Problem med anliggande bromsok

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med anliggande bromsok

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med anliggande bromsok

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 19, 2006 at 14:58 #14701

      Hej!
      Jag har en Saab 99 med en anliggande broms vänster fram. Jag lyckas inte pressa in den inre kolven så jag kan heller inte få dit nya bromsklotsar. Vid provkörning blir det riktigt varmt och det ryker en del. Den direkt verkande kolven rör sig som den skall men jag lyckas inte pressa in den andra, har även försökt med våld. Vad tror ni, räcker det med rep-sats eller ska jag satsa på att hitta ett bättre begagnat bromsok?

      Kan tillägas att bilen stått ett tag.

      MVH
      Jakob

        augusti 19, 2006 at 15:22 #97743

        är du händig så går det naturligtvis att ta isär och putsa till men risken finns ju att nån kolv är rostig bortom all räddning och bäst är naturligtvis att köpa ett bytes ok. Begagnade ska ju snudd på vara nästan nya om det skall vara nån ide?

          augusti 19, 2006 at 18:39 #97744

          Tack för svaret. Då lutar det åt att jag försöker hitta ett fräscht ok för rimliga pengar. Jag tror kolven är körd, så det är det nog bättre att göra så. Det svåra blir att få loss bultarna till oket, de sitter stenhårt!
          MVH Jakob

            augusti 19, 2006 at 18:49 #97745

            Om det är 99an i din signatur (77a)så ska kolven SKRUVAS in,skaffa en handbok och verktyg att skruva in kolven så går det säkert bättre.Lycka Till!!

              augusti 19, 2006 at 19:27 #97746

              Helt rätt uppfattat, och allt det där har jag gjort. Det sitter två kolvar på dessa ok, och den ena kolven ska man skruva in (vilket jag gjort) och den kolven rör sig som den skall. Problemet sitter i den andra kolven som inte vill gå in i cylindern. Om någon vet att man måste använda nån speciell metod till detta är ni välkomna att skriva. Men eftersom det funkade bra att trycka in kolven på det andra oket (höger sidan) så misstänker jag att den på vänstersidan kan ha skurit eller fastnat.
              /Jakob

                augusti 19, 2006 at 20:28 #97747

                se http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…true#Post147886

                Där finns mer länkar också.

                  augusti 20, 2006 at 23:07 #97748

                  En bra metod (närapå den enda fungerande…) är att bända med en kofot och samtidigt smeka med slägga. Utförs effektivast om man är två.

                  /Krister K

                    augusti 20, 2006 at 23:36 #97749

                    Jag brukar blockera den fungerande sidan med exv den gamla bromsklossen och sedan pumpa UT kolven som sitter fast med hydraltrycket, så man får den att röra sig. Jag kan inte tänka mig nåt starkare att trycka med än bilens egen hydralik. Sedan trycker jag tillbaka kolven med kofot och motionerar den fram och tillbaka några gånger tills den går lätt. Går inte kolven att pressa tillbaka så trycker jag ut kolven helt och putsar av med lite fin smärgel. Har du tagit ut kolven för putsning så behöver du lufta.

                      augusti 21, 2006 at 21:04 #97750

                      Tack för era svar!

                      gammsaaben: Din metod låter helt klart intressant, tror dock att jag måste plocka ut kolven för den rör sig ut men vill inte gå tillbaka den sista biten hur mycket man än försöker. Antar att man även får plcoka loss oket isåfall.

                      Det tråkiga är att det är 30 mil mellan mej och bilen just nu eftersom jag precis har flyttat till Linköping och bilen står hemma hos föräldrarna i Ronneby. Har jag tur får jag hjälp av brorsan Vore kul om man kunde få bilen i trafik snart…den som väntar på nåt gott…

                      /Jacke

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.