Parkeringssensorfel 9-5 NG

Forum Modellspecifika forum NG9-5 Parkeringssensorfel 9-5 NG

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-13 20:36 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374517
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Har en 9-5 NG som efter tvätt i automat med underspolning larmar (och kopplar ur) parkeringssystemet. Först tänkte jag att det var vatten i något kontaktdon som eventuellt kunde torka, men nu har det gått lång tid utan att felet försvunnit.

    Lämnade in den på vanlig service idag på Saabserrvice i Veddesta, men de sa att de inte har verktyg att kunna läsa ut felkod från den bilen, så nu till mina frågor:

    1. Har 9-5 NG något annat interface än OBD, då inte ens en välkänd Saabverkstad kan läsa ut koden? (Tech2 verkar ju inte fungera heller)

    2. Kan det vara så att felet egentligen har försvunnit (läs fukten torkat) men så länge inte felkoden raderas så fungerar inte systemet?

    3. Vad behöver man för fantastiks apparat för att kunna kommunicera med en 9-5 NG, och även kunna radera felkoder?

    Hoppas att någon vis person kan ge lite bra tips!

    /Martin

    #375519

    Sätt fingret på sensorn hör du om det ”surrar” fram är det inkopplat hela tiden och bak är det när backen ligger i.

    MVH

    Mikael

    PS! Det andra tror jag redan jag förklarat för dig. 😀 DS!

    #382261
    martin h
    Deltagare

    Tillslut är nu felet avhjälpt.
    Lite guide hur jag gjorde:

    Åkte till Bilforum i Kungsängen som hjälpte mig att läsa ut felkoderna ur bilen. De visade sig att det var både höger och vänster yttre bak. De sa att det nästan alltid är de yttre bak på Saab 9-5 NG, då de sitter väldigt oskyddade för hjulsprut. Dumt, men bra nu då de skulle bytas.
    Det verkar som om artikelnumret i original innefattar färgen, så om man beställer nya så blir det sannolikt ett annat nr. Jag valde att köpa begagnade i rätt färg från Redox bilfarm (300kr/st) Nya olackerade kostar strax under 700kr.
    Bytet är enkelt då det handlar om de yttre.
    – Hissa upp bilen
    – Dra isär kontakten innan du tar bort sensorn. En lite låsklack som man trycker in sitter på donet mot kabelsidan.
    – Lossa sensorn genom att trycka med fingret på utsidan samtidigt som du lyfte på plasthakarna på insidan (syns när du ligger under bilen)
    – Monstering i omvänd ordning.

    Om batteriet behöver kopplas bort för att inte ge ytterligare felkoder vet jag inte, men tror inte det då BIT för parkeringssystemet verkar köras vid start av motorn. Jag kopplade dock ur det för att vara säker.

    Funkar nu som det ska 🙂

    PS. Återkommer snart med liten guide gällande byta av stolsvärme inkl. bilder samt byte bakhjulslager.

    #420096
    Johan
    Deltagare

    Har samma problem som Martin H. initerade tråden med.

    Hur felsöker jag enklast? Om jag förstått det hela rätt;
    Starta bilen, håll ett finger för och då skall det ”surra” då är den givaren ok?
    För givare bak, lägg i backen och håll för ett finger?

    Den som inte surrar är trasig.

    Bytet gör enligt ovan och ingen reset via ODBII behövs göras?

    /Johan

    #420106
    Psycho Dave
    Deltagare

    Japp i med backen och känn på de. Man kan använda mobilen och filma med också för då hörs de. Bara att byta och det skall fungera direkt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng