Oljeplugg 9000!

Forums Övrigt Allmänt Oljeplugg 9000!

This topic contains 10 replies, has 7 voices, and was last updated by 2006-10-23 17:54.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

saab-bo
    Deltagare

Har råkat ut för en trilskande Oljeplugg på min 9000 -98!
    Totalt orubblig! Har dragit med nyckeln så det är snart bara smulor kvar av skallen på pluggen. Lossnar inte ens med rörtång!! Har någon ett förslag hur jag ska få ur den??
    / MVH Bosse

jrt
    Deltagare

Ge den en duktig smäll med en stooor hammare dock inte så hårt att tråget spricker, kopparpackningen brukar ge med sig lite sen är det bara att ta rörtången igen!!

saab-bo
    Deltagare

Det låter lite riskabelt, med tanke på att tråget är av aluminium! Eller är det tåligt??

jrt
    Deltagare

Ja då! Det tål “ganska” mycket

emul
    Moderator

Jag har gjort sådär på två 9000.. Varav båda är kvar i familjens ägo, så det funkar nog bra, oftast..

enor
    Deltagare

Annars går det bra att slipa ett spår i kanten på pluggen med vinkelslipen, och knack-skruva ut den medelst huggmejsel och handslägga.

stefan w
    Deltagare

Prova att värma pluggen, i värsta fall så får du försiktigt svetsa på en större mutter och dra löst medans den är varm. Aluminium sväller mer än järn vid samma värme om jag minns rätt.

Tråget har sina begränsningar, på min fd 9000 så sprack tråget längs med, när jag drog åt pluggen efter ett oljebyte.

carl l
    Deltagare

Jag förstår inte varför folk tar i för kung och fosterland när de drar åt sina oljepluggar. Med ny packning/bricka vid varje oljebyte krävs inte något högt åtdragningsmoment för att får det tätt.

MVH
    Carl

enor
    Deltagare

Man behöver inte ens byta kopparbrickan, det funkar finfint att glödga den bara!

saab-bo
    Deltagare

Saken är den att jag inte dragit den speciellt hårt!!
    Men den har ändå bestämt sig för att sitta kvar!!
    Ska se om jag hinner fixa det under helgen.

pelleturbo
    Deltagare

Och sen ska man ALLTID använda sexkantshylsa så slipper man runda skallar.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng