Originalstereo "radio locked"

Forum Övrigt Off Topic Originalstereo "radio locked"

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-09 14:13 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443492
    Leif Söderlund
    Deltagare

    Igår hände en mindre lustig sak,… min SAAB 9-5 SC, 2003 (230 hp, >32000 mil) stod på tomgång efter några kilometers körning i regnigt och kallt väder. jag lyssnade på radion.. plötsligt tystnade den – och det står nu ”radio locked” i displayen… (har suttit i sen bilen var ny)
    Samtidigt som radion tystnar hör jag hur kylfläkten i motorrummet går på fulla varv, fast motorn knappt är varm.

    Sett olika förslag och lösningar på nätet… men alla kräva det tillgång till TECH2…

    Någon som känner igen detta – och någon som har erfarenhet av att en originalradio tappar kopplingen till bilen och måste giftas om?

    #443496
    saabaero
    Deltagare

    Ja, det är ett vanligt fel att radion behöver giftas in igen.
    Gjort på en grisblink med Tech 2

    Det brukar komma efter att strömmen brutits. På din bil verkar det ju vara nått elknas eftersom detta kom under körning och fläkten beter sig konstigt. Kan ju även vara ett olyckligt sammanträffande.

    #443652
    Leif Söderlund
    Deltagare

    fortsättning på problematiken:

    Det började alltså med att jag stod på tomgång och väntade, och radion tystnade, med text ”Radio locked” (och det är original på originalplats – aldrig rörd)
    (Radion fungerar vid start i ca 8 sekunder – sedan tystnar den och visar ”Radio locked)

    Samtidigt hör jag att motorfläkten går för fullt, hela tiden…

    Efter detta har jag lagt märke till att min AC inte ger någon kyla, går som ”vanligt” men ingen kylning

    Sedan upptäckte jag att intervalltorkaren helt slutat fungera (läget spak snett uppåt)
    samt att den tre-slags-intervall som följer på vindrutespolning numer bara är ett slag med torkarna.

    Historiken är att jag för en månad sedan lämnade in den för motortvätt på ett företag som annonserade om att de var ”försiktiga” – och efter det hade
    jag många felkoder för luftmassemätaren – kunde nolla dessa, men de kom tillbaka.. tog bort LMM, gjorde rent och torkade rent – och sen dess så har
    den inte signalerat med några felkoder.

    Någon som har någon bra idé var man kan börja felsöka?
    Har inte tillgång till Tech2 och det behövs väl om man ska kolla DICE – vilket jag antar kan vara en del av ovanstående

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng