Otrevligt missljud från bromsar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Otrevligt missljud från bromsar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Otrevligt missljud från bromsar
- Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-21 08:11 av jean.
-
FörfattareInlägg
-
september 16, 2004 at 14:51 #77187
Om bilen har stått länge och börjar användas kan hjullagren ha tagit stryk,men då hade du haft ett sjungande ljud hela tiden.Men om det ändrar ljud vid sväng är det till 99%ett hjullager.Om du svänger till höger och ljudet försvinner är det höger hjullager och vise versa.
Har ni rena spår för den fyrkantiga o-ringen till bromskolvarna? Det måste finnas utrymme i tätningens spår för att o-ringen skall kunna återta sin form när man släpper bromspedalen. Titta på kolven när någon annan släpper bromsen, kolven skall backa tillbaka flera tiondels mm. Om inte kolven backar ordentligt ligger beläggen och nosar mot skivan och orsakar skorrljud. Även att oken flyter är viktigt. Övre och undre fjädrar får inte ha kärvat fast. Om skorret försvinner när man lägger foten med lätt tryck på bromspedalen beror skorret på dessa fel.
Sabbe
Nu har jag lyft upp bilen och tagit bort bromsbeläggan och slipat lite lätt och lagt på kopparpasta på glid och slitytor. Det räckte bara att jag sänkte ner bilen med domkraften så sjöng det till. Nu kan jag framkalla det bara genom att skjuta bilen framåt och bakåt några centimeter. Men: Lyfte jag upp bilen OCH TOG BORT FÄLGEN och vred på hjulet försvann sjungandet.. Tydligen är detta något slags resonansproblem mellan fälg och den lilla vibration som det blir då bromsbeläggen glider mot bromsskivan. jag såg att bromsbeläggen var från Micro, kanske att jag ska byta belägg till en annan hårdhet? Då kanske detta “resonansproblem” försvinner.
Jag tror jag blir galen.
När jag sedan skulle köra iväg hade mitt gamla probelm återuppstått, nämligen att det verkat som om jag fått in luft i bromsarna. Jag fick dubbeltrampa för att få brosmverkan. Även efter urluftning kvarstod problemet. Det verkar som om det är vänster ok som faktiskt är defekt på något sätt, trots att det är ett utbytesok.jag börjar nu komma problemet på spåret… Då jag jämför oken (höger/vänster) ser jag att i vänster ok sitter själva kolven ca 3 mm längre “in” i oket jämfört med högra sidan. Högra okets kolv är ca 5 mm ute medan vänstra okets kolv endast är 1 mm ute.. Detta gör ju att den knappast kan fjädra tillbaks något alls.. med tiden kommer ju detta problem förmodligen att försvinna i takt med att bromsbeläggen slits.. men lite underligt är dte allt.
på Lockheed ok i allmänhet brukat kolven gå tillbaks nästan jäms med “avstrykaren” förmodligen den millimeter du har mätt. Går det inte att trycka in den andra mer överhuvudtaget? Går det om du öppnar luftskruven? Det verkar liksom orimligt att det skulle vara fel på oket i sig, det skulle vara helt absurt isåfall för det har jag aldrig råkat ut för.
Jodå, det går att trycka in kolven helt på högersidan, men själva “Kolvhuset” i oket sitter annorlunda på höger sida jämfört med vänster sida, på höger sida sitter det helt emot järnramen eller vad man ska kalla det, på vänstersidan sitter det ca 2-3 mm ifrån järnramen.Båda kolvhusen sitter “löst” och kan ruckas lite i sidled då oket är obelastat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.