Omtag i gammal fråga: Bränslepumpens koppling?

Forum Övrigt SSR Omtag i gammal fråga: Bränslepumpens koppling?

  • Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-26 16:09 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11722
    mats a
    Deltagare

    En elektrisk bränslepump ska endast kopplas i när startmotorn drar runt, enligt reglemente. Vi har haft uppe denna fråga förut, och jag vill minnas att monteringen av en diod på/vid generatorn skulle vara den enklaste lösningen. Dioden ska tydligen förhindra bakströmmar när generatorn inte laddar.

    Är monteringen av diod enligt din åsikt bästa/enklaste lösningen på problemet?

    Var ska isåfall denna diod monteras (i generatorn, på kabel mellan generator och annan komponent, vid pumpen eller någon annanstans)?

    Tack för ett initierat men enkelt svar.

    #82009
    Lollo
    Deltagare

    Det blir inget svar, en följdfråga istället.
    Vad händer på en sträcka om bilen slutar ladda?

    Resultatet säger sig själv, bilen stannar och en bruten tävling. 😡

    #82010
    enor
    Deltagare

    Man kan koppla ett relä med ”självhållning” om man vill, så slipper man det problemet. Alltså, man kopplar utgående kabel från sekundärsidan, medelst ytterligare en diod, tillbaka till ”styret” på primärsidan.

    Fast det kanske inte heller är tillåtet?? Jag förstod inte riktigt exakt vad det är som reglementet säger, men om någon reder ut det så kan jag säkert hitta på nåt sätt att lösa det…

    Är det så, att pumpen bara får gå när motorn snurrar, så om man får käringstopp ska pumpen stanna? Eller är det endast vid start som pumpen måste stå still tills startmotorn snurrar?

    #82011
    mats a
    Deltagare

    I Tekniska reglementet för rally, RY-TK, står det i kapitel 5, Grupp H, under paragrafen 5.5.1.8 att ”…bränslepump(ar) får endast fungera när motorn går förutom under själva startmomentet av motorn”.

    Så Enors näst sista motfråga ska alltså besvaras jakande, först när du kopplar in startmotorn får pumpen börja pumpa. Och omvänt, tjyvstannar motorn så ska pumpen stanna, även om tändningen fortfarande är påslagen.

    Som icke-elektroniker begrep jag inte det där resonemanget med ”självhållning”. Pumpen kan ju inte reläas över startmotorn eftersom den ska fortsätta gå även när startmotorn stannar.

    #82012
    enor
    Deltagare

    Jomen, man kopplar reläet så att det slår till av startmotorkontakten. Sedan har man dessutom en återkoppling från sekundärsidan, så att reläet (sedan det väl först slagit till) håller kvar sej självt i draget läge. Viktigt att man använder dioder både på ledningen till reläets styre, och på återkopplingen; annars får man märkliga bakmatningsfenomen.

    Dock, detta sätt funkar ju inte eftersom pumpen tydligen ska brytas vid tjuvstopp. Då verkar generatortricket vara det absolut enklaste och bästa sättet att lösa det hela.

    /Magnus

    #82013
    mats a
    Deltagare

    OK. Här kommer några frågor med anledning av det ovanstående. De kanske är korkade, kanske kan någon inte besvaras, men det beror på att jag inte vet vad jag talar om här:

    Var (exakt) kopplas dioden?
    Skall dioden ha en viss styrka, motstånd, impedans eller så? I så fall vilken?
    kan dioden påverka andra förbrukare?
    Är dioden känslig för slag eller vibrationer (=avgörande för placeringen)?

    Tack, tack.

    #82014
    David Å
    Deltagare

    Har själv ingen erfarenhet av inkoppling av elektrisk bränslepump.
    Ett förslag är att använda sig av oljevarningskontakt istället för generatorladdningen. Om oljetrycket försvinner så vill man ju stanna motorn; då gör det inget att bränslepumpen slår av. Kanske finns det någon nackdel som jag inte tänkt på. Har gjort ett förslag till schema (några symboler lånade från Saabs schema). Vet ej om det skulle fungera i praktiken.

    P = Oljevarningskontakt
    50 = Tändlås, uttag 50
    Bränslepump = Matning till densamma

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/pump.jpg[/image]

    #82015
    roger
    Deltagare

    Hej Mats…
    Majoriteten av dom som ska göra det du undrar om använder sig av ett bränslepumpsrelä, det kanske skulle vara enklast att du helt enkelt gör som alla andra och slutar kladda med dioder och skit?

    Skulle det nu vara intressant, så skaffa dig ett bränslepumpsrelä fråne en 240 GLT på skroten, och KLIPP av den fyrkantiga elkontakten med en sidavbitare så du har kopplingsanordningen, sen går du in på en bilverkstad och ber att få köpa såna oisolerade kabelskor som sitter i hållaren.

    Intressant alternativ? Säg till när du skaffat ovanstående så ska jag tala om hur du ska koppla.

    Mvh Roger

    #82016
    mats a
    Deltagare

    Tack Roger och David. Jag ska fundera vidare på era förslag. Anledningen till att jag tjatar om diodkladdande är att jag aldrig sett hur ”de flesta” gjort utan endast hört om den lösning som innefattar en kladdig diod. Det finns därför ingen anledning att racka ned på mina frågor. De är hursomhelst ställda ur ett djupt okunnande om elektronik.

    Utan att i detalj ha funderat på Davids oljetryckslösning: kan det bli så att vid ett tjyvstopp med varm motor, tex vid en avåkning, oljetrycket är högt och att tryckkontakten inte bryter pumpen?

    Roger: Det är tydligen viktigt att det är en GLT, med betoning på t:et.?

    #82017

    Hej Mats A
    Det går lika bra med ett bränslerelä från en SAAB 900I 85-87. Kopplar det till minus på tändspolen.Ring mig så ska jag tala om hur du kopplar in det. Anders K. tel 045520908

    #82018
    roger
    Deltagare

    Hej Mats..
    Rackar inte ner på din fråga, men ett bränslepumpsrelä från en Volvo funkar utmärkt, men det går lika bra med ett från en GLE eller turbo oxo, från GL däremot så blir det tufft.. 😉
    Som Kallkan skrivet så använder man Minus på tändspolen…

    Bränslepumpsrelä Volvo 240 GLT
    Stiftnummer:
    30: Plus konstant (Koppla efter huvudströmbrytaren sett från batteriet)
    15: Plus från tändningslås
    87: Matning till pump
    31b: minus tändspole
    31: Jord
    87b låter du vara tom.

    Det är alltså stift 31b som är lösningne på ditt problem.
    Mvh Roger

    #82019
    mats a
    Deltagare

    Tack för ytterligare information! Jag dyker upp igen när allt är kopplat och draget och pumpen snurrar som den ska.

    #82020
    mats a
    Deltagare

    Har idag talat med en bildemofirma ( http://www.haggsbildem.se/ ) ang reläet. Jag fick en rad obehagliga motfrågor. Obehagliga därför att jag inte vet vad jag frågar efter och inte kunde svara. Vi enades om att jag skulle fråga efter sk sachs-nummer, för att få det mest lämpliga reläet. Troligen spelar det här numret ingen roll, men ändå…

    Jag kan välja mellan 869 399 (240 GLT), 898 151 (240 GTE samt 740 T), 898 395 (Saab 900T) eller SK 6464 (d:o). Vad väljer jag?

    Själva problemet med bränslepumpskopplingen kände de väl till eftersom: http://w1.652.telia.com/~u65204002/motorsport/default.htm . Kika gärna.

    #82021
    mats a
    Deltagare

    Reläet är beställt och överlämnas i hand på lördag när det är tävling ( http://www.ljusdalsmk.com/ -> Tävlingar -> Sandvikssvängen). Skönt att tala med rally-kunnigt folk. Jag kan verkligen rekommendera bildemonteringen jag hänvisar till härovan.

    #82022
    mats a
    Deltagare

    Efter avslutad tävlingsdag (vi kom sist bland de som fullföljde) sitter jag nu med reläet i min hand. Ett vitt bränslepumpsrelä från en 240 GLT 1988. Rogers kopplingsschema hjälper mig inte ett dugg eftersom stiftsnumreringen inte stämmer.

    Så här är mitt relä uppmärkt:
    85 vit 1,5
    87/2 sv/v 0,75
    86/1 gul 1,5
    30 blå/gul 1,0 + röd 0,75
    86/2 röd 1,5
    87/1 svart 0,75

    En lösning, någon?

    PS David G:s lösning med oljetryckskontakten är tydligen också vanlig. Jag trodde inte på den men den fungerar uppenbarligen i praktiken. Bra tänkt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng