Översyn vid motorbyte?

Forum Modellspecifika forum OG900 Översyn vid motorbyte?

  • Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-16 17:16 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5823
    laxa_67
    Deltagare

    Ska byta motor i min T8, en donator får släppa till en motor.
    Den går bra och verkar skapligt tät men borde väl ses över med nya packboxar etc?
    Nån som har några tips på en lämplig översyn vid byte av motor/låda?

    #40966
    Melwin
    Deltagare

    Kolla p-boxar,koppling,slavcylinder,urtrampningslager,frostbrickor,byt olja+filter. Sen är det bara att starta.

    #40967
    Beeos
    Deltagare

    Vattenpump?

    #40970
    Melwin
    Deltagare

    Är det h-motor så är det lätt att byta på plats,vattenpump.

    #37874
    laxa_67
    Deltagare

    en T8 Special -89

    #37875
    Melwin
    Deltagare

    Ok! Kolla sakerna som jag tyckte ovan. Riktigt bra motor det där, H-motorn och lättjobbad!

    #37867
    andersson__
    Deltagare

    Kolla så dom inre drivknutarna inte är glapp, ypperligt att byta dessa om motorn ändå är ur.

    #40974
    Jonas Åberg
    Moderator

    Förutom pboxar och koppling. Hade jag satsat på demomtera grenrör plana och ny packning, de de drygt att göra på plats SPEC om en gänga pajar.

    #40894
    laxa_67
    Deltagare

    Tack för tipsen!

    #40989
    reino
    Deltagare

    Ska byta motor jag med, och då åker en annan växellåda i på samma gång. Tänkte bara höra om nån vet hur mycket det får glappa i medbringarna? Det är lite radiellt glapp i dom, men jag gissar på att det bara är i diffen och är helt normalt. Inget axiellt glapp och inget i hödjled/sidled. Det borde inte vara några problem med dom isåfall va?

    #40990
    saabaero
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Ska byta motor jag med, och då åker en annan växellåda i på samma gång. Tänkte bara höra om nån vet hur mycket det får glappa i medbringarna? Det är lite radiellt glapp i dom, men jag gissar på att det bara är i diffen och är helt normalt. Inget axiellt glapp och inget i hödjled/sidled. Det borde inte vara några problem med dom isåfall va?

    Får inte riktigt ihop hur du menar nu :ID
    Vad är skillnaden mellan ” lite radiellt glapp” och ” inget i hödjled/sidled”

    Medbringarens inre lagring är glidlagrad (ej utbytbara lager) i diffhuset och det yttre lagret är en kullager med C3 glapp (C3 glapp = större lagerspel än normalt)

    Jag brukar alltid skifta sida på medbringarna för att få nya fräscha slitytor att gnaga på.

    Ev rostlagning av bärarmsfästen är lämpligt att göra liksom ev åtgärdande av oljeläckage kring styrväxeln.
    Packningar och p-box till oljepumpen är lättmeckat med motorn i luften.
    Kolla även motorvärmarelementet.

    #40992
    reino
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Får inte riktigt ihop hur du menar nu :ID
    Vad är skillnaden mellan ” lite radiellt glapp” och ” inget i hödjled/sidled”

    Medbringarens inre lagring är glidlagrad (ej utbytbara lager) i diffhuset och det yttre lagret är en kullager med C3 glapp (C3 glapp = större lagerspel än normalt)

    Jag brukar alltid skifta sida på medbringarna för att få nya fräscha slitytor att gnaga på.

    Ev rostlagning av bärarmsfästen är lämpligt att göra liksom ev åtgärdande av oljeläckage kring styrväxeln.
    Packningar och p-box till oljepumpen är lättmeckat med motorn i luften.
    Kolla även motorvärmarelementet.

    Med det radiella glappet menade jag mär man vrider på medbringarna, dvs glappet i splines och diff. höjdled/sidled så menade jag eventuellt glapp om man ruckar på dom i sidled (eller framåt/bakåt om man betänker färdriktning). 😛 Vet tyvärr inte hur växellådan är i övrigt. 😐

    Men skifta sida på dom skulle man ju kunna göra. 😛 😛

    #40995
    saabaero
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Med det radiella glappet menade jag mär man vrider på medbringarna, dvs glappet i splines och diff. höjdled/sidled så menade jag eventuellt glapp om man ruckar på dom i sidled (eller framåt/bakåt om man betänker färdriktning). 😛 Vet tyvärr inte hur växellådan är i övrigt. 😐

    Men skifta sida på dom skulle man ju kunna göra. 😛 😛

    Ahh, då är jag med :DR
    Skicket på kullagren kollar man när man skiftar sida och samtidigt ser man också medbringarnas inre lagerytor.
    Ev problem med inre lagerytan brukar visa sig när medbringaren ska lossas ur lådan. Har lagringen skurit går det tungt att få isär ….

    Kom ihåg att behålla shimsen på sin ursprungliga plats när medbringarna skiftas.

    #41034
    laxa_67
    Deltagare

    Är det vanligt att man skiftar medbringarna?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng