Poll: Vilka tillbehör är okej mont på og900?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Poll: Vilka tillbehör är okej mont på og900?
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-18 21:49 av
larsola.
-
FörfattareInlägg
-
Knepigt inlägg kanske, men man vill ju inte bli ”utdömd”;-)
Sitter och funderar lite inför sommaren, bilen i fråga är denna: http://www.garaget.org/?car=57190
De fanns ju en hel del trevliga tillbehör i saabs sortiment när det begavs sig, men risken är väl att det blir en julgran av bilen om för mycket monteras?!
Just nu sitter där orginal stripes, vindavvisare på soltaket, ett par dimljus, mittkonsoll, texilmattor, papparskorg, sport & rally ratt och en skinnknopp, vita nackstödshättor…
Funderar på dekorpanel bak, vindavvisare för sidorutorna, ståeende bromsljus, jalusi,
krängningshämmare, har ett handikappsunderrede ligganes också(vridbar stol)
extra mätare.. skall det då vara VDO mätare eller saab instrument(de sistnämda kom senare än bilens årgång) sedan så fanns det som sagt en hel drös annat i saab sortiment…Några reflektioner? eller tips på tillbehör??
Mvh Lars-O.
Kanske någon fräck överdragsklädsel, jalusi skulle passa ypperligt på din pärla.
mvh
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)februari 5, 2009 kl. 22:01 #134853Jalusi är fräckt men en persienn blir lite diskretare.Kan vara svårt att hitta.Bild på exempel (min 99:a och bild från katalog)
I vanlig ordning så är det upp till ägare/brukare hur man vill ha sin bil.
Själv har jag en relativt hög smärttröskel när det gäller invändig utrustning men är mindre glad åt mycket av det som finns utvändigt.
Som exempel kan du ha bromsljusen, men inte i kombination med jalusi. Helst slipper jag att se jalusi alls.
Vindavvisare för takluckan skulle jag personligen hellre ha än de för rutorna, men inte båda samtidigt. Antingen eller, men för egen del för taklucka.Sen är det självfallet skoj om tillbehören man sätter invändigt matchar någorlunda med åldern på bilen. Har du möjlighet att få de äldre extramätarna skulle jag föredra dem innan de nyare, men samtidigt kanske man får vara nöjd med vad som ges, om de skulle vara allt för svåra att uppbringa.
Ja sådär kan man hålla på…. men så fin som bilen är nu med den utrustningen som sitter i så skulle jag knappt ens fundera i banorna om mer 😉
Jalusit är givet tycker jag!!! Det var ju mkt vanligt och nästan ett standard-tillbehör. Även reflexrampen bak är cool, kör på den också. Men bromsljusen är bara fula, och handikappunderredet vet jag inte? Behöver du själv? Om inte så sälj det till nån handikappad Saab-entusiast vettja, såna grejor borde ju vara högt eftertraktade bland entusiaster som vart med om olyckor etc. Inte lätt hitta sån utrustning till gamla bilar idag.
Krängningshämmarna är ju givna också, dom ökar ju faktiskt bilens säkerhet till viss del vid undanmanövers etc, och syns ju inte heller. Men visst, smaken är olika, jag har ju kletat på allt jag kan hitta på min 1988Aero, men det uppskattas ju inte av alla. På träffar och dylikt brukar dock utrustning av original-typ värderas högt, ju mer desto bättre, så länge det inte blir smaklöst såklart….
Hej igen!
Tackar för alla svar och synpunkter… Bilen var ”okittad” sånär på stripesen när jag köpte den…
Del i anledningen varför jag frågar är att jag har samlat tillbehör under en lång tid oh har nu för avsikt att ”kitta” denna med lite orginal godis och satt därför och funderade på vad som skulle vara juste att montera?!
Jag vill ju som sagt inte att det skall bli för mycket heller, plockar man på allt så tycker jag att det ser sämre ut än det gör utan en pryl… roligt att höra vad ni tycker passar ihop och vad som skall jagas/Sökas reda på..
Mvh Lars-O.
februari 6, 2009 kl. 15:26 #134897Om man säger så här
Trx = Check
Skinnratt = Check
Skinnknopp = Check
Stripes = Check
Taklucka = Check
Elspeglar = Check
Elfönsterhissar = CheckDet du skulle kunna skaffa är kanske Farthållare, en S&R överdragsklädesl i blått, extrafackt till facket på instrumentpanelen.
Annars skall den vara som den är tycker jag.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Hallo igen!
Facket på instrumentbrädan har jag några stycken men inget helt nytt:-( är någon som har ett sådant över(tillsalu) som är NOS??
Annars så tror jag att jag skall sikta in mig på (1) extramätare, men som sagt skall det vara Saab.s eller Vdo.a de sistnämda stämmer med årgången på bilen, då Saabs mätare kom kanske runt 85-86… (2) Krängningshämmare fram/bak skall på, (3)ett 3.e nackstöd bak, med (4)vita ala 80tals överdrag/hätta, (5)Dekorpanel bak, (6) sedan så har jag en NOS intercooler sats som vore trevligt att få på.. farthållare likaså men det känns både jobbigt att söka rätt på alla delar, och jag är inte så säker att det är förberett på en gammal 82.a?!
Hittade också en lite udda sak i mina gömmor.. ett sk barnskydd i kartong, kanske är lite drygt att montera:-)
Ja en sk gardin kanske skulle passa bättre än en Jalusi…någon som har en över?:-)
S&R klädsel skulle sitta som en lönehöjning, men inte så lätta att hitta i bra skick, kanske någon som har? eller som kan tipsa om? en blå eller svart isåfall??
Mottager fortsättningsvis gärna tips och tankar!
Mvh Lars-O.
I cabben har jag valt att ha;
- Originaluppgradering av högtalare i instr. panelen.
- Tre SAAB/VDO extrainstrument i radiouttaget, Yttertemp, oljetryck & oljetemp
- Saab/Nardi träratt
- Saab/Clarion originalradio
Mao funktionella tillbehör 😉
Okej då, träratten är kanske mer flärd än funktion, men en lycklig förare är en bra förare.. 😉 😉Hallo igen! Ja uppgraderingshögtalarna i brädan ligger och väntar på montering..
Jag höll på och kikade på antenner också, och tänkte montera en elantenn, vilken jag har själv plockat ifrån en 900 sedan-93 som jag ägt, men jag får f¤¤¤n inte det att stämma i denna 82.an.. någon som vet om de ser olika ut i plåten därbak??
En manuell teleskop antenn vore enklast och bäst, någon som har en över?
OCH jag håller verkligen med.. förstöra skall jag abslout inte göra, monterar inget som är att göra åverkan på bilen, och det skall gå att plocka bort utan språr…
Förresten någon som vet om man skall ta bort orginal hättan/överdraget på nackstöden när man monterar de vita?? känns lite trångt/nackstödet blir knöligt under den vita så därför jag undrar??!
Mvh Lars-O.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.