Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Precis köpt gubbil – Allmänna (…och inte särskilt allmänna) frågetecken
- Detta ämne har 50 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-10 19:46 av Anders Forsberg.
-
FörfattareInlägg
-
juli 24, 2015 at 21:01 #377214
Arbetet fortgår!
…tyvärr också det arbetet som betalar mitt uppehälle, vilket gör att det inte riktigt går lika fort som jag vill med Saaben.Tvärtemot vad bilderna säger så är bilen nu helt polerad – sånär som på ytor som vad för små för maskinen.
Dessa ytor, tillsammans med resterande fälgar är nog vad som står på schemat för helgen.Besiktade bilen idag, med resultat enligt vad jag förväntade mig.
Hål på avgassystemet (svårt att missa), en dålig reflektor (kändes som fifty-fifty, men åkte på en tvåa här också) och…
…ingen funktion blinkers och bromsljus höger bak.
Dessa funkade när jag hämtade bilen, men verkar ha givit upp under tiden den stått i vårt garage.
Lamporna är givetvis kollade – och hela – var letar jag härnäst?Attachments:
juli 24, 2015 at 22:30 #377221Ja jäklar! Det blev ju en helt ny bil! Grattis 😉 Vad blev det för polermedel? Och hur gjorde du med stötfångarna?
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiljuli 24, 2015 at 22:34 #377222Kolla kontaktytorna på baklamporna samt där ledningarna går in i den stora svarta grejen där alla lampor sitter på. WD40 eller liknande metod att få bort ärg osv. jag har de problemet att det regnar/snöar in där och blir fuktigt med resultat att rost och ärg på dessa ställen blir stort.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiljuli 25, 2015 at 11:05 #377224Kolla kontaktytorna på baklamporna samt där ledningarna går in i den stora svarta grejen där alla lampor sitter på. WD40 eller liknande metod att få bort ärg osv. jag har de problemet att det regnar/snöar in där och blir fuktigt med resultat att rost och ärg på dessa ställen blir stort.
Jo, jag såg något inlägg kring kontaktytorna flimra förbi någonstans, så detta var faktiskt en av grejerna jag kollade direkt.
De ser dock helt nya ut, så jag tvivlar på att det är något konstigt med just dessa… Och någon säkring lär det ju inte vara, eftersom blinkers fram och sidoblinkers fungerar.
Hrm…När det gäller medlen så började jag med det jag hade hemma. Det vill säga:
Flytande rubbing:
http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/lackrengoring/flytande-rubbing/Följt av Meguiar’s Deep Crystal Polish
Resultatet på bakluckan blev verkligen klanderfritt…
…efter typ två timmars arbete. Vilket gjorde att jag såg tvåsiffrigt antal timmar rulla förbi innan hela bilen skulle vara färdig.Åkte därför in på den gulsvarta butiken en bit från där jag jobbar och blev tipsad om Meguiar’s Ultimate Compound, som tydligen skulle vara riktigt vasst på just oxid.
Vilket det verkligen var! …och riktigt lättjobbat.
Ytorna blir verkligen kanonröda utan minsta skiftningar mot rosa (motorhuven undantaget, men det hade jag nästan räknat med). Lacken blir dock inte lika “hal” som med polermedlet, men det är så klart bara att köra en snabb vända med polishen efteråt!När det gäller stötfångarna så har jag också hört talas om värmepistolen, men ville inte riktigt gå den vägen.
Provade köpa någon Sonax produkt (http://www.sonax.se/Produkter/Exterioer-Lack-Krom/(search)/1/(so)/5/(node)/12796/210141-SONAX-Xtreme-Plastic-Renovator-Gel) på samma butik på vinst och förlust.
Kan väl inte benämna det som något mirakelmedel direkt, men visst hade det stor effekt!
På “efter-bilden” har jag kört en vända med medlet – tänkte köra en eller två omgångar till för att se om det blir ännu lite bättre.
Medlet färgar inte in, utan verkar mest återfetta. Samma sak här – riktigt lättarbetat!
..nackdelen (om någon) är väl att man nu ser skrapskadorna vänster fram betydligt bättre än innan, då de smälte in i det grå! 😉juli 26, 2015 at 21:43 #377263Meguirars Ultimate Compound! Låter som att funkar inte det är det dags för nedslipning och hellack… 😉
Då blir det att testa det, tack för tipset!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”juli 28, 2015 at 23:20 #377352Keeping busy…
Lyckades få tag på en instrumentbräda utan sprickor (originalet hade nog tvåsiffrigt, syns lite grann på bild) i helgen. Fick också monterat denna i söndags kväll.
Bilder kommer när jag hyfsat till högtalargallren!Idag fick jag hem lite grejer från Mekonomen och Orio. Närmare bestämt ny reflektor (vilket den gode besiktingsmannen såg som ett krav), 2x blinkers fram och ett bakljus.
Oljefilter, tändstift och luftfilter ligger också och väntar i en påse…Blev inte så våldsamt mycket uträttat på den lilla tid jag hade ikväll, men reflektorn och en av blinkersen kom på plats.
Och när jag ändå var på den sidan och höll på så såg jag till att gnugga bort det lilla kantskrapet som stört mig sedan jag lyckades få stötfångarna att skifta från ljusgrått till (nästan) svart. Tidigare syntes det knappt, utan smälte bara in i allt det ljusa.
Fint våtslippapper gjorde dock susen!Attachments:
juli 28, 2015 at 23:57 #377359Altså hela brädan/panelen… Fy vilket jobb… Men allt ser bara bättre och bättre ut 😀
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilAnonymjuli 29, 2015 at 17:08 #377368Keeping busy…
Lyckades få tag på en instrumentbräda utan sprickor (originalet hade nog tvåsiffrigt, syns lite grann på bild) i helgen.
Fick också monterat denna i söndags kväll. Bilder kommer när jag hyfsat till högtalargallren!Oh fy för den –
ja då förstår jag varför du var här och hämtade brädan 😛Gick bra och monterar den antar jag 🙂
Anonymjuli 29, 2015 at 17:10 #377369Altså hela brädan/panelen… Fy vilket jobb…
Är faktisk inte ett så vidare farligt jobb om man skall vara ärlig.
Testa du gör samma sak på din 9K 😛Anonymjuli 29, 2015 at 17:12 #377370Men varför ligger inte denna tråden i projekt avd ??
Är jo inget annat än ett 100% sådant 😀juli 29, 2015 at 23:15 #377386Altså hela brädan/panelen… Fy vilket jobb… Men allt ser bara bättre och bättre ut
Faktiskt tämligen enkelt.
Men visst, jag hade fått lite förhandsinformation från brädsäljaren.juli 29, 2015 at 23:17 #377387Härligt att du tar hand om denna bil! Å vilken skillnad det blivit efter ditt jobb!! :O Riktigt snyggt.
Vilken grovlek hade du på våtslippappret? Behöver göra nåt liknande på min.
/ThomasDet som fanns hemma, 600 tror jag att det var.
Tog det försiktigt och torkade av efter hand för att se hur det såg ut. Klart man ser att den varit emot om man vet om det, men det är flera resor bättre än innan!juli 29, 2015 at 23:19 #377388Keeping busy… Lyckades få tag på en instrumentbräda utan sprickor (originalet hade nog tvåsiffrigt, syns lite grann på bild) i helgen. Fick också monterat denna i söndags kväll. Bilder kommer när jag hyfsat till högtalargallren!
Oh fy för den – ja då förstår jag varför du var här och hämtade brädan
Gick bra och monterar den antar jagJodå. Gick alldeles utmärkt!
Blev klart enklare av att du visat hur allting lirade.juli 29, 2015 at 23:20 #377389Men varför ligger inte denna tråden i <em class=”d4pbbc-italic”>projekt avd ?? Är jo inget annat än ett 100% sådant
Bra fråga… Det var aldrig tänkt som en projekttråd från början, men jag ser ju att det börjar likna en!
Någon mod som kan förbarma sig över att flytta tråden? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.