Problem koppling/urtrampningslager V4-75

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Problem koppling/urtrampningslager V4-75

Detta ämne innehåller 11 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-11-06 19:36.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #435321

    Olle Insulander
    Deltagare

    Hej

    Har kört 200mil med min V4a sen ny kopplingslamell+tryckplatta och urtrampningslager (sachs) byttes och nu har ett råmande/vinande ljud dykt upp när kopplingen trycks ner.
    Har läst på utländska v4a-sidor om att nytillverkade Sachsurtrampningslager har ett annat mått mellan anliggningsytan mot tryckplattan och centrum pivotleden kopplingsarmen och att montage av detta lager kräver shimsning.
    Det satt inget shims sen tidigare.
    Kopplingsarmens spel är justerat till ca 4mm.
    Hoppas ni har några bra tips.
    Olle

    #435322

    Janne Hagnell
    Moderator

    Men då borde väl ljudet kommit direkt? Tycker annars det låter som dåligt urtrampningslager.

    #435329

    Olle Insulander
    Deltagare

    Jo ljudet låter verkligen som ett råmande lager. Känns bara osannolikt att det skulle vara fabrikationsfel på det nyköpta lagret.
    Bild från den senaste motorilyftningen (som jag trodde skulle vara den sista på ett långt tag framöver)

    Bilagor:
    #435333

    fuling
    Deltagare

    Låter lagret lika mycket i hela kopplings-pedal-röresen?

    #435371

    Olle Insulander
    Deltagare

    Hej Johan! Det var jag som köpte balansaxeldrev av dig förra sommaren samt frågade om modifikationen av transkåpan för lättsamt byte av packbox!
    Mycket tacksam för din hjälp!
    Tack även Janne Hagnell.

    Ljudet uppkommer så fort urtrampningslagret kommer i kontakt med tryckplattan men låter lite mer ”distinkt” när pedalen är i botten.

    #435372

    fuling
    Deltagare

    Det låter helt klart som dåligt uttrmpningslager 🙁
    Bara byta.
    Ta det gamla om du har det kvar.

    #435642

    John Ahlberg
    Deltagare

    Jag kidnappar tråden eftersom rubriken passar mitt problem:

    Jag köpte en 95:a i våras som stått still i säkert tio år. När jag nyss monterade en renoverad slavcylinder märkte jag att det finns ytterligare ett fel i kopplingen. Under luftningen gick pedalen i botten som väntat, men efter detta stoppas den stumt ungefär halvvägs från golvet. Jag har justerat ställskruven för spelet i kopplingshävarmen och genom hålet för slavcylinderns tryckstång ser jag att både hävarm och urtrampningslager vilar väldigt djupt ”in” mot svänghjulet och rörelsen jag sedan får är mycket kort.Känslan i pedalen är den normala svikten den första biten innan kopplingen släpper men sedan bottnar alltså hävarmen och urtrampningslagret innan lamellen släpper.

    Jag har läst om kopplingshävarmar som böjt sig, men i detta fall är den rak. Min misstanke går i stället till tryckplattan och dess tre hävarmar, vilka tycks vara känsliga saker med mycket krångel. Spökplumens koppling har det alltid varit strul med, fast på olika sätt allt eftersom jag bytt motorer och kombinerat olika blandningar av både nya och gamla lameller och tryckplattor. Med ny komplett sachskoppling var det värst, den gick inte att trampa ur helt, kopplingsarmen skorrade mot tryckplattan när jag justerade och shimsade som bäst och då bytte jag till en bagagnad lamell och fick den marginal som behövdes. Spökplumpens koppling funkar nu utmärkt, men pedalrörelsen mellan drivande och urkopplat är väldigt kort. Tilläggas bör kanske att jag utan skillnad bytt växellåda pga annat problem i Spökplumpen, utan att ändra något med kopplingsproblemen.

    Jag anar ett samband där 95:ans problem är en mycket längre gången version av det skumma hos Spökplumpen, och misstankarna går som sagt till tryckplattorna, där inte ens en nytillverkad verkar funka rätt.

    #435644

    Janne Hagnell
    Moderator

    Nej, det verkar vara många som har problem med nya Sachskopplingar och att det är svårt att få rätt spel.

    #436290

    Olle Insulander
    Deltagare

    Nu har jag lyft ur motorn och börjat syna delarna i kopplingen.
    Tyvärr kan jag inte se något uppenbart, såsom ett totalhavererat urtrampningslager eller andra tydliga fel.
    Jag ska definitivt följa Fulings råd att montera det gamla lagret. Jag har kollat alla mått mellan original och Sachslagret och det nya är överlag lite mindre (tex ”tapparna” som sitter i kopplingsarmen) men delen som ska pressa mot tryckplattan är 56.4mm vs 51.1mm gamla.

    Kopplingsarmen ser vid blotta anblicken bra ut. Hålen för lagret ser också dom bra ut och förutsatt att man monterar originallagret så är det inte glappt.

    Svarvade ett centreringsdorn inför monteringen och passade på att trä på sachslamellen och kolla ev skevhet när den ändå satt i svarven. Hade ingen indikatorklocka med mig men jag bedömde det som att den kastade någon 1/10. Vet inte om det är något att bråka om. Skulle göra samma moment med orginallamellen men där är minmåttet i splinsen 19mm och inte 19.15mm som sachslamellen och jag hade inte lust att svarva om dornet när det var så nice passform.

    Önskar att jag kunde ”provtrycka tryckplattan” (så som alla på sävarturbo verkar göra 🙂 ) för att kolla om den gamla är ok.

    Tips uppskattas!

    image1-2

    image1-2

    Bilagor:
    #436666

    Olle Insulander
    Deltagare

    Nu har jag kört en vecka med original urtrampningslager och det verkar, peppar peppar, fungera bra.
    Tack för alla svar!

    #436668

    fuling
    Deltagare

    Låter lovande 🙂
    Inget odjud?
    Kopplingen kopplar ur ordäntlig och just dragläge?

    #436687

    Olle Insulander
    Deltagare

    Kanske att jag hör något litet ljud om jag är riktigt paranoid men knappt hörbart. Förut var det så folk vände sig om på stan:)
    Urkoppling bra. Bra dragläge, tidigare var det all over the place.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.