Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum Modellspecifika forum OG900 Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Detta ämne innehåller 50 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-10-10 19:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #376661

    Anders Forsberg
    Deltagare

    Till att börja med – Jag är inte Saab-frälst (inte ännu, åtminstone), så ni får ursäkta om jag ibland kommer med frågor/påståenden som är helt självklara för alla andra.
    Visst, jag har haft en bruks-95:a tidigare, så nog har jag koll på att tändningslåset sitter… annorlunda… till, att man har växellås och att man var en stor fan av turbos.

    Har dock en BMW 635CSi -89, röd, som sommarbil. När jag, för några dagar sedan, sprang på en 900 som hade två dörrar, var röd och av en bekant årsmodell så blev allting självklart.
    Jag ska starta en (väldigt nischad) bilsamling!
    Skämt åsido…

    Jag hittade en rätt rolig 900i sedan.
    Det roliga bestod väl närmast i att den hade haft en ägare och att den snittat 238 mil/år (d.v.s. totalt ca 6.200) sedan den sattes i trafik. Lågmilare har alltid faschinerat, även om de har en inbyggd riks – Kommer man själv våga köra?

    Bilen köptes med hjälp av en lågupplöst bild. Ingen provkörning eller så…
    Senaste besiktning i slutet av 2013 – som passerades utan några konstigheter.
    På bilden syntes att den var rejält solblekt (Cherry röd), och att den således förmodligen levt hela sitt liv utomhus. Såg dock ut att vara hyfsat förskonad från rost.

    När jag åkte för att hämta så framkom att bilden talade väldigt mycket sanning. Bilen är otroligt blek/matt – och har rätt mycket algbildning vid gummilister och liknande. Gummilister som för övrigt gör sitt bästa för att likna hårdplast.
    Rosten var begränsad till motorhuvens sidor (rejält – är detta typfel för denna modellen?) samt en liten blemma på vänster framskärm och lite grann i nederkant på dörrar.

    Rent mekaniskt var den dock kanon.
    Hoppade igång som ingenting och var påfylld med ren och fin olja. Körde en liten runda för att kolla och märkte inget knas över huvud taget – inte ens bromsarna satt fast!

    Inför besiktning så låter det dock som om avgassystemet har ett litet blåshål och eventuellt så är den ena strålkastarens reflektor lite väl dålig.
    Bortsett från det så verkar allt vara friskt!

    Detta blir alltså tråden där jag ställer allmänna frågor om ovan bil. Kommer att blanda högt och lågt, och i slutändan ska väl allting hjälpa mig att komma fram till att bilen är värd att spara.

    Till att börja med så kommer det att bli lite exteriör uppfräschning…
    Behöver därför lite tips om hur man (om man ens kan) bäst får en mjölkig röd lack tillbaka till något som liknar originalskick? Om detta misslyckas så är det nog tveksamt om jag väljer att behålla bilen – Kommer nog inte att komma till nivån där jag tycker mig kunna motivera en hellack på bilen.
    Är det rubbing, rubbing, rubbing följt av lite polering och vax som gäller? Har läst skräckhistorier om att ”mjölken” kommer tillbaka efter några dagar/någon vecka – Det är inget man vill vara med om efter en heldag (eller mer) med polermaskinen.

    Vidare så försökte jag mig på att bli av med lite algbildning…
    På blinkersglasen gram har det kommit in en del ”på insidan” av glasen. Lyckades inte dela på glas och lamphållare/reflektor – Är dessa limmade eller något?

    Bilagor:
    #376671

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Jag kan tyvärr inget knep när det väl ”mjölkat”. Har polerat min Siennabruna tre gånger på två månader, och det är dags igen. 🙁 Har du ett bilkapell att dra över mot solen kanske poleringsintervallen kan dras ut?
    Rosten på huven är standard och beror på förstyvningsplåten innanför. Brukar lösa sig själv då nämnda plåt rostar bort… Har löst det med att bara svetsa fast plåten i dess ändar ner mot huvens invik, så det är mest öppet. Ja, å så svetsa hålet i huven, förstås.

    #376680

    oskarforsberg
    Deltagare

    Hehe ibland undrar jag om det inte var så färgerna såg ut förr i tiden 😉 nä men kör rubbing och vax, jag har kört på en lågmilare (Golf från -88) jag gillar -88or, som också stått ute sedan ny. Den röda lacken var nästan vit, men efter en omgång med Maguire tror jag det hette och vaxning efter det blev den som ny!! Helt otroligt!

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #376681

    oskarforsberg
    Deltagare

    Ja, skillnaden efter rubbingen kanske inte är så intressant. Men jag blev ändå överaskad över hur sjukt stor skillnad det blev, och hur länge det satt kvar. Tog en bild på en flaska så undrar om jag använt den, hade för mig att det var den där vita flaskan och att den hette Maguire. Men nu blir jag väldigt osäker.

    Hur som helst, rubba vaxa, och sen ut och kör lite gran. En 900i 2dr är en av de snyggaste bilarna i mitt tycke, och det är inte många som bevarar 900i …

    2015-05-09-14.08.09

    2015-05-14-11.48.24

    2015-05-09-14.08.09

    2015-05-14-11.48.24

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    Bilagor:
    #376692

    hubbe
    Deltagare

    Skratta inte, jag sprayade ”CRC TIRE SHINE” på min färg, och det mjölkat utseende är borta.

    #376694

    Anders Forsberg
    Deltagare

    Jävlar vad det var tråkigt… Men det går faktiskt lite bättre än vad jag hoppats på!
    Fortfarande rädd att mjölkigheten ska komma tillbaka så fort den får smaka sol dock. Men visst, den lär ju inte rulla så mycket – och ”vilar” gör den inomhus.

    Om vi fortsätter på mjölktemat då… Stötfångare… Vad göra?
    Jag tror ju i ärlighetens namn att min är körd, men jag kan ju åtminstone försöka göra det bästa av situationen!
    Har hört talas mirakelkurer med matolja och annat – men är det någon som har en länk till en tutorial där man verkligen ser att det fungerar?

    En mer allmän fråga – Hur mycket nya reservdelar kan man egentligen få tag på till denna bil?
    Är väl lite bortskämd när det gäller BMW:n. Där går det att få tag på nästan allt!
    Mer specifikt så undrar jag om ljuddämpningen under motorhuven. Den trillar isär bara jag tittar lite för länge på den.

    Bilagor:
    #376696

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Skratta inte, jag sprayade ”CRC TIRE SHINE” på min färg, och det mjölkat utseende är borta.

    Jag skrattar inte, alla tips är välkomna! Polerar du först eller sprayar du på det mjölkiga?

    #376698

    Anders Forsberg
    Deltagare

    Ja, skillnaden efter rubbingen kanske inte är så intressant. Men jag blev ändå överaskad över hur sjukt stor skillnad det blev, och hur länge det satt kvar. Tog en bild på en flaska så undrar om jag använt den, hade för mig att det var den där vita flaskan och att den hette Maguire. Men nu blir jag väldigt osäker.
    Hur som helst, rubba vaxa, och sen ut och kör lite gran. En 900i 2dr är en av de snyggaste bilarna i mitt tycke, och det är inte många som bevarar 900i …

    Vågar inte garantera det – Men den vita flaskan tror jag är Auto Glym.
    Meguiars brukar ha rätt… Amerikanskt flashiga… förpackningar…

    #376703

    oskarforsberg
    Deltagare

    Ja! Så var det! Auto Glym! Var sjukt effektivt, det bästa jag testat.

    För stötfångarna har jag en flaska från Biltema (skratta inte 😉 som heter typ bumper shine, det är som svart skokräm. Håller ett halvår eller så, men då står mina bilar utomhus.
    Vad jag har fattat så har det slutat säljas på biltema och mekoneomen

    lycka till!

    ps. ser ju redan nu sjukt mycket bättre ut! Som en ny bil. Vad använder du?

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #376705

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Autoglym är väl en hel produktserie? Vad hette den du använde?

    #376711

    oskarforsberg
    Deltagare

    Jahaja, jag skall se om jag hittar flaskan!

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #376713

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Beklagar att jag är ett pain in the ass!

    #376715

    oskarforsberg
    Deltagare

    Först och främst, ledsen Anders att vi kapat din tråd!!!

    Sedan, kolla deras hemsida. Mycket balla grejer där, det måste varit ”Paint Renovator” jag körde som steg efter tvätt och före vaxning. Men ”Intesive Tar Remover” ser intressant ut också.

    Nu vill vi ha fler bilder från dig 😉

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #376738

    hubbe
    Deltagare

    Skratta inte, jag sprayade ”CRC TIRE SHINE” på min färg, och det mjölkat utseende är borta.

    Jag skrattar inte, alla tips är välkomna! Polerar du först eller sprayar du på det mjölkiga?

    Janne Hagnell:

    I höstas sprayat jag ”Tire Shine” på lacken. Sedan den tid står bilen orört i garaget. Lacken är ännu inte mjölkiga.

    #376986

    reino
    Deltagare

    På stötfångarna så blir dom riktigt fina, om än något flammiga, om man blåser dom med varmluftspistol. Visst, folk säger att man åldrar plasten, och det må vara hänt, men en gång med varmluft och sen köra med olja eller jordnötssmör eller andra medel, gör nog varken till eller från som så. Blir stor skillnad iaf.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng