Oljekylare med vattengenomströmning

Forum Övrigt SSR Oljekylare med vattengenomströmning

Detta ämne innehåller 16 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-14 21:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23334

    Hej.
    Undrar om det finns någon som har provat eller på annat sätt känner till en oljekylare som i vart fall jag aldrig har sett förut. Det är en rund adapterplatta som man skruvar på där oljefiltret skall sitta, sedan skruvar man dit oljefiltret. På plattan är det två anslutningar för kylvatten. När kylvattnet strömmar genom plattan är meningen att oljan skall kylas, fungerar det? Fungerar det i en rallymotor?

    #166917

    stefan
    Deltagare

    jo det är klart det fungerar, värmer upp motorn smabbare dessutom men talar man extrema temperaturer kanske ytan i de flesta dylika växlare är aningen klen.
    Sitter original på många VAG bilar och torde gå att använda på andra med lite adaptermecka.

    #166918

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Finns bland annat på äldre bilar i försvaret. Tgb 11 med flera på B30 Volvomotorn. Anslutningen till kylvattnet är dock lite annorlunda om jag minns rätt (en kylvattenanslutning direkt mot motorblocket).

    /B

    #166920

    William
    Deltagare

    många bilar med automatlåda kyler automatoljan genom en slinga i bilens vanliga kylare. kanske kan man mecka dit en sån kylare från nån bil… fast kanske inte är samma tryck och sånt vad vet jag 🙂

    #166921

    vinkel4
    Deltagare

    http://www.laminova-online.se/

    En sån här Laminova har jag på min rallybil, det funkar fint.
    Bra grejer, svensktillverkat. =)

    #166942

    hotrodder
    Deltagare
    William wrote:
    många bilar med automatlåda kyler automatoljan genom en slinga i bilens vanliga kylare. kanske kan man mecka dit en sån kylare från nån bil… fast kanske inte är samma tryck och sånt vad vet jag 🙂

    Det är alldeles för små anslutningar och kanaler i en automatlåde kylare för att kunna få något flöde på motorolja. En sådan oljekylaren som TS efterfrågar har jag originalmonterad på min Cheva Van.

    #166998

    Tack för svaren, det blir nog en oljekylare med separat element, kyler säkert effektivare.

    #167011

    stefan
    Deltagare
    korsinsug wrote:
    Tack för svaren, det blir nog en oljekylare med separat element, kyler säkert effektivare.

    effektivare än vad? Som vanligt med olja lär man veta hur varmt det blir och hur mycket kylning man behöver och en moderat kylning kan många gånger räcka. Det är inte bra om oljan blir för kyld heller. Många plockar tyvärr på oljekylare och sånt bara för att man bara ska ha det när man trimmar………

    #167012

    hotrodder
    Deltagare
    Stefan wrote:
    korsinsug wrote:
    Tack för svaren, det blir nog en oljekylare med separat element, kyler säkert effektivare.

    effektivare än vad? Som vanligt med olja lär man veta hur varmt det blir och hur mycket kylning man behöver och en moderat kylning kan många gånger räcka. Det är inte bra om oljan blir för kyld heller. Många plockar tyvärr på oljekylare och sånt bara för att man bara ska ha det när man trimmar………

    Exakt, dessutom är en kylvattenkyld oljekylare bättre på så sätt att vattnet hjälper oljan att snabbare komma upp i rätt arbetstemp och sammarbetar sedan med att hålla stabil temp på både vatten/olja. En vanlig rätt igenom luft kyld oljekylare utan termostatreglering blir många gånger alldeles för effektiv just med tanke på din egen kommentar ”kyler säkert effektivare”

    #167017

    eimund
    Deltagare

    Hva er ønsket temperatur på motorolje? Jeg har luftkjøler uten termostat på min, og der holder den seg mellom 90 og 110 grader alt etter belastning.

    #167024

    eriks
    Deltagare

    Hej!

    Between 90 and 110 °C is totally okay and on the safe side. Not too hot, not too cold.

    If you are talking about my old Rallye-V4, there is a thermostat in the oil-cooler connection-plate at the oilfilter. 🙂

    Best Regards,
    Erik

    #167050

    Jo det är nog lite så det är. Jag har också varit inne på dom tankarna `det skall vara en luftoljekylare för det ser fräckare ut, och alla andra har det´. Men så fick jag höra talas om vattenkylda oljekylare. Men man kan ju börja fundera över när och om det behövs någon extra oljekylare? Hur ofta är det så långa ss och så varmt ute? På vintern torde det vara helt överflödigt, eller?

    #167056

    eimund
    Deltagare
    Erik Streda wrote:
    Hej!

    Between 90 and 110 °C is totally okay and on the safe side. Not too hot, not too cold.

    If you are talking about my old Rallye-V4, there is a thermostat in the oil-cooler connection-plate at the oilfilter. 🙂

    Best Regards,
    Erik

    Hi Erik
    Yes it is your old car. I had the motor rebuild with new bearings and piston rings last summer, and I relocated the filter and changed the adapter to one whitout thermostat.
    Nice when the temp is ok 🙂

    #167090

    Skulle vara intressant att spinna vidare på ämnet olja, vad är det för åsikter om oljetryck i motorn.
    Jag har läst SSR:s anvisningar för trimning av V4 motorn. Där skriver dom att oljetrycket i en rallymotor skall vara 6 – 6,5 kp/cm2. Är det det samma som kg/cm2? I dagligt tal används väl kg! I dag har vi en helt annan kvalite på oljor, SAAB rekomenderade HD 30 eller HD 40.Det är väl ingen som använder singelolja i dag? 5W-50? 10-40? Eller vad?
    Kan det vara så att ett högt oljetryck kan ge lagerskador, läckande tätningar? En modern olja anpassar sig efter temperaturen och ger fullgod smörjning över sitt temperaturspann?
    Men ett lågt oljetryck är så klart inte heller bra, men var går gränserna med dagens oljor? Hur skall oljepumpen modifieras för att ge ett lagom tryck?

    #167115

    fuling
    Deltagare

    Viskositet klasserna är lika då som nu.

    kg/cm2=kp/cm2
    Hmm igentligen inte men. kg är en vikt och kp en kraft
    1kp/cm2 är också ca = 1bar = 10^5 Pa(Pascal)

    Vi kall motor kan man få högre oljetryck än 6-6,5bar.
    Man bör ta det försiktigt med tex 20W-50 olja på vintern. Oljetryck på 8-9bar är inte konstigt då. Tumme pekfinger så finns det risk att stjuta söder tex packingen vid oljefitret vid ca 10bar. Även oljekylrna gillar inte höga tryck,
    Jag åker med ca 4bar kalt och ca 3bar varm med 10W-60 olja.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng