Oljebyte; packningar m.m.?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Oljebyte; packningar m.m.?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Oljebyte; packningar m.m.?

  • Författare
    Inlägg
    • september 11, 2007 at 17:48 #16701

      Jag köpte en 96 av 74:års modell nu i somras (äntligen första Saaben och V4:an efter mycket spanande!). Tänkte att jag skulle lämna den till vinterförvaring den nu till helgen i varmgarage och läste i en annan tråd att man då bör byta olja i motor och låda. Jag har själv (just nu ;-)) ringa bilfixarvana och tänkte kolla lite med er erfarna vad jag ska ha med mig för något in i garaget (GDS-hall, dessvärre) i form av packningar, filter o.dyl.

      Jag läste på någon gammal tråd att avtappningspluggen till växellådan inte har någon packning (korrekt??), men är detta fallet för dito plugg på motorn? Vad för typ av packning är det i sådant fall och var kan man få tag på en sådan? Krävs det någon packning till oljefiltret eller är det den gummipackningen som sitter på själva filtret som är den enda som ska vara där? Det skulle vara försmädligt om man står där på golvet och upptäcka att jag saknar delar, så jag vore tacksam för lite hjälp och övriga tips som jag borde tänka på inför arbetet!

        september 11, 2007 at 19:23 #111643

        Ett bra råd är att ta av påfyllningspluggen på växellådan INNAN du tappar ur växellådsoljan. Den kan sitta ordentligt fast nämligen och det är ju lite snopet att ha tappat ut oljan i lådan då man upptäcker att det inte går att få av påfyllningspluggen. Jag brukar sätta lite gängtejp för VVS-röranslutningar på pluggarna. Kanske lite “over kill” men det blir tätt o bra och pluggarna är lätta att lossa.

        I övrigt är det inga problem. Det krävs ingen speciell packning till oljefiltret förutom den som sitter på nya filtret. Tokdra inte fast filtret utan drag det till anliggning och ytterligare ca ett halvt till 3/4 varv FÖR HAND. Inget verktyg för att spänna filtret alltså. Risken finns att packningen “kryper snett” om du drar för våldsamt med läckage som följd.

        Packningen till avtappningspluggen för motoroljan är en plan kopparpackning men det går säkert att få det tätt med en aluminiumpackning också. Jag köpte packningen på Saab sist så visst finns det lite gamla grejor i hyllorna om man har tur.

        Lycka till!

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          september 11, 2007 at 22:48 #111655

          biltema har passande kopparpackning också

            september 12, 2007 at 05:16 #111660

            Viktigt att lägga olja på oljefilters packning innan du monterar det annars går det inte att få loss nästa gång.

            Det räcker med ett tunt lager av den gamla olja.

            Saab har ju alltid haft problem med sina växellådor, men det finns en väg runt detta.

            Det är att köpa en bättre växellådas olja och byta den oftare. Så mit råd är att inte köpa växellåds olja på Biltema utan köp istället en olja från Pennzoli. Jag tycker att den mineraloljan dom gör passar bra till växellådan i Saab.

            Just nu så kör jag själv med en Pennzoli i växellådan och har inte haft några problem med detta. Kör även min Bmw K100 på Pennzoli och den blev mycket bättre i växellådan efter att jag började använda denna olja, och som alla vet är inte växellådan i en Bmw K100 av den bästa sorten.

            Kommer just nu inte ihåg var oljan heter men skall ta reda på detta.

              september 13, 2007 at 05:42 #111695

              Tack för tipsen!

              Att man bör använda annat än “dussinolja” har jag förstått från tidigare trådar 😉

                september 14, 2007 at 17:11 #111763

                Det är trångt att komma åt hålen till växellådan + att de iaf på min bil satt som tusan, rekomenderas att du känner på dem “på hemmaplan” så du vet att de går upp när du väl är i hyr-hallen 🙂

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.