Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Pressa ur konpinne i växelförarknut 99 -73
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 13 november, 2021 kl. 11:39 #490010
adamz
DeltagareHej!
Strppningen av familjeveteranen SAAB 99 -73 (DSF 172) inför karossjobb fortsätter. Motorn ska ut ur bil innan plåtniklas vill ta vid.Bergränsningar: Har inte tillgång till billyft för att komma åt bra underifrån. (främst ”kanacka ut konpinne” i växelförarknut och i mindre utsträckning lossa inre drivaxelknutar.)
Jobbar själv. Man skulle behövaa vara två (mothåll vid ”knacka ur konpinne”.Fråga: ”Knacka ur konpinne” står det i SAABs Verksadshandbok. Har också läst i Haynes och ett par inlägg här på Saabklubben.
Min sitter som berget. Behöll låsmutter på sä länge trodde den satt. Sen började glappet mellan mutter och knut försvinna vid slag. Jag trodde då att den lossnat.
Tji fick jag det var nog bara gängorna i muttern som gav sig skulle det visa sig. Skruvade av muttern på tappen och gav en nådakyss. Stumt. Givetvis går det inte
att skruva på muttern igen.Är det någon som har ett SMART tips?
Har tittat på Biltema efter avdragare. De säljer tre st i ett set för 729 kr (för kulleder) som skulle kunna användas för att pressa ur konpinnen.
En hemmagjord avdragare skulle kunna vara att borra ett hå i skänkeln i en skruvtving som nabringas med den utsticane pinnen i hålet. (Gängorna på skruvtvingar kan vara väl grova)
Har någon provat? något SMART. (Verkar inte bra att ”knacka hårt. Knuten sitter ju på en axel som går in i växellådan. Den bortre pinnen närmast karrosen sitter skymd av styrinrättningen.
Där är det dessutom vekare. En besktinng antyder att den pinnen är djupare inslagen..)Inget roligt att ligga under bilen nu i ruggig November, och vara 69+. Men vi SAAB-ägare är tuffa.
En senare fråga blir att skaffe en eller två konpinnar.
Tacksam för svar
Vänliga Hälsningar
Adam Zdunek (SAAB 99 DSF172 och SAAB 900S CRN 149).13 november, 2021 kl. 14:17 #490011Saab_ahed
DeltagareHej,
Jo dedär kan vara ett irriterande problem.
Du har nog rätt i att det endast beskrivs som att ”Knacka ur konpinne” i verkstadshandböcker, och det är nog så det ändå kan göras i de flesta fall.
Men, som du själv har märkt, så kan en konisk pinne också vara stenhårt fastkilad.Nödvändigheten är alla uppfinningars moder. Din tanke med en skruvtving låter ju lovande. Det kan nog funka med en liten nätt skruvtving.
Att värma brukar ju hjälpa i flesta fall, men jag gissar att din bil, liksom många andra äldre bilar, har läckt lite olja i motorrummet.
Så det är ju inte så önskvärt att gå loss med öppen låga, nära oljetäckta ytor, och gummit i knuten du vill få loss.Gissar du tänker på detta set från Biltema Artnr. 19-1219
Kan nog också funka, men tänk på att det kan vara svårt att få avdragarens skruv att ”centrera sig” på änden på konpinnen.
Du kanske behöver hålla avdragaren stilla med en stor polygrip/rörtång, när du spänner på avdragarens skruv, så att allt hålls på plats.Jag har haft tur med de koniska pinnar jag behövt lossa, de har kommit loss med ett hammarslag.
Men om jag hade befunnit mig i din situation, hade jag prövat något av ovanstående förslag.Hoppas det löser sig för dig.
Lycka till 🙂- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
13 november, 2021 kl. 14:27 #490015Saab_ahed
DeltagareAngående att köpa ny konpinne…
Jag blev lite förvånad att Saabklubben reservdelsshop inte hade den listad…
Kan vara värt att kontakta dom och fråga ifall dom har någon liggandes utanför listat sortiment på web shoppen.
Eller om du rent utav är på dagens reservdelsmarknad i Skattkärr och fyndar 🙂- Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
13 november, 2021 kl. 20:34 #49002197sonett
Deltagarelåna avsett saab verktyg, mycket smidigt.
13 november, 2021 kl. 23:15 #490023adamz
DeltagareHej igen!
”SMART” lösning på hur ”pressa ut konpinne ur växelförarknut” har provats och den fungerar.
Så här ser den ut.
1 Använd en avdragragare för typ kugghjul. Dvs två armar med klor och en central stång med fingänga. Huvud med liten pigg.
2. Tag en bulthylsa modell större typ storlek 32. Vänd uppochner på ovansida av växelförarknuten. Placera toppptappen av konpinnen i fyrkanthålet på bulthylsan.
3. Anbringa avdragaren underifrån och haka i klorna i hylsan.
4. Centrera piggen i centrum av tappen på konpinnens undersida. Drag åt.
Man behöver vara två. Den uppifrån håller styr på hylsan och klorna. Den under bilen centrerar och hininställer stången i avdragaren med sin pigg.Det small till när konpinnen släppte.
Lessons learned: Rådet i SAAB-verkstadshandbok förstör gängan i tappen på konpinnen om den sitter hårt. Hade jag använt avdragar sättet hade jag haft en återandvändnings bar
konpinne. Nu måste jag anksaffa en ny.Kan dock fortsätta att förbereda motorlyft.
Vänliga Hälsningar
Adan Zdunek (SAAB 99 -73 DSF 172 och SAAB 900S -91 CRN 149)14 november, 2021 kl. 11:30 #490032Saab_ahed
DeltagareHej,
Va roligt att det löste sig.
Du har PM om en sajt som säljer ny konpinne.14 november, 2021 kl. 11:31 #490033Saab_ahed
Deltagarelåna avsett saab verktyg, mycket smidigt.
Hej,
Nicke nyfiken undrar hur ett sådant verktyg ser ut?
19 november, 2021 kl. 18:32 #490155adamz
DeltagareHej igen!
Och Tack igen till Saab_ahed. Köpta 2 pinnar från Orio AB/Saab Webshop nu hemma.. Som sagt de står i Saab Webshop som passandes till SAAB 900 och 9000(?). SAAB 99 ej
inräknad och kommer inte upp när man kollar på reg nr. Nåväl i hand kan jag okulärt konstatera att de skiljer i att orginal har en gängad tapp på ovansidan. De nya är plana.
Mätningar antyder dock att diametern i neder och ovan-ända är samma sånär på hundradelar av mm. Längden är också samma.
Ett råd till Orio AB är att sälja dessa med låsmutter 10-24 UNC 2A (3/16″) . Nu blir det till att jaga fram en såsan enär orginalet är masakrerat.Veckan är räddad efter hjälp av Saab_ahead, tack och samtal med guldgruvan och SAAB gurun Martin Bergsträm på mitt pensionsärs inhopp.
I helgen vänar att ”rycka” ur drivaxlar ur växellådan och förhoppningsvis motorlyft.Och så damp Bakrutan ner i brevlådan….
Mvh
Adam Zdunek (SAAB 99 DSF 172, SAAB 900S CRN 149 ”testa rossa” 3 drs grått skinn + AC)
PS Den bredaxlade svensken 00an är enligt min erfarenhet en gravt underskattad bil. Få bilar hade en sådan lång 3-dje växel och den är intreädet till säkerhetstänket mm mm)1 användare tackade författaren för det här inlägget.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.