Omlindning av rotor generator/startmotor
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Omlindning av rotor generator/startmotor
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Ska linda om rotor i generator och startmotor till min 92A från 1951
De är 6 volt likström, och lite udda i modern tid.Jag har hittat ett företag i skåne (Motor & Bilelektra) som kan göra nya lindningar, men de har inte platt koppartråd, som skall användas i startmotorn.
Har sökt lite angående detta, men jag hittar mest bara företagsannonser som endast säljer bulk till andra företag.
Och jag är ju bara privatperson så…Min fråga: Är det nån som vet var man kan köpa platt koppartråd 1 x 4 mm ?
Skulle gärna få vara emaljerad, men det kan nog lösas om man bara hittar tråd.Plan B, är att skära ut remsor av plåt. Hitta nått företag som laserskär till privatperson då.
Det hela började med att jag ”skulle bara” linda ny isolering på fältlindningarna.
Finns ett inlägg där jag ville köpa harts dränkta bomulls remsor, men det får företaget ordna nu istället.Tacksam för svar 🙂
april 28, 2021 kl. 20:25 #483835Kanske elektriska laddningsstationen i Jönköping kan hjälpa dig med arbetet?
maj 15, 2021 kl. 12:21 #484318Här är ytterligare en som lindar om startmotor och generator från 1920 och upp. Kanske värt att kolla med.
Liten uppdatering här.
Skevab hade inte fältlindningar eller koppartråd.
Däremot hade de cylinderlocks packningar i koppar (original fabrikat) och ett passande låsbart tanklock.
Så det var ett mycket bra tips som gjorde gott på annan front.Vill lägga ett gott ord för det goda bemötande, och goda service jag fick från personalen på Skevab.
Rekomenderas. ”12/10 Would buy again”Kopparjakten fortsätter…
Hej allesammans,
Jag får göra ett ”uttalande” här.
Har fått flera kommentarer och frågeställningar om rotorn till startmotorn verkligen är kortsluten.
Den metod jag konstaterade att rotorn var kortsluten, kan nu konstateras som felaktig.
Jag mätte kontinuitet mellan polerna(?) på ankaret, där kolen ligger emot. Trodde då att varje enskild pol skulle vara isolerad från alla andra.
Stort tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter om ämnet.Behöver dock ännu platt koppartråd till fältlindningarna, så kopparjakten är inte avbruten ännu. Men efterföljande arbete blir förhoppningsvis avsevärt billigare 🙂
Tack än en gång, å ha de gött i värmen!
Her to firmaer i Norge som driver med overhaling og reparasjoner.
Kanskje de kan hjelpe deg med kobbertråd?https://nb-no.facebook.com/startogdynamo/
https://karsten-moholt.no/hva-gjor-vi/service/
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidFramsteg.
Fick hjälp från ett plåtslageri, som klippte till kopparplåt i remsor åt mig.
2 meters längd på en remsa torde räcka till en fältlindning.Attachments:
åååkej, nu kommer en uppdatering här 🙂
Igår hämtade jag ut ett paket som skickats till mig från det företag i skåne (Motor & Bilelektra) som gjort ett jobb åt mig.
Lite sammanfattning av historien här först:
Isolatorn på fältlindningarna i generator och startmotor var dålig.
Speciellt startmotorns fältlindningar, de föll mer eller mindre isär när man pillade på dem.
Generatorns inte lika dåliga, men lika gamla, så lika bra att fixa dem också.Jag trodde att både generatorns och startmotorns rotor var dålig/kortsluten.
Det visade sig vara fel. Jag mätte felaktigt när jag försökte bekräfta detta.
Tack än en gång för goda tips och råd från forumet.Generatorns rotor var ändå relativt lätt att linda om för företaget, så jag beslutade att få den omlindad ändå, för att ha färsk isolator på den.
Startmotorns rotor har platt tråd i sina lindningar, och det skulle blivit väldigt dyrt att linda om, så därför fick den vara orörd.Så,… bilder!
Nedan är Startmotorns fältlindningar.
Lite annan form på kortsidan jämfört med original, men det verkade ändå passa i höljet/huset.
De ”platta trådar” som är lite ”bångstyriga” och spretar åt lite olika håll, kommer att klippas till korrekt längd vid installation,
och lödas ihop till en ”samlingspunkt” (en kopparplugg) i höljet.
De i andra ändan går till kolen. Där behöver jag göra hål i de platta trådarnas ända, för att skruva fast dem i kol-hållarna.
Och nedan är generatorns fältlindningar (Av någon anledning blev det två uppsättningar av dom, men årkar inte klaga nu när jag äntligen fått grejerna)
Här är det bara vanliga trådar. Två trådar länkar ihop lindningarna till varandra, och de resterande två trådarna är ”in” och ”ut” genom generator höljet/huset,
vidare till spännings/regulator reläet (som jag tror är i gott skick).
På nedan bilder är den omlindade rotorn (även benämnd ”ankare” ibland) för generatorn.
En bra aspekt med detta jobb är att nu är den balanserad också. (Plutt med kemisk metall som är fäst på några ställen)
Så att, jaa. Så blev det.
Jag mins stunden då jag tog isär grejerna och insåg det behövde fixas, och tänkte:
”-Aaah, men de går snabbt och lätt att fixa vettu. Jag ska bara…”Har nog lite pill framför mig med att böja till och löda ihop de platta trådarna.
Behöver också lite isolator-ark för höljen/husen för de två apparaterna.
Men i jul’as lekte jag lite med Schellack på olika material, kanske gör något med det. Får se.Ville bara följa upp i min skapade tråd. Ogillar att lämna saker oavslutade.
Får se när återstående jobb blir gjort. Det pågående kriget i Ukraina sätter saker i perspektiv, och renoveringen av en gammal bil är faktiskt inte så jätteviktig…Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.