Porta sugmotor

Forum Modellspecifika forum OG900 Porta sugmotor

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-08 21:19.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25093

    saab95v4
    Deltagare

    hejsan, ligger i funderingar på att försöka mig på min första portning. Har sökt runt lite men inte lyckats hitta någon bra info för ”nybörjare”.
    Så jag tänkte att jag slänger upp lite funderingar/frågor här.
    OBS 8-ventils sugmotorer gäller detta.

    *Vilken topp är ”bäst” att hålla på med B-motorns eller H-motorns?

    *Har läst att man kan porta efter packningen, har inte någon packning hemma just nu, men är det så att packningen är större än inloppen och att man kan porta upp efter den?

    *Är det nödvändigt att matchpporta, dvs att porta insug,insugskanal och avgas lika stora som jag fattat det?

    *Vad använder ni för verktyg? helst något hyfsat billigt.

    *Känner man skillnad om man gjort rätt i en förövrigt originalmotor om man sätter dit den och testar utan att göra något annat?
    och nej, om jag lyckas så ska toppen inte sitta i en ”originalmotor”, tänkte bara häva i den i en sådan och testa ifall man känner någon skillnad om det nu går.

    *Till sist så undrar jag om inte någon kan vara vänlig att lägga upp lite bilder om ni har några på hur ni gjort, före/under och efter bilder liksom.

    PS. har en topp som ligger där ventilerna läcker satan, vad ska man använda för att slipa in dom med? och hur funkar det.

    Vill också tillägga att jag ej är nybörjare på motorer, bara det att jag aldrig hålt på o pula med portning etc. Och jag har toppar och sånt ligger så det är ingen fara.

    #180861

    mulleina
    Deltagare

    @saab95v4 wrote:

    PS. har en topp som ligger där ventilerna läcker satan, vad ska man använda för att slipa in dom med? och hur funkar det.

    Portning kan jag inget om. Men angående läckaget i ventilerna så kan jag försaka svara. Du kan du börja med att fräsa LITE på toppen med en ventilfräs och sedan gå över till slippasta. Är det ventilen som läcker så sätte man den i en ventilslipmaskin och kör enligt graderna på msakinen. Olika grader för olika ventiler och det står i verkstadshandboken. När man slipa så sätter du märkfärg eller vit krita på ventilen och kör runt. Färgar ventilen av sig överallt i insugshålet/utloppshålet så räcker det och då ska du testa med t-röd och se om det är tätt

    På tal om verktyg så ventilfräsning är där ett specialverktyg jag inte kan förklar och på slipningen så har man en sugpropp med en pinne som man sätter på ventilen och pasta i mellan ventilen och toppen som man kör runt. Det finns olika ”sugsproppspinnar” de med vev, tryckluft och man bara håller mellan händerna och kör runt.

    OBS: Viktigt att tvätta bort all slippasta efteråt så man inte får ner i det i blocket eller någon annanstans!

    #180944

    1: Spelar ingen större roll, men B-motorn ska tydligen ha större kanaler original. speciellt EMS topparna. Ta det du känner för helt enkelt =)

    2: Packningen är något större än kanalen, kör efter packning på avgas. på insug behövs det inte då det inte behövs tas upp så mycket där, om inte annat är det så lätt att fila i insuget och knacka upp packningen om man portar mer.

    3: Matchportningen gör man för att få en jämn övergång, man tjänar en hel del på att matchporta (kolla på http://popeye.rty.nu” onclick=”window.open(this.href);return false; , visserligen pysslar han med t16, men principen är ju den samma. leta lite så visar (och förklarar) han hur man matchportar).

    4: Roterande filar, slipstenar och flapprondeller (eller vad de nu kallas, många små slippapper som sticker ut, kan ta en bild på en om du inte försjår vilken sort jag menar). Det tillsammans med den ”långa” tryckluftsdrivna slipmaskinen från Jula använder jag när jag portar. Det mesta (om inte allt, vet inte hur det är med rondellerna) går att köpa på jula eller biltema, finns även på Tradera ibland.

    5: Tveksamt, beror väl såklart på hur bra det blir.. men lite skillnad gör det ju. tillsammans med 2-2,5 mm planing, vassare kam och dubbla förgasare så känns det en betydlig skillnad.

    6: Kan ta och knäppa lite bilder nere i garaget imorrn eller nån gång i veckan, både på std och filat =)

    Tips:

    På 8v topparna så är det en stor knöl precis vid ventilstyrningen, den ”ska” bort. man kan äver fila bort den utstickande delen av ventilstyrningen, dock börjar de glappa lättare då.
    Avgaskanalen är väldigt liten dessutom, förstora den till packningens storlek ungefär. annars ”behövs” det bara tas gjutskägg och möjligen förstora insug lite samt putsa den.
    En ”vanlig” folkracetopp är istortsett bara borttagna ventilstyrningar och polerad kanal samt planad 2-2,5mm. kan även vara taget lite i förbränningsrummet (rekomenderas! gör hela förbränningsrummet jämnare, vid tändstiftet är det en utbuktnad. den tar man ner så att det blir en jämn kant, man kan även vinkla den ”raka” kanten lite.) Sen har ju vissa större (volvo) ventiler också.

    Det receptet (den portningen i kanaler och förbränningsrummet), planing 2-2,5mm, en något vassare kam, dubbla förgasare (stora eller små, de små är nog att föredra på gata) (webrar är ju inte fel det heller 😉 ) och 2,5″ avgas borde röra på sig tillräkligt på gatan iaf 🙂

    (sorry om jag spårade ur lite mot din fråga nu sist men tyckte jag kunde ta med det iaf 😛 )

    Hoppas att något kommer till nytta iaf =)

    //jonathan

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng