Orkeslös samt dör vid 3500rpm

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Orkeslös samt dör vid 3500rpm

• Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    _boffa_
    Deltagare

Hej

Har en 2,3Biopower 08- som jag inte blir klok på.

Allt började med att vi köpte bilen och fick problem med tändkassetten, vi böt stift NGK samt tändkassett eftermarknad från maptun. Allt frid och fröjd, tills att sambon åker på e18 och bilen tvärdör. Fick låna en tändkassett från en kollega och bilen startar och går fint på tomgång men vid lite gaspådrag så bludrar den. Fick för mig att backventilerna brukar strula till vevhusen och mycket riktigt, den var som en fnöske när jag tog på den. Böt den, men utan framgång. bilen beter sig lika illa men då jag var tvungen att flytta på bilen då den stod väldigt illa så körde jag hem den, tänk er 1,5ton bil och 10hk, var ungefär så bra den gick. lyckades komma upp i 60km/h. Ja jag vet att detta inte är att rekommendera men då varken bogsering eller bärgning inte var att tänka på där och då så fick det bli så. Ingen motorlampa kom upp iaf.

Lyckades få fram med en billig OBD p0300 men som försvann.
    Bestämde mig för att byta all vakuumslang jag kunde hitta samt så hittade jag att den andra backventilen(Kobra/vevhus) ej fungerade som den ska så böt den idag 21-09-16 men bilen beter sig lika illa. startar och går hur fint som helst på tomgång men när jag sakta närmar mig 3500rpm då börjar den bluddra och håller jag kvar så dör den.

Tips mottaget med stor glädje, stora som små och helst någon motivering så jag kan ta lärdom! =)

Janne Hagnell
    Moderator

Kör du på bensin eller etanol?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

_boffa_
    Deltagare

Har endast kört på Bensin sen vi köpte bilen för ca 400 mil sen

Edit: Det är inte 3500rpm det är 3000rpm om det nu spelar roll?

Var nyss ute och kollade turbon(kändes kanonfin) samt slagarna till den. Kollade även wastegaten och hörde ett klappande ljud vid stängning så antar att den är hel och fin. Kände även på dumpventilen om den ska ha kärvat men även den ”kändes” bra.

Provade att dra ut LMM, Symptomen var dom samma. Är det då man ska se det som att den fungerar som den ska?

• Det här svaret redigerades för 4 dagar, 2 timmar sedan av .
    97sonett
    Deltagare

kolla bränsletrycket, låter som kass pump, ger misständning på alla cylindrar, p0300, och kan dö under färd för att sen delvis fungera med lågt tryck.

_boffa_
    Deltagare

Har varit inne på btr:en?
    Alltså jag står still och torrgasar, jag är inte ute och kör när motorn dör vid 3000rpm.

Kan ej kolla trycket men testade att dra en slang från fuelrailen till en 10L dunk och den fyllde jag på runt minuten +/- 10 sekunder så känns som det är lite flåsa i pumpen endå?

97sonett
    Deltagare

du menar att motorn stannar så fort du når 3000rpm? eller vill den inte varva högre?

visst, om btr står helt öppen så blir det ju dåligt tryck, men du har flöde från pumpen, skulle kunna va den

• Det här svaret redigerades för 3 dagar, 2 timmar sedan av .
    _boffa_
    Deltagare

För den intresserade kan jag meddela att det var katalysatorn som packat igen. Hade aldrig kunnat gissat det =S så nu är jag på jakt efter ett bättre beggat system =)

Janne Hagnell
    Moderator

Skönt att man inte har såna dumheter på bilen!😁

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.