Oljeläckage 900 T8 -86

Forum Modellspecifika forum OG900 Oljeläckage 900 T8 -86

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-07-13 13:22.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

lillper
    Deltagare

Min 900 T8 lämnar en lite oljefläck efter sig när den stått. Det kommer inte mycket, men tillräckligt för att jag inte längre vill skjuta upp det utan göra något åt problemet.
    Som jag förstått det så är det ganska vanligt förekommande på äldre 900:or? Och att det vanligtvis är från ”packbox mellan motor och låda”? Är själv inte kapabel att åtgärda detta så jag vill därför även passa på att fråga om någon kan rekommendera någon bra verkstad i Trollhätteregionen? Bilen har bara gått 9400 mil så läckaget är snarare p.g.a. ålder än mil…

Tack på förhand.

saabcustom
    Deltagare

Mjae, om jag vore du så skulle jag ta en ordentlig motortvätt och sen kolla VAR det läcker. Drivpaketet är nämligte designat för att lämna bomärken efter sig. Finns flera tänkbara ställen. Det kan nämligen vara så enkelt att det är ventilkåpspackningen som läcker och det fixar du själv på en kafferast.

Nå, tvätta först och kolla…..

Lycka till / Kenth

lars2t
    Deltagare

Jag hade länge ett liknande problem och motortvättade, hade loss oljepumpen på baksidan av motorn och bytte packning (T16).
    Det var till slut oljetrycksgivaren som var den stora boven, så leta där. En givare kostar inte många kronor och verkar enligt meken som hittade läckan rätt vanligt då de äldre givarna verkar vara mindre bra konstruerade.

Lars

anderslindh
    Deltagare

Oljetryckskontakten läckte på min gamla i8 också, som då gått 9800 mil 🙂

lillper
    Deltagare

Tackar så länge för förslagen.
    Jag ska ut och undersöka lite noggrannare innan jag tror det värsta… 🙂

lillper
    Deltagare

Nu har jag gjort rent och kontrollerat noggrannare.

Oljetrycksgivaren var det inte – runt den var det torrt och rent.

Däremot inner det olja från ”ovansidan” på locket till ”bakre gavel” på växellådan. Hoppas min förklaring går att förstå…
    Torkade/avfettade rent på hela högersidan av blocket upp/under grenröret samt torkade rent på lådans bakre lock och runt drivaxlarna. Kort sagt överallt där jag kom åt underifrån och där det fanns fett.

Nämnas bör att jag bytte packning runt locket för ”bakre växellådsgavel” förra sommaren då jag trodde att läckaget kom härifrån. (det såg ju så ut…)

Och idag, efter rentorkning och provtur på cirka 2km så börjar det rinna olja från ovansidan detta lock igen. Min slutsats blir då transmissionskåpan. Och efter allt jag läst om detta ikväll så låter det som att motorn lämpligtvis lyfts ur för att få bort oljepumpen?

Och isåfall är min fråga om saab-kunniga småverkstäder med gott rykte i Trollhättetrakten fortfarande aktuell.

wallero
    Deltagare

du kan byta packningen med motor i jag har bytt kamkedja med motorn i många gånger mvh niklas

lillper
    Deltagare

Jag tror dig Walle. Tyvärr är min erfarenhet av att skruva OG900 mycket liten och din är väl snarast oändlig… 🙂
    Men visst – jag har inte tummen mitt i handen så tar jag tid på mig så ska det kanske gå vägen.

Antar att det är remskiva och även det bakre locket på lådan som måste bort och att man gör jobbet både uppifrån och underifrån?
    Tips mottages tacksamt.

wallero
    Deltagare

börja med att plocka bort servo pumpen å sen rem skivan har special verktyg om du inte kommer åt att låna
    mvh

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng