Oljelekasje
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Oljelekasje
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Oljelekasje
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-25 15:56 av atle.
-
FörfattareInlägg
-
Hei,
Jeg er ny på dette forumet, og også en ny lykkelig eier av en 96 64mod. Kjøpte denne i Sverige i sommer. Jeg har brukt denne gjevnlig og liker min nye hobby. Jeg har ikke begynt å skru så mye enda, men planen er å få tak i en ny motor å overhale for å lære. Men så til problemet. Etter en søndags tur sist helg oppdaget jeg en oljeflekk under foran på størrelse med et kumlokk….. Hmmm, kan dette være girolje? Så mye annet kan vel ikke lekke…. Har ikke hatt tid til å jekke opp og se nærmere under enda.
Er det spesielle steder jeg bør lete. Kjente svakheter. Ved driv aksler,ut mot klutsj osv – eller kan det være noe annet som lekker….Håper noen har noen råd, da jeg er ny på TT
På forhånd takk.
Mvh
Atle
Hei og velkommen som TT eier/kjører.
I og med at det er såpass mye olje så er det girkassen som er det mest sannsynlige.
Simringen ved inngående aksel er et tips. Da lekker oljen ut i clutchhuset.
Sjekk oljenivået på kassen før du kjører noe mer med den!Ikke uvanlig at det drypper litt fra eksosanlegget, men det blir bare smådråper.
Trenger du en motor så har jeg ett par 850 motorer stående. Et objekt som går rundt og en som bare er å sette i bilen.
mvh
Morten Strandmoe, Sandefjord.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidTakk for svar !
Som du sier, jeg får sjekke ut oljenivå i girkassen. Hvis det eventuelt er simring, er vel det enkleste å ta ut hele drivagregatet for så å løsne girkassen fra motoren etterpå – eller?
Veldig interessant med et objekt evt motor for overhaling. kunne på silt tenkt meg å utføre en lett trimming også,
Jeg kan jo sende deg en epost også 🙂
Atle, Oslo
Hej
Nyligen hade jag ett liknande problem med oljeläckage mitt under motorn (V4 -79). Det var som om det läckte från växellådans koniska bottenskruv. Det hade blivit svårt att få i växlarna trots att slavcylindern hade bytts, luftats och kopplingen justerats någon vecka tidigare. Ett märkligt problem och därför lade jag ut tidningar under motorn för att se varifrån läckaget kom, och det var rakt under bottenskruven.
Nästa steg blev att lukta på oljan för den såg lite tunn ut. Det liknade bromsvätska. Mycket riktigt hade slangen till slavcylindern / skruven börjat läcka. En god ide är att efterdra skruvar när det gäller aluminium. Bromsvätskan hade följt växellådan ned till bottenskruven och därifrån droppat ned på marken.
Slangen drogs åt och bromsvätska fylldes på. Kopplingen luftades samt spelet justerades och nu fungerar växlarna som de skall. Det är återigen skönt att frihjula runt på Ærø utan alltför stora bekymmer.
oktober 25, 2011 at 08:14 #34296Hej Atle
På en 64 model er der ikke hydraulisk kobling, så problemet kan ikke være det samme som Jos beskriver 😉
Med venlig ilsen
Knud SkjoldborgHei,
Jeg visste vel egentlig det – når jeg tenker etter 🙂 Jeg tror heller ikke det er bremseveske fra hovedpumpa heller. Jeg ser det ikke helt for meg her jeg sitter inne nå, men hovedpumpa for bremsen er vel ikke over girkassen heller, så eventuell lekasje der vil vel neppe følge kassa rundt og under. Bremsene virket også upåklagelig sist kjøretur.
Tror jeg må prioritere å se på bilen 🙂 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.