Ojämn tomgång, kall motor
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ojämn tomgång, kall motor
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ojämn tomgång, kall motor
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Jag hade en 900i en gång som också gick ojämt på tomgång. Den gick upp högt i varv för att nästa stund vara nära att dö, och den drog dessutom mycket bensin. Jag bytte luftmassemätaren på den (en ren chansning) och efter det gick den fint så länge jag hade den. Men det kan det säkert vara annat också, för det är väl ganska många komponenter på K-Jetronic-systemen, vill jag minnas.
augusti 9, 2022 at 16:15 #496176Hej. Låter som fel på regleringen av tomgångsvarvtalet. På 8 ventilerna och K- jetronic är det en tillsatsluftslid som känner av kylvätsketemperaturen. Är det Pierburgförgasaren kan det ju vara fel på magnetventilen som blockerar tomgångskanalen eller inställning av extra gas när choken är utdragen. Är det en 16-ventilerna är det en ”motor” som reglerar tomgången. Om kablar är på plats kan lite 5 56 hjälpa ibland.
augusti 15, 2022 at 11:24 #496261Berätta gärna vad du gjorde och om det hjälpte. Jag har ett liknande problem.
Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av insprutningen på en 88’a. Har bara hållit på med 78 och 84 års mekaniska insprutningar av typ k-jet.
Om det är en mekanisk insprutning som k-jet så skulle jag börja med med något enkelt som att hälla i starkt rengöringsmedel och sen även lite tt-olja i bensinen för att rengöra och smörja systemet. Något som jag brukar göra varje år innan besiktningen för att få bra bra värden på co-halt m.m. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.