Passar dessa fälgar i 5×170 på V4?

Forum Övrigt SSR Passar dessa fälgar i 5×170 på V4?

Detta ämne innehåller 20 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-11-02 16:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15029

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag råkade hitta dessa fälgar på en polsk fälgsida:

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/576659-AEZVantage.jpg[/image]

    De finns i två versioner:
    AEZ Vantage 6,5×16 5×170,0 60 pris: 553 zl = ca 1350 kr
    AEZ Vantage 6,0×15 5×170,0 55 pris: 442 zl = ca 1060 kr

    Jag utgår ifrån att priserna är per fälg. Den sista siffran innan priset torde vara ET.

    Passar dessa på V4? Hur är det till exempel med ET-mått och centrumhål?

    #99550

    anonymous
    Deltagare

    fattade inte mycket vad som stod på sidan, men borde inte AEZ finnas att ta hem på svenska fälg firmor ???

    #99551

    gammsaaben
    Deltagare

    Utifrån ET-måttet tänkte jag att de som förstår sig på sånt här kan avgöra om dom kommer ta i någonstans. Fuling, var är du?

    Sen kanske man måste ta upp centrumhålet och jag vet inte hur bultarna passar…

    OCL Brorssons har AEZ Vantage men jag är inte säker på att dom har med just 170×5 bultcirkel. Dessutom är dom ca 700kr dyrare per fälg än ovan och då börjar det närma sig vad man får betala för ronalfälgarna.

    #99552

    fuling
    Deltagare

    ET 55 e 60 är mycket.
    Iof inga probelem att fixa med spacer på 10-15mm.
    Det bra är att då fixar man styringen på fälj och nav i spacern.

    #99553

    stefan
    Deltagare

    bara som en parantes i sammanhanget men kommer det inte att de lite märkligt ut med dylika fälgar på en oldtimer saab? Utseendet påminner starkt om billiga plastkapslar?

    #99554

    gammsaaben
    Deltagare

    Hm, måste man ha spacers kommer saken lite i annat läge. Då kanske det är lika bra att fixa spacers som ändrar bultcirkeln och ger lite mer valmöjlighet i fälgträsket.

    Utseendet är upp till var och en att bedöma. Jag tyckte det var roligt att hitta fälgar med V4:ans bultcirkel då den är såpass ovanlig.

    #99555

    Martin
    Deltagare

    Utan att ha besökt den polska fälgsidan blir förstås frågan; Vilken bil är de avsedda för?
    Vilka fordon delar bultcirkel med 92-96?

    #99556

    trionic
    Deltagare

    5×170 är till MB sprinter/VW LT
    /mogge

    #99557

    Martin
    Deltagare

    OK, tack!

    #99558

    wibbe60
    Deltagare

    på tal om ET. Hur är det med det? Att det har med inpressningsdjupet Centrum/fälgkant vet jag men hur mäts det??????????????????????????

    #99559

    stenstorparn
    Deltagare

    Hej på er!

    Läste detta på http://www.mbsca.com/ , (man kanske inte behöver enbart gilla SAAB, de finns andra Bilar också ).

    ET, eller inpressning som det även heter är skillnaden mellan fälgbanans centrum och anliggningsytan.

    Anliggningsytan är den yta som ligger emot bromsskivan när fälgen sitter på bilen, dvs. där man gängar i bultarna.

    Fälgbanans centrum får man fram om man tar fälgens bredd, och delar med 2.

    Om man har ett positivt ET (vilket dom flesta bilar har) så ligger anliggningsytan utanför fälgbanans centrum. Men det förekommer också negativt ET, då ligger anliggningsytan innanför fälgbanans cetrum.

    Ju lägre ET desto mer breddar fälgen utåt.

    Framhjulsdrivna bilar har oftatst fälgar med högt ET.

    I bland står ET stämplat i fälgens gods, men inte alltid. Man kan själv mäta ET.

    Exempel bredden 7,5″ (190,5mm) = fälgbanans centrum blir 95,25mm.

    Man lägger fälgen på ett rakt golv med rätsidan(utsidan) neråt. Sedan tar man en rak bräda och lägger tvärs över fälgens insida. Efter detta tar man fram en tumstock och mäter mellan anliggningsytan och brädans nederkant.
    Exempel = 130,25mm.

    För att sedan få fram ET tar man helt enkelt avståndet till anliggningsytan minus fälgbanans centrum.

    130,25mm – 95,25mm=35mm. = ET35

    // Christer

    _________________

    #99560

    fuling
    Deltagare

    Man kan inte säga att en FWD har stort ET rent generält utan det beror helt på vad skrubbradien/styrradien.
    Drar en linje genom spindel-lederna centrum mer i backen.
    Skilnaden mellan träffpunkten av linjen och spårvidden(hälften av däcksbredden) är skrubbradien.
    På en FWD vill man inte ha stor skrubb pga att det ger att bilen drar i ratten vid ax.

    #99561

    turbonicke
    Deltagare

    5×170 är till MB sprinter/VW LT
    /mogge

    Skulle man alltså kunna ta fälgar till dessa och ha på 96: an

    #100411

    janne2takt
    Deltagare
    Stefan wrote:
    bara som en parantes i sammanhanget men kommer det inte att de lite märkligt ut med dylika fälgar på en oldtimer saab? Utseendet påminner starkt om billiga plastkapslar?

    Säga vad man vill om modernare fälgar på gammelbilen, men lite uppfrächning skadar väl aldrig det förstör ju inte chansen till original igen för den som vill

    #100412

    urban
    Deltagare

    Janne2takt vad har du för nav är det orginal på bilden ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng