Oljepump och balansaxelkedja!

Forum Modellspecifika forum 9000 Oljepump och balansaxelkedja!

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-12 17:51 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5715
    Jonas Johansson
    Deltagare

    Hej!

    Tyvärr så har jag fått det konstaterat när det gäller min Saab 9000 från 92 av bilkunniga personer, och av folk som kan Saab att oljepumpen på min bil behöver bytas och att det behövs planas då det finns skåror och att balansaxelkedjan är dålig då den hackar vilket gör att det inte låter så bra. Är ju stor risk att balansaxelkedjan kan åka av i med att den är dålig och kan förstöra slå i sönder motorn och ta kamkedjan med sig i med att de ligger nära varandra.

    När vi upptäckte detta så blev jag ärligt talat lite nere & ledsen att min 9000 är ”sjuk”. Jag vet att det är en gammal bil och att den inte är värd så mycket i andras ögon eller ute på marknaden idag, men för mig är hon guldvärd då jag är väldigt förtjust i henne & så är hon min första bil.
    Så efter att ha funderat länge så har jag beslutat mig för att motorrenovera henne, då jag tänker behålla henne så länge jag lever och då jag tänker ha henne som veteranbil sen och då det är en fin gammal bil, visst den har sina skavanker som de flesta gamla bilar har, vilket jag själv också har för den delen.

    Så jag tänker behålla motorn som sitter i och laga den, då det är en originalmotor som går mycket fint och det är bra drag i den, den är stark och pigg och den låter bra förutom det som jag har nämnt om tidigare. 🙂
    En del folk har sagt till mig att den hör hemma på skroten, jag hade inte renoverat den, kör med den som den är, byt motor det blir billigare, kör med den så länge den håller, köp en annan bil, en sa till mig ja men köper man en ny bil så blir det lika dyrt att laga den som man har.

    Visst man får ta hänsyn till att det är en gammal bil och att det är risk att något annat går i sönder på den i med att den är gammal efter att jag har lagat motorn men det är en risk som jag tar.

    Visst folk har ju rätt till sin åsikt men jag bryr mig inte om vad andra tycker då det är min bil och det är jag som bestämmer, 😉 men självklart lyssnar jag på vad dem säger och jag förstår vad dem menar, och jag respekterar deras åsikter.
    Då jag själv tänker riva ner henne och mecka med henne, göra arbetet, blir det ju billigare för mig, har en vän som har sagt att han kan hjälpa mig, jag kan stå i hans verkstad och han är bilmekaniker.

    Bara jag får tag i en ny oljepump och en ny balansaxelkedja och reparerar bilen så går den bra sen. Det jag egentligen vill med detta inlägg är att fråga er medlemmar här på Saabklubben om ni vet något ställe där jag kan köpa dessa grejer till ett bra pris? Jag menar det skiljer säkert mycket på priser när det gäller inköp av nya grejer i olika slags butiker. Har ni tips så är ni välkomna att höra av er. En på SAAB sa till mig en gång att det är inte säkert att man kan få tag i en oljepump, antagligen är de svåra att få tag i?! Har hört också att det går att få tag i nya oljepumpar också.
    En del kanske tycker jag är galen som vill motorrenovera en gammal bil men i så fall får de väl tycka det då jag bryr mig inte. 😉

    Gott Nytt År Saab Vänner! ( Kanske lite sent men…) 🙂

    Mvh

    Jonte

    #40118
    svarvaren
    Deltagare

    Här finns oljepump,och här finns balansaxeldrivning.
    Det finns även transmissionskåpa till fyndpris
    Speedparts har det mesta till våra SAABar.
    Vi har som medlemmar i SvenskaSAABklubben vissa rabatter :AP

    Lycka till!

    /Owe

    #36934
    Janne Hagnell
    Moderator

    När tidigare ägare bytte kamkedja på min 94:a struntade de helt rått i att ha balansaxelkedja alls. Kan inte påstå att jag märker några vibrationer.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #40250
    Jonas Johansson
    Deltagare

    Hej Owe!

    Tack så mycket för ditt svar. Visst ja vi har ju speedparts där vi får vissa rabatter vi i svenska Saabklubben. Då har dem vad jag söker då ja, vad bra! Har b.l.a handlat 1 gång innan av speedparts fast det var innan jag blev medlem i svenska Saabklubben. Köpte då en trevlig och en fin modellbil av 92.001 ur-saaben och en gör det själv handbok till 9000! Men det är ju trevligt att vi medlemmar får rabatt där hos dem. 🙂
    Då ska jag gå in och besöka speedparts hemsida och gå in och kika lite.
    Tack Än en gång Owe! Ha en bra dag! 😀

    mvh

    Jonas

    @svarvaren wrote:

    Här finns oljepump,och här finns balansaxeldrivning.
    Det finns även transmissionskåpa till fyndpris
    Speedparts har det mesta till våra SAABar.
    Vi har som medlemmar i SvenskaSAABklubben vissa rabatter :AP

    Lycka till!

    /Owe

    #40252
    Jonas Johansson
    Deltagare

    Hej Janne!

    Jaha ok. Så de tidigare ägarna till din Saab stuntade i att ha balansaxelkedja ok. Då behöver man kanske egentligen inte en balansaxelkedja då nej. Men jag tror att jag sätter dit en ny balansaxelkedja ändå på bilen när jag ändå ska hålla på med den, även om det inte är några kännbara vibrationer som man personligen känner av om man kör utan balansaxelkedja så att säga. Är kanske bara bra om där sitter en balansaxelkedja ändå för motorns skull än utan tänker jag även om det inte har så stor betydelse i det stora hela när det gäller vibrationer.

    Men det ska bli roligt när min bil har blivit lagad & sen ut och köra med bilen på sommaren, förhoppningsvis så blir det en solig och fin sommar i år! Man brukar ju se en del Veteransaabar ute på vägarna också vilket är roligt! =)

    Tack Janne för ditt inlägg! Ha de bra Janne!

    mvh

    Jonas

    @Janne Hagnell wrote:

    När tidigare ägare bytte kamkedja på min 94:a struntade de helt rått i att ha balansaxelkedja alls. Kan inte påstå att jag märker några vibrationer.

    #40257
    Lollo
    Deltagare

    Vi har även mkt bra rabbater på Saab, just köpt en koppling mm, på kopplingen och slavcylindern var de 23 resp 20%
    Lägger gärna ngn krona mer på original delar när det gäller såna saker.

    #41836
    Jonas Johansson
    Deltagare

    @Lollo wrote:

    Vi har även mkt bra rabbater på Saab, just köpt en koppling mm, på kopplingen och slavcylindern var de 23 resp 20%
    Lägger gärna ngn krona mer på original delar när det gäller såna saker.

    Det är alltid trevligt när man får rabatt på saker o ting, det är inte dåligt det! 🙂
    Ok, så du har köpt en koppling och en ny slavcylinder, då har du också något att
    greja med på din bil, blir också meckande för din del då så att säga! 🙂

    Är alltid trevligt när man får rabatt på saker och ting som man handlar.
    Jag har köpt balansaxel och kamkedja kitt till min bil för en tid sedan och då fick jag en bra rabatt i med att jag är medlem här i Saabklubben.
    Jag ska passa på att byta kamkedja också när jag ändå håller på med bilen, när den
    sen ändå är nerriven!

    Balansaxelkedjan är dålig så den hackar, den låter illa, så den behöver verkligen bytas.
    Min kompis som är bilmekaniker som ska hjälpa mig med min bil sa till mig, byt kamkedjan
    också. Jag tänkte då, ja det är lika bra när man ändå grejar med den, man passar på att byta den också, det blir ju en del jobb
    med allt som man ska greja med kedja, byta drev, spännare m.m. Jag får vänta ett tag till tills min väns ena lokal lift blir ledig, då blir det dags för meckande! 🙂
    Efter det som ska göras är klart, så kommer bilen att gå bra sen! Man vet i för sig inte
    om det finns mer på bilen som behöver bytas också om vi hittar något mer så att säga
    som behöver bytas också.

    Det är en gammal bil jag har en 92:a men då jag tycker om henne
    och då jag tänker ha henne som veteranbil sen så har jag valt att motorrenovera henne, är kanske
    inte alla som hade gjort det på en gammal bil lagt pengar på den , men älskar man sin bil
    så gör man! 🙂

    #41840
    saabaero
    Deltagare

    Om du vill spara lite pengar kan du bara ta bort balansaxelkedjan (låt drev och sträckare sitta kvar) och enbart byta kamdrivningen

    #42189
    Jonas Johansson
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Om du vill spara lite pengar kan du bara ta bort balansaxelkedjan (låt drev och sträckare sitta kvar) och enbart byta kamdrivningen

    Balansaxelkedja hade jag kanske inte behövt byta egentligen, då många har sagt till mig
    som du att jag ska ta bort balansaxelkedjan bara, antagligen som jag förstår det så går
    bra att köra en bil utan balansaxelkedja, då det inte blir så värst nämnvärt mycket vibrationer som man känner av personligen om man kör utan balansaxelkedja så att säga.

    Men jag har bestämt mig ändå för att ta bort den gamla balansaxelkedjan och sätta dit en ny balansaxelkedja, jag tänker det är kanske bättre att där sitter en balansaxelkedja ändå än ingen alls.

    Sen kom jag över ett balansaxelkitt och en kamkedjakitt till ett bra pris sammanlagttycker jag ,så det blev inte så farligt ändå att sätta dit en ny balansaxelkedja drev m.m

    Så det blir både kamkedjebyte och balansaxelbyte när bilen är nerriven. 🙂

    Det är tråkigt när det blir fel på en bil då något behöver bytas ut behöver lagas, men som tur är så går det mesta att laga byta ut den delen det är fel på så att bilen blir ”frisk” igen!!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng