Problem luftfördelning i kupé från ACC

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Problem luftfördelning i kupé från ACC

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Problem luftfördelning i kupé från ACC

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 6, 2013 at 09:28 #7891

      Bilen, en 9000 CSE 1997 har fått för sej att bara blåsa luft på vindrutan.
      Vilket annat läge jag än väljer på ACC-panelen vägrar den ändra. Det ger inga felkoder när jag provar.
      Har provat flertal ACC-paneler utan resultat och nu börjar jakten på ett/flera spjäll som fastnat.
      Någon som haft detta problem och vet var jag ska börja?
      Har tagit ner handskfacket och ser där något som kan vara en reglermotor (se bifogad bild). Vad gör den för något?
      Armen man ser är den som rör sej när jag ändrar gradantal och den rör sej obehindrat.

      Tacksam för tips och bilder på eventuella delar som kan vara orsak.

      Med vänlig hälsning/Goofy

        augusti 6, 2013 at 13:26 #58208

        Hej!

        Om den motorn som du tittar på ändrar sig då du ändrar tempinställningen så är det säkert servomotorn som styr luftblandningen mellan värmepaketet och kylsidan.

        I övrigt så tror jag att det sitter en hel del servomotorer ganska dolt inne i instrumentpanelen. Recirkulationsspjällsmotorn sitter i alla fall (knappt) åtkommlig i akvariet längst till höger, men det är ju inte det som spökar för dig nu.

        /Martin

          augusti 6, 2013 at 14:27 #58210

          Armen med vajern i ser ut att ha en motor på baksidan av armen.
          Det läge armen har på bilden är när alla temperatursteg väljs utom HI. I läge HI går armen fullt åt andra hållet och stannar där, dvs drar vajern in mot kupén. Ska den göra så ?

          Underlättar det att ta av locket på instrumentbrädan eller vart sitter komponenterna för luftstyrning till golv respektive mittutblås ?

            augusti 11, 2013 at 18:25 #58385

            Har nu bytt hela delen på bilden då en av två motorer, den som reglerar luftens väg, markerad med röd pil på fotot, slutat fungera.
            Ett ganska enkelt jobb som dock krävde att locket på instrumentbrädan togs bort för att komma åt EN skruv av tre till defrosterkanalen. Denna kanal sitter i vägen för en av tre skruvar som håller styrmotorernas fästplatta.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.