Plasttank (modellgemensam)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Plasttank (modellgemensam)

  • Detta ämne har 42 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-26 20:11 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30010
    micke-srs
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Positiva besked från CVI 🙂 De ska kunna ta fram tankar åt oss om det finns en rimlig efterfrågan.

    Tycker det har varit lite dött på den här intressanta frågan om plasttankar.

    Hur ligger vi till ang pris och att få fram dessa.

    Då jag var tvungen att byta bränslefilter efter en 2 mil. då det var så groteskt mycket skit i tanken.

    började rengöra med muttrar men känns som ett evighetsarbete..

    tack på förhand

    #30019
    phermansson
    Deltagare

    Får kolla igen. De skulle kunna ta fram tankar om det var tillräckligt antal, men jag fick aldrig svar på hur många man var tvungen att beställa eller ungefärligt pris.

    #28617
    micke-srs
    Deltagare

    Tjenare. jag kontaktade CVI ang tankarna då jag är i stort behov av vetskapen om det kommer nya eller om jag ska göra en egen..

    fick svar:

    ”Allt är ju möjligt, men för att det skall bli verklighet krävs ett visst minimiintresse.
    Verktygskostnaden kommer att vara hög, vilket i sin tur betyder att det skall
    tillverkas minst 200 tankar för att priset inte skall rusa iväg.

    Så be folk registrera intresse i en ny tank…….

    Med vänlig hälsning,
    Mikael Sällström”

    #31045
    phermansson
    Deltagare

    Visst kan vi göra det, men då måste vi ha ett ungefärligt pris. Det samma gäller om vi ska ta ett beslut om tillverkning, då måste vi ju kunna räkna på det hela.
    Dessutom tror jag inte att vi får in 200 intresseanmälningar, men det är bara vad jag tror…

    Men jag funderade lite på detta i samband med Bränslemätartråden, och sökte lite mer. Dalhems har ju en mängd universaltankar, visst borde någon av dem passa? Ska se till att få tummen ur och mäta, V4an står i garaget utan baksäte och bagagerumsskivor.

    #31049
    stefan
    Deltagare

    Tankarna handlar ju om pressad/formad plåt så varför ta omvägen runt andra när klubben har en man som pressar och formar plåt redan? (Leksands Bilplåt) Det handlar ju inte om nå märkvärdiga djupdragningar på dessa tankar så det lär säkert gå att få fram till rimliga pengar. Fast som vanligt handlar det väl om efterfrågan också.

    #31050
    putsarn
    Deltagare

    Jag kikade på Vp-autoparts hemsida (hemska volvosaker)
    En ny tank till Amazon/Pv kostar 2500:- ca.
    Deras inköp borde väl inte handla om så fruktansvärda antal?

    Och dessutom ska de ju göra mer vinst / tank än som är nödvändigt i klubbshopen kanske?

    #31051
    phermansson
    Deltagare

    Det handlar ju om omsättning och hur mycket man har råd att ha i lager också. Om man får gissa så ger de kanske 1200:- för en sån tank i inköp. 200 tankar skulle då kosta 240000:-. Den summan kanske är acceptabel för VP att ligga ute med, men det är för mycket för SSK.

    #31112
    phermansson
    Deltagare

    Tanken i en Saab 96 V4 1975 är 70cm bred och 26cm hög. Djupet är ungefär 30cm i överänden med 5cm marginal i bakänden. I nederkant är djupet 22cm utan marginaler på grund av en golvbalk.



    #31419
    mats a
    Deltagare

    Och hörrni: Vad är det som säger att en givare av den här typen: http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=197ce1b7-f2a0-4c27-9068-587dccd566c7 inte skulle passa. Den har väl inte rätt symmetri för tom/full, men det kanske våra elektronikkunniga medlemmar kan ge besked om.

    #32611
    micke-srs
    Deltagare

    Har letat runt länge efter en bra ersättningstank och började tillslut kolla på båt tillbehör

    http://www.outdoorexperten.se/p-11150-fast-brnsletank-55-liter.aspx

    http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=2688

    Tror att den skall passa annars får jag göra så den passar:)

    Hittade också mkt rörgivare/tankarmaturer som har likvärdiga ohm värden (0-180ohm) som saabarna. (saab 96 -77 (7-180ohm)

    Finns i alla dess längder
    http://byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/14700.pdf

    Hoppas detta kan hjälpa någon som fortfarande letar.

    #32615
    phermansson
    Deltagare

    Ja den förstnämnda var trevlig, lite mer volym i den. Lite för hög, men det skulle ju gå att lösa om man är lite finurlig med bagagerumsgolvet.

    #32632
    saabcustom
    Deltagare

    Hörrnini,
    I all välmening… kolla upp att det verkligen är OK med plasttank från båt i en bil innan ni rusar åstad. Jag skulle kunna tanka…tänka mej att det inte ställs riktigt samma krav på en båttank som en biltank (typ krocksäkerhet å sånt). När jag snickrade på LOW95 diskuterades detta i min byggtråd. En s.k. fuel.cell godkänd för bilsport är INTE godkänd av ASB för gatan om den är av plast påstod en lärd och erfaren bilbyggare. Jag valde en 40liters fuelcell i aluminium vilken det inte va några problem med hos ASB.

    Sen kanske man kan tänka lite på sin egen säkerhet oxo OM nu olyckan skulle vara framme (lätt hänt, man kan få hjälp av sina ”mot-trafikanter”, jag vet, tyvärr…).

    Jag tror ni ska leta efter ”septitankar” i rostfritt (för båt). Jag hittade nån 40litersvariant som skulle passa bra i en 95a. Nu hittade jag den försent så jag hade redan löst problemet enligt ovan. Naturligtvis får man fixa till påfyllning / utlopp / avluftning men det är ett mindre problem än att bygga tanken från scratch…

    Tycker / Kenth

    #32637
    eriks
    Deltagare

    Hej!

    Maybe a stupid question, but still:

    Why don’t you restore the old tank?

    A friend of mine did this with the tank in his Saab Sport. There are a number of companies (in Germany) that open the tank, clean the rust and if neccesary weld holes. They close the tank again and put in a special liquid for coating the tank from inside.

    This doesn’t cost a fortune (around 250 Euros IIRC) and is a long lasting solution. 🙂

    Best Regards,
    Erik

    #37289
    ingvar k
    Deltagare

    Efter att ha läst inläggen om möjligheterna att ersätta originaltankarna med plasttankar så tror jag att en nytillverkning i plåt blir en enklare och bättre lösning. Jag har gjort en del efterforskningar och funnit en kompetent och intresserad tillverkare med erfarenhet från tunnplåtsarbeten inkl svetsning. Jag försöker nu inhämta lite fakta.
    SAAB-klubbens ordförande och inköpsansvarige är informerade.

    Jag har lånat ut en tank från en 93-a, 1960. Originaltankarna är tillverkade i 0,6-0,7 mm plåt, troligen automatsvetsade. Den ev tillverkaren vill öka plåttjockleken till 1 mm, det ökar vikten med ett par kg.
    Några enkla pressverktyg måste tillverkas. Invändig blyplätering kan vi inte räkna med, bättre att slutkunden själv behandlar tanken med ett invändigt korrosionsskydd, om det behövs.

    Av praktiska skäl, tillverkning/lagerhållning, så vore det önskvärt att ta fram en ersättningstank, som passar både 93, 96 2T och V4 (95-ans tank är ju lite speciell, men inte svår att tillverka). Det finns ju vissa skillnader och om någon har en V4 tank att låna ut för jämförelse så skulle det underlätta. Helst i Uppsala eller Hudiksvall eller för avhämtning ”längs E4” mellan de två städerna.

    Nu frågor till expertisen på forumet
    Är själva plåttanken med gavlar och svep (exkl påfyllningsrör, ventilation, placering av armatur) densamma för 93, 96 2T och V4? Dvs de utvändiga måtten. Enligt Sten-Arvid passar V4-ans tank till 93-an med vissa modifieringar. Har V4-ans tank en större volym eftersom krokarna var för korta?

    Påfyllningsrör/avluftning av tanken
    Här finns ju vissa skillnader, men är det möjligt att ha ett och samma utförande för alla modellerna? Eventuellt med viss anpassning vid monteringen.

    Skvalpskott
    Finns åtminstone på 2T-bilar för att underlätta blandning av olja och bensin (tror jag). Men finns skvalpskotten även på V4-ans tank?
    Behövs skvalpskott? Är det så att dagens 2T-oljor är så pass ”lättblandande” att det inte behövs?

    Anslutningsnippel för bränslerör
    Här finns några olika utföranden, tror jag, men jag kan inte detaljerna. Kan någon bringa klarhet? Helst en nippel på tanken som kan kompletteras för att passa alla modeller.

    Tankarmatur
    Något säger mig att placeringen på tanken i sidled skiljer på olika modeller, det skulle i så fall endast påverka kabellängden vid montering. Tacksam för klarläggande, Sten-Arvid har ju monterat en V4 tank till 93-a.
    Skall tanken tillverkas för att passa de armaturer, som levererades från fabrik för 35-55 år sedan? De armaturerna brukar ju inte se ut alltför roliga när man skruvar loss dem.
    Mats A refererar till Dalhems tankmätargivare (=armatur), den ser ju trevlig ut och till ett mycket överkomligt pris, 425 kr inkl moms. Dessutom är delningsdiametern
    (55 mm) och antalet skruvar (5 st) lika som 93-ans armatur, kanske även senare modeller har samma mått?
    Kan denna armatur användas, ev med någon anpassning av elektroniken?
    Skall den gängade plattan/infästningen på tanken för armaturen (3/16″ UNC?) ändras till modernare M5?

    Övriga synpunkter. Mottages tacksamt.

    Priset då
    Priset är ju avhängigt av antal, emballage, frakter och om SAAB-klubben skall ta in produkten i sortimentet. Jag tror att ett antal av säg 20 tankar kan vara intressant för den här tillverkaren. Finns det ett omedelbart behov och hur många i så fall?
    Jag har ställt frågan om priset och fick en indikation om ca 2000 kr plus moms. Är det ett acceptabelt pris? Det kanske är förhandlingsbart om klubben går in och beställer.

    #37303
    emul
    Moderator

    MYCKET lovvärda ansträngningar Ingvar!! Bra jobbat! :AP

    Expertisfrågorna kan jag tyvärr inte hjälpa till med, men det finns det nog folk här som kan..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng