Original el. antenna 900 -87

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Original el. antenna 900 -87

• Författare

Hej!

Har någon av er monterad original el. antenna på og900? Jag har en jag ville montera på min og900 -87. (2-dörrars trubbnos med förgasare (snikmodell) och ingen extrautrustning alls)

Ligger kablarna klar nånstans? Jag har forsökt att leta efter kontakten bak tyget i bagaget på vänster sida, men finner ingen kontakt med en röd och en grön ledning. Finns det en egen kabelsats for dette kanskje man ska använda? 🙂

november 3, 2010 kl. 18:36 #179238

Hej!

Är nog inte fördraget på din 900 tyvärr, utan det var nog först senare, fast kika riktigt noga så den inte sitter fast med ett clips eller liknande någonstans bakom klädseln. Det var fördraget på både min röda och svarta 900 men satt ganska undangömt, så man fick gräva runt lite för att hitta kontakten. 🙂

Tror dock snikbilarna har ett mer bantat elsystem, skulle tro att du saknar t ex kablage fördraget för elhissar/elspeglar/centrallås? Kika om du har dessa kontakstycken i nederkant vid båda a-stolparna, mellan inner och ytterskärm. Om du saknar dessa skulle jag nog våga påstå att det är väldigt liten chans att kablage till elantenn är fördraget.

MVH

november 5, 2010 kl. 18:07 #179332

Det här har plankan järnkoll på tror jag. Tips dock: Kolla längre bak, mot baklyktorna nästan. Jag monterade detta på nån bil och har för mig att kontakten var längre bak, mot kofångaren.

november 5, 2010 kl. 18:39 #179344

@Turbocab wrote:

Det här har plankan järnkoll på tror jag.

Järnkoll och järnkoll 🙄

Men jag minns att det gamla system i luvan inte hade något ”what so ever” över alls för evt extra utrustning.
            Luvan var en fd snikis dock med undantaget av att vara en 900i och så servo’n –
            men annars fanns där absolut inget extra någonstans.

Elsystemet från donatorbilen
            (900s MY91) har detta extra uttag till el antenn.

Så jag vet inte till 100% –
            men skulle inte bli förvånad om du inte hittar det i din bil.

november 20, 2010 kl. 00:26 #179989

Tänk att jag har bilder på hur det är monterat, om det skulle vara intressant. Alltid hjälper det någon. Jag vet dock inte om det är originalmonterat, eller eftermonterat. Chansar på eftermonterat:

november 20, 2010 kl. 14:15 #179996

Ser onekligen eftermonterat ut. 🙂

november 20, 2010 kl. 20:57 #180010

Ja, det bör det vara. Fästet sitter ju lite lurigt, stämmer inte 100%. Det finns väl två fästen, ett för Sedan och ett för CC. Möjligen har du fått den andra modellen? Eller var det samma? Jag har sett detta några gånger, men kommer som vanligt inte ihåg. På bilden ovan ser man ju även kontakten, till höger där. Två polig, röd och grön kabel. En sån hittade jag i den S jag retro-monterade med elantenn.

Kanske OT: Antennen komplett finns på Saab ännu. Jag har köpt 2x genom årens lopp. Första gången hängde fästet för CC med i kartongen. Andra gången – inget fäste alls, och det var då jag behövde ett!!! Men det löste sig.

augusti 11, 2011 kl. 19:25 #186745

hej har en fråga gällande detta och hur ser kontakten ut till el antenn? hur många kablar går till den? och var kan man hitta kablarna fram om man har det draget i bilen?

augusti 31, 2011 kl. 19:45 #187380

Hej!

Fästet på bilden är till combicupen…

Mitt fäste till sedanen har fått tjänstgöra som fäste till en facet bränslepunmp i en Samara tills nyligen…

Men nu ska det dit…

Fästet jordar antennen. Ständig ström kan du dra från innerbelysningskabeln och den andra kan du dra parallellt med antennsladden och till radions uttag…

Lycka till!

Hälsn Jan

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.