Planade toppar och tjuvluft

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Planade toppar och tjuvluft

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-21 09:14 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11046
    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Efter att ha renoverat topparna blev följden startsvårigheter och ryckig gång som klart tyder på läckande insugspackning. Insuget är draget och tätat varken mer eller mindre enligt bokens anvisningar. Problemet måste helt klart bero på att topparna blivit planade. Hur mycket som är planat har jag ingen aning om. Såg i en av trådarna fulings rekommendation om att dra insuget hårdare än rekommenderat i sådana fall. Hur mycket i moment motsvarar det? Räcker ett hårdare åtdragningsmoment eller måste det kombineras med en ny packning som blivit tätad på alla ytor?

    #77713
    christian
    Deltagare

    Om topparna är planade mycket kan det nog också bli nödvändigt att plana även insuget.

    #77714

    på min v4:a är topparna planade 0,4 mm och det är på gränsen att det blir läckage, insuget måste dras lite hårdare och nån packnings-gegga-moja-produkt måste användas. prova att dra insuget nån grad hårdare än föreskrivet moment (vet inte hur mycket bultarna tål).

    #77715
    staaleb
    Deltagare

    Hva med to pakninger i stedet for en? Gjerne med pakningsmasse mellom, samt over og under. Evt. bruke originalpakningen som mal og skjære til en pakning selv av tjukkere pakningspapir. Så slipper man kanskje å dra av boltene.

    #77716
    anonymous
    Deltagare

    Är det viktigt ifall topparna ska planas att båda planas lika mycket för att insuget ska täta ordentligt? Om så är fallet måste det även vara en fördel om toppackningarna är likvärdiga. Jag monterade Biltema toppackning på ena toppen och en Saab original toppackning på den andra. Det skilde ca 0,15mm i tjocklek packningarna emellan.

    Då jag efteråt kontaktat verkstan som renoverat topparna fick jag höra att de planat 0,10mm. Men topparna, eller åtminstone en av dem, kan ju vara planade under bilens tidigare liv. Jag försökte först att bara dra hårdare insuget. Då jag kom i närheten av 3,5-4kp kom en obehaglig känsla att bultarna fått vad de tål. Vet inte om det var falskt alarm? Resultatet av detta då? Bilen gick lika dåligt som innan. Nästa åtgärd var att montera ny packning som blev tätad på samtliga tätningsytor med blue silicon och dragen med tidigare nämnda moment. Ingen skillnad nu heller.

    Så vitt jag lärt mig på forumet här återstår två alternativ. Alternativ nummer ett är att montera två insugspackningar eller klippa ut en tjockare packning.
    Alternativ nummer två är att fixa insuget. Men vilka ytor ska behandlas och hur mycket? Går det att mäta upp? Måste tätningsytans vinkel på insuget mot toppen korrigeras för att passa mot en planad topp?

    Nämnas kan också att insugspackningen inte är köpt på Biltema.

    #77717
    b-a larsson
    Deltagare

    Börja med att plana mitten på insuget den yta som ligger an mot motorblocket,tag bort ca hälften så mycket som topparna planade.

    #77718
    b-a larsson
    Deltagare

    Här kommer en kompletering till plana insug,kontrollera att botten på insuget inte blir för brett mät avståndet mellan topparna och bredden på insugets botten.OM insuget är bredare eller exakt lika brett slipa bort lite försiktigt i kanterna på botten. (Glömde detajlerna igår kväll)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng