Pearlwhite 1984 på Blocket

Forum / Sälj/Köp / Annonstips från nätet / Pearlwhite 1984 på Blocket

Forum / Sälj/Köp / Annonstips från nätet / Pearlwhite 1984 på Blocket

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • november 24, 2020 at 20:33 #479086

      https://www.blocket.se/annons/goteborg/saab_900_aero_2_0_turbo_175hk/93039254

      Vad vet vi om denna? Har denna vart i omlopp? Jag tror jag hört talas om den nångång. Nån som vet nåt mer om den?
      För framtida referens så pratar vi här om Regnr LEJ738. Jag anar att fotona är tagna i Trollhättan vid Slussarna?

      Och den stora frågan är – rost i maskinrummet eller Dinitrol rostskydd? Jag gissar på det senare, eller en kombination. Känns som att den är för fin för att vara så rostig i maskin? Isåfall behövs ju lite varm-rengöring så har man ju en kanonvagn. För 5-6 år sen hade jag vart eld och lågor, men nu släpper jag detta. Men nog rycker det i Saab-hjärtat när denna dyker upp alltså…. När var en Pearlwhite senast till salu? Och i detta skicket? 15 år sen?

      /Martin.

      • Detta ämne redigerades för 3 år, 3 månader sedan av turbocab.
        november 24, 2020 at 20:40 #479088

        Info her: https://www.klassiker.nu/reportage/saab-900-aero-med-unik-historia-pa-auktion

        '-57 Ferguson FE35, -72 96V4

          november 24, 2020 at 21:43 #479089

          Tackar! Kul läsning! 215.000 i skrivande stund…. Saab-samlare flockas skulle jag tro! Unik bil helt klart. Men nog saknar många av oss här tiden då man kunde köpa en kanonläcker Aero för under en hundring!

            november 24, 2020 at 22:21 #479090

            “detta skicket” är ju en tolkningsfråga men det ser helt klart ut att vara en vettig grund för en helrenovering.

              november 26, 2020 at 10:46 #479132

              270.500 svenska riksdaler landade denna bilen på. Jag vet inte vad jag skall tycka om det…. Herregud!!! All time high på en Aero Kupe alla kategorier skulle jag gissa. Visst att samlarna lockas av Saab historiken såklart. Undrar om den gick utomlands?

              Med auktionens avgifter så blev det ungefär 284.000….. Alltså jag vet inte om jag tyckte den var så fräsch? Men jag jämför med ju vad jag gav för mina pärlor för en 10 år sen.

              Lite intressant att se dom Volvobilar i samma AUktions-forum, som inte når upp till sin Pris-gräns ens….

                november 27, 2020 at 20:05 #479161

                Jo, sjukt högt betalt för en gammal 900 kan man ju tycka, iallafall så länge man ser det som köpare ? som säljare skulle man väl vara glad ?

                  november 28, 2020 at 11:55 #479174

                  Offtopic: Hur mår den blå? 🙂

                  Topic: Som säljare blir man ju glad, men jag undrar om priserna gynnar hobbyn eller inte. Det blir ju ett helt annat klientel som håller på om bilarna kostar 200.000+ helt plötsligt. Och frågan är om inte ännu mer går utomlands då. Jaja, får glädja mig åt att mina storhetsdagar i Saab var då det fanns bilar, pengarna var rimliga (nåja…) och delar fanns att få lätt. Så blir det aldrig igen skulle jag säga, inte för og900 i alla fall.

                  Några indikationer vart denna bilen hamnade? Vi får väl söka på regnummer om nån månad och se om den finns i registret eller inte längre.

                  Personligen hade jag aktat mig för en helrenovering här – en uppfräsching i maskin helt klart men resten hade jag nog behållt original. Den ser faktiskt för ifn ut för att riva isär allting och Pearl-lacken lär ju kräva sin man också. Nu när bilarna börjar bli så här dyra och så här gamla så börjar nog “orört original” skick bli viktigare än tidigare. Det smäller alltid högre än renoverat, så länge skicket är bra såklart. Behövs det målas, så behövs det målas!

                  /Martin.

                    november 28, 2020 at 22:35 #479195

                    Du har säkert helt rätt i att det inte gynnar bilhobbyn om priserna skulle stannat så högt, då är det antagligen bara rika som har möjligheten att syssla med den, antagligen så låter dom någon annan sköta sina bilar och eventuellt köra själv nån enstaka gång.

                    Jodå den blå står tryggt i ett uthus, har inte varit i trafik på ett bra tag, men man får se fram emot när den väl ska plockas fram någon gång och veta att man plockar ut en ovanligt frisk og ? Det är ju den där tiden som ska räcka till för att använda bilen, blev nöjd i somras att jag fick ordning på min cab så den fick rulla en del iallafall, då den hade stått nåt år innan också tyvärr

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.