. kontrollera noga att det inte finns några torrsprickor på vacumslangarna eller på luftslangarna runt spjället och runt där luftfiltret sitter.. lufiltret byts oftast vid service och slangarna måste avlägsnas. kontrollera dom stora slangarna runt enheten som det är bild på ovan och se om någon kanske är dåligt fastsatt… minsta lilla läck kan resultera i totalt kaos.

    #97763

    magnus olert
    Deltagare

    Nu har verkstaden gått igenom motorn igen. Utan att hitta några fel förstås. Tomgången fortsatt dålig. Enligt verkstaden så får man ”nog leva med det”.

    Bilen går bra när den är varm och helt kall. När den är nästan helt kall är tomgången dålig. Jag får väl samla mer driftserfarenhet innan jag evenuellt gör något mer.

    Tack för tipsen iaf. Utfallet av dem blev dock så här:
    * De nya stiften är NGK.
    * Det hjälper inte att fippla med tändkablarna.
    * Slangarna ser fräscha ut.

    / Olert

    #97764

    stenstorparn
    Deltagare

    Hej igen!
    Varför inte prova med STP Injektion trim, eller stp akuthjälpnånting?

    Hur mycket vandrar tomgången, typ går den ner till att nästan stanna , för att åter varva upp.

    Är den lika orolig kall när du håller varv ca 1000-1500.

    När byttes luftfilter sist.

    /MVH Christer

    #97765

    le20 thomas
    Deltagare

    På min 900i 88 kat så var det en dålig ände på en vaccumslang vid kolfilterburken (”kaffeburken” i vänster skärmkant).
    Då det är eb del av avgasreningen gav felet upphov till värdelös tomgång och en cohalt på ca 13%.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng