Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

Forum Modellspecifika forum OG900 Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken

  • Detta ämne har 50 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-10 19:46 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #377486
    Anders Forsberg
    Deltagare

    Inte mycket att förtälja idag… Fredag trots allt!
    Såg dock till att byta den lite tråkigare av baklamporna mot en ny. Gjorde större skillnad i verkligheten än på bild!

    Någon som har något tips gällande ljuddämpningen under motorhuven? Går det att hitta något som är snarlikt originalet?
    …inte så mycket för dämpningen i sig, utan mer för originallooken! 😉

    Bilagor:
    #377778
    Anders Forsberg
    Deltagare

    Fortsätter finlira…

    Tre av fyra fälgar är nu fixade. Blev nästan lite för glittriga med Biltemas fälgfärg.
    Fortfarande roligare än innan dock.

    Gnidit lite med Autosol på fönsterlisterna också.
    Vet inte riktigt var jag ska lägga ambitionsnivån här – Det går säkert att få dem bättre än så här, men förmodligen aldrig att få dem helt bra.
    Inga förhoppningar gällande vindrutans plastlist dock! 😉
    Några förslag här? Går det att få tag i ny?

    Grillen har jag funderat en del över…
    Kunde inte påminna mig om att jag någonsin sett en OG900 med helt svart grill.
    Kunde det vara så att gubben låtit något barnbarn ta över bilen och att denne lackade grillen svart..? Samtidigt så finns det ingen stereoinstallation bilen när, så det verkade osannolikt.
    Vid närmre koll konstaterades dock att den helt enkelt bara är solblekt(!). Delarna som skyddats från solens stålar är härligt antracitgrå! 😉
    Tidigare ägare har verkligen gjort allt för att få bilen att efterlikna en Kalifornien-bil!
    Vet inte om jag kommer att göra någonting åt det dock…
    En ny grill kostar iofs inte så mycket, alternativt så verkar den som sitter på vara möjlig att demontera för lackering. Men samtidigt tycker jag att det är lite charmigt!

    Hatthyllan är jag dock ingen fan av…
    Utan att vara någon alls 900-connoisseur så känns det som om den inte har riktigt rätt nyans längre.
    Tänkte passa på att klä om denna när jag tar ut innertaket för renovering.
    Någon som har förslag på textil/nyans att använda? Har den varit blå från början?

    Slutligen. Om någon mod har möjlighet att flytta tråden till ”projekt” så hade jag uppskattat det!

    Bilagor:
    #377785
    Regin
    Deltagare

    Grillen har jag funderat en del över…
    Kunde inte påminna mig om att jag någonsin sett en OG900 med helt svart grill.

    Jag har en i chrome du kan få köpa om du vill styla lite 😛

    Den satt på min gamla fd ”rödluva” d v s en exakt likadan som din –
    är i bra bruksskick, men lite smutsig på bilderna:
    DSCN3751

    DSCN3752

    Bilagor:
    #377790
    Janne Hagnell
    Moderator

    ”Krom”-grill på og900 kom väl typ 88-89, varefter blekta grillar var ett minne blott. Bytte på vår 87:a, ett otroligt lyft!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #378108
    Anders Forsberg
    Deltagare

    Sorry… Kromgrill blir’e ingen. Även om det helt säkert är bättre.
    Original är det som gäller. Således antracit – eller solblekt originalgrill! 😉

    Inte för att jag direkt har tummen mitt i handen (även om jag knappast har för vana att meka bil), men bilen lämnas in för att fixa avgasbekymren och elfelen höger bak. Har helt enkelt inte tid.
    ”Serva” bilen innan ombesiktning tänkte jag dock försöka fixa själv.
    …d.v.s. byta olja, filter och stift.
    En fråga som dök upp var onekligen… Hur fan kommer jag åt luftfiltret?! Inte för att jag tittat särskilt noga, men nog ser det ut att sitta lite märkligt till? Jämför allt med BMW:n dessvärre, och där sitter boxen väldigt lättillgängligt. Fyra hakar, av med locket. byta filter och sen är det klart.
    Har inte kikat så våldsamt noga, för all del, men det verkar sitta långt ner framme till vänster? Utan någon särskilt uppenbar ”snäpplösning” för att byta.
    Är det bara jag som tycker att det ser avancerat ut, eller är det i själva verket en konstig konstruktion?

    Bifogar bild på ”färdig” bil.

    Bilagor:
    #378146
    Regin
    Deltagare

    Ja det sitter lika bra krångligt till som det ser ut på B201´….

    #378505
    Anders Forsberg
    Deltagare

    Usch… Närmast att betrakta som konstruktionsfel!
    Jag jobbar med att sälja nya bilar och hör folk beklaga sig över hur besvärligt det är att byta lampor på moderna bilar. Framöver kommer jag att kunna referera till luftfilterbyte på gamla Saab som sju resor värre.
    Det enda som gick smidigt i min ”service” var stiftbytet.
    Oljefiltret sitter halvknöligt till, oljepluggen vägrade lossna och drogs nästan rund med 13mm hylsa. 1/2″-hylsan gick dock på efter lite våld, och efter ett tag kom också pluggen!

    Nästa lilla projekt blir taket, vilket jag inte tror ska vara några konstigheter!

    Efter det funderar jag på ett skifte av alla låscylindrar och tändningslåset. Det sitter trots allt en avbruten nyckel i förardörren som stör mig lite grann.
    Någon som gjort detta på sin bil? Något som kan ställa till det?
    Har bytt cylindrar och dörrhandtag på sextrettifemman, och enligt utsago på webben så ska detta vara bland de jävligaste låsbyten som finns. Så rimligtvis borde jag vara väl rustad! 😉

    #378510
    Janne Hagnell
    Moderator

    Låskolven i dörrarna sitter med en uformad spårklamma som det bara är att dra loss framåt. Värre är när man ska ha dit den. I fabriken hade vi långa bräckjärn till detta och man jobbade i blindo. Det är ju inte svårt att gissa hur insidan av dörrspegeln kunde se ut när en frustrerad 20-årig montör slitit med en trilskande klamma ett tag…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #378619
    Anders Forsberg
    Deltagare

    Bräckjärn säger du… Finlir! 😉

    Skulle ha loss innertaket ikväll var tanken. Men sorgligt nog så äger jag inga riktiga Torx-mejslar, utan får nöja mig med bits. Det dög alldeles utmärkt till jag kom till innerbackspegeln – där kom inte mina knubbiga bits åt.
    Nåja, det blir till att åka förbi och handla ett set. Intet ont som inte för med sig att man måste använda Visa-kortet! 😉

    Kommer, förutom taket, att klä om C-stolparna (se bild) och hatthyllan.
    Har ju spekulerat lite i vilken färg hatthyllan hade original… När C-stolparnas klädsel kom av så blottade sig hatthylla som aldrig behövt utstå solens strålar.
    Mörkgrå!?
    Frågan är om jag inte kör någon nyans ljusare för att det inte ska skilja alltför mycket mot – gissningsvis – tokigt solblekta säten.

    Mer eller mindre all plast i bilen trillar för övrigt sönder om man ens skulle få för sig att andas på den.
    Täckbitarna till passagerarsidans kurvhandtag till exempel… Smul, smul…
    Någon som råkar sitta på två stycken fräscha, eller vet var man kan få tag i?

    Bilagor:
    #378624
    oskarforsberg
    Deltagare

    Täckbitarna har jag nog ett gäng av. Två stycken?

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #378639

    Ang stötfångarna så är trixet att ”mätta” plasten med för ändamålet avsedd produkt, gärna en ”venylgel”. Det fnns sådana man maserar på å sedan eftertorkar. Sen gör man om processen med någon /några veckors mellanrum för att till sist få lång hållbarhet. Efter det behövs bara lämpligt bilschampo (som inte torkar plasten) och lite underålls smörjning ibland.
    Dom bästa produkterna är dom för ”proffsbruk” kan ju tilläggas…svårt att få tag på i vanlig handel…

    #378681
    Anders Forsberg
    Deltagare

    arna har jag nog ett gäng av. Två stycken?

    Japp, två styck…
    Mina var torra som fnöske. Bokstavligen!

    Vad vill du ha för dem?

    #378682
    Anders Forsberg
    Deltagare

    Åssåvadedethärme… Taket.
    Hur i hela j-vla h-lvete är det tänkt att man ska få ut detta på en 900i sedan?
    Har givetvis läst guiden här, men den är för en 99:a, och även om det känns som om allting är snarlikt så får jag inte rätt på det!
    Har plockat förarstolen, som det står i guiden, men trots detta så är jag i alla fall 20cm fel.

    Lite mindre sprött än plasten som tidigare nämnts, men fortfarande rejält ömtåligt. Tyckte därför att det var bättre att fråga om tips här innan jag freestylar alltför mycket.
    Någon som gjort detta på en sedan?

    Nu har jag iofs beställt tyg redan, men det var en av mekanikerna på mitt jobb som sade att det fortfarande går att få tag i hela takskivor från de gamla Saab-återförsäljarna… Stimmt?
    …och i så fall – någon som har en aning om kostnad?
    I och med att detta stöts lite i kanterna – hur man än beter sig – så kanske det är lika bra att slänga in ett helt nytt. Om det nu finns att tillgå.

    #378688
    Regin
    Deltagare

    Åssåvadedethärme… Taket. Hur i hela j-vla h-lvete är det tänkt att man ska få ut detta på en 900i sedan? Har givetvis läst guiden här, men den är för en 99:a, och även om det känns som om allting är snarlikt så får jag inte rätt på det!
    Har plockat förarstolen, som det står i guiden, men trots detta så är jag i alla fall 20cm fel.

    Ta pass stolen samt vxl-spaken med –
    trillar det nästan ut ur bilen av sig själv 😛

    #378723
    Janne Hagnell
    Moderator

    Alternativt fram- eller bakrutan.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng