Packa om huvudkopplingscylindern

Forum Modellspecifika forum OG900 Packa om huvudkopplingscylindern

  • Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-14 14:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #377421
    thoomas
    Deltagare

    Hej!

    Jag har plockat isär min läcknade huvudcylinder till kopplingen för ompackning. Bilen är en 900i -92.

    Men jag har fastnat lite när jag skulle byta ut grejerna.

    På den ena sidan stången var det ju enkelt att dra av packing och bricka och byta rakt av men på den andra sida sitter packningen mellan de två metallringarna och där blir det värre. Dessutom tycker jag mig inte se något i renoveringssatsen från Speedparts som kommer att passa där eller kunna få dit. Se bifogade bilder.

    Byter man även den packningen som sitter mellan de två metallringarna på kolvstången?

    Mvh

    Thomas

    Bilagor:
    #377435
    thomas landin
    Deltagare

    Hallo

    Bara att bända loss och byta alla packningarna lite pilligt men det går.

    #377450
    thoomas
    Deltagare

    Ok, får göra ett försök imorgon.

    Men det som fortfarande känns skumt är att det inte verkar finnas nån i satsen som liknar den jag inte tagit bort…

    /Thomas

    #377620
    thoomas
    Deltagare

    Det var ju ganska enkelt när man väl gett sig på det och de nya packnignarna stämde. Tack Thomas för tipset!

    Passade även på att polera upp och göra rent den ordentligt.

    Jag vill även byta den o-ring som tätar inflödet till cylindern. Sitter mellan plastpluppen och själva cynlidern. Men jag går bet att hitta nån som säljer o-ringar som tål bromsvätska. Nån som vet var man ska vända sig?

    Sen tänkte jag även hona cylindern innan montage men jag hittar inget honingsverktyg som är tillräckligt litet för cylindern, 16mm i diameter. Nån som har tips på var man kan köpa ett sådant verktyg?

    /Thomas

    Bilagor:
    #377727
    morsole
    Deltagare

    Du gör eget verktyg med lite slippaper och en pinne av något slag där du fäster slippappret i och sen har i en borrmaskin…
    Det finns små honingsverktyg att köpa för ändamålet, men detta går också bra. ’
    Du får skölja ur cylindern med rödsprit mellan varven och kolla hur det ser ut.
    Blir helt ok.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #377728
    morsole
    Deltagare

    Du gör ett spår i pinnen så pappret fäster och sen slipar du, byt upp pappret mot finare når du fått bort evt spår i cylindern.

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #377860
    thoomas
    Deltagare

    Tack för tipset!

    Får se om jag vågar testa detta. Lite nervös att jag kanske gör mer skada än nytta med en borrmaskin i cylindern.

    Vet du var man kan köpa små honingsverktyg? Har googlat och kollat på några butiker men inte hittat nåt.

    /Thomas

    #377889
    morsole
    Deltagare

    Du ska ta en pinne, såga upp den så du får slippapper i skåran, sen lindar du så det blir ”lagom”, fuktar med lite sprit kanske o kör, kollar, kör osv. När spåren är borta så är det bra; försök att ha finare o finare papper, våtslip ska det vara! Lycka till, detta klarar du!

    Mvh

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #377890
    morsole
    Deltagare

    Minns inte var jag köpte, men titta på nätet, då hittar du säkert!

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #379447
    thoomas
    Deltagare

    Nu är det dags att plocka ihop cylindern men jag beöver lite tips på hur.

    Jag stoppar först i fjädern och försöker sen trycka i kolven med nya packningar men det går inte att få i den. Jag har använt bromscylinderpasta på gummitättningarna. Det verkar som den nya tätningen kläms mellan kolven och cylinderväggen när jag försöker tvinga i den med mer kraft. Är jag för feg när jag trycker eller gör jag nåt annat fel? Bifogar ett par bilder på grejerna.

    Tacksam för alla tips!

    Bilagor:
    #379451
    Ståhlbom
    Deltagare

    Följer… Jag har också köpt Speedparts renoveringssats men fått höra att inloppet (cylinderväggen) kan vara för sliten för att det ska vara värt att renovera.

    Hör gärna av dig här när du monterat ihop och kört hur resultatet blivit!

    Skiter det sig så har Mekonomen ny kopplingscylinder för 703 kr, billigast vad jag sett:
    http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/drivlina/huvudkopplingscylinder/huvudkopplingscylinder-ps120a05-79335sv

    #379454
    thoomas
    Deltagare

    Nu har jag fått ihop det och luftat men inte provkört än då det är några saker till som ska på plats först. Känslan i kopplingspedalen är lovande. 🙂

    Med tålamod, massor av fett, bromsvätska och lite spännbandstrix fick jag till slut in gummitätningarna. Jag hoppas att det inte blev några skador på gummit.

    Då det trots allt är en del jobb för att få ut och i cylindern känner jag med facit i hand att för mig hade det nog varit värt de där 703 kronorna för att verkligen veta att allt fungerar.

    Rapporterar funktion då jag kört några mil.

    Bilagor:
    #379458
    Ståhlbom
    Deltagare

    Bra jobbat! 🙂

    Ja precis, huvudkopplingscylinder ligger ju trångt till när man har motorn i bilen – vore trist om den fortfarande läcker, all jobb förgäves och då känns dessa 703 kronorna billigt.

    Vi håller tummarna att din renovering lyckas så du slipper riva cylindern igen.

    #379459
    M.Broberg
    Deltagare

    Huvudcylindern går rätt lätt att byta om den strular, betydligt värre med slavcylindern om den lägger av.

    #380697
    thoomas
    Deltagare

    Då har bilen rullat nästan 200 mil sen jag satte i cylindern igen och än så länge är den tät. 🙂

    Så nu monterar jag ihop inredningen igen och hoppas att den håller tätt även i fortsättningen.

    /Thomas

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng