Problem med dålig gasrespons

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Problem med dålig gasrespons

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-10 06:08.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3931

    putsarn
    Deltagare

    Tjena.

    Provstartade Berta häromdagen efter lite byte av tank osv.
    Solex 40 A1 helt original men rengjord och lite packningar bytt.

    Jag gjorde en grundinställning med tomgångsblandningsskruven.
    Bilen startar snällt på choke och senare när den blir lite varmare även lätt utan choke.

    Tomgången lyckades jag justera så att den kändes jämn och fin.
    Men, just när jag startat kan jag varva ur lite och den svarar bra.
    Men efter den har gått på tomgång ett tag så blir gasresponsen kass, bilen bluddrar och går sunkigt vid minsta gaspådrag.
    Men tomgången går fortsatt ok.

    Nya brytare sitter i och är injusterade vad jag tror skall vara rätt.
    Nytt fördelarlock.
    Ny rotor.
    Nya stift, NGK.
    Nytt luftfilter.
    Nya kablar skall snart i, har ej hittat några bra ännu.

    Hjälp mig var skall jag felsöka? Mäta upp tändspole?
    OBS. Att den varvar ur just efter starten, men då den står på tomgång (ca 30sek/1min) vill den vid gas bluddra och svarar sedan dåligt på gas!

    #29713

    phermansson
    Deltagare

    Du skriver inget om tändinställning, har du kollat den?

    #29716

    hubbe
    Deltagare

    Och vilken färg har tändstiftet?

    #29718

    putsarn
    Deltagare

    Hej.

    Jag har kollat tändinställningen med märke på remskivan osv. Vid första anblicken ser det ut att stämma.
    Däremot måste jag nog kolla med stroblampa när tillfälle ges.

    Jag har inte haft ur stiften, skall göra det och återkomma.

    Tack för tipsen, fyll gärna på med mer saker att felsöka!

    Nålventil? får den för mycket bensin kanske?

    #29636

    Lollo
    Deltagare

    Är kondensatorn bytt??
    Märket på remskivan ska man inte lita på, om veven har har varit renoverad så stämmer inte märket.

    #29637

    Morten S.
    Moderator

    @lollo wrote:

    Är kondensatorn bytt??
    Märket på remskivan ska man inte lita på, om veven har har varit renoverad så stämmer inte märket.

    Jeg hadde samme symptomer på min 65:a. Da var det kondensatoren.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #29842

    matthias r
    Deltagare

    Om tändläget skulle vara så pass fel att motorn känns orkeslös, skulle den inte gå bra ens direkt efter uppstart.
    Det här symptomet brukar orsakas av en dålig konding som de andra här nämner, men… bilen kan bete sig exakt likadant, om bränslefiltret är igensatt. Särskilt om du har ett tillbehörsfilter monterat direkt på bränsleslangen.

    Det blir fullt flöde första stunden och motorn går bra, sedan blockerar smuts eller kondensvattenbubblor i filtret genomströmningen.

    #27868

    putsarn
    Deltagare

    Tjena:

    Tack för bra tips här.
    Kondingen är bytt, men kan likväl vara fel för det.

    Ang filter så skall det undersökas ordentligt, jag har 2 st nylonfilter monterade (efter tank och efter pump).

    Vad tror ni om tändspole?
    Eller att den får för fet blandning = sur efter några min på tomgång?

    #29880

    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    jag hade ocksa problemet att motorn bli sur efter några min på tomgång. Köpte hos Mekonomen ”Triboron Drivmedels -förstärkare” och problemet var efter några mil glömt. Det måste har varit smuts i förgasaren eller nålventilen. Triboron rengör,smörjer och tätter. Fungerate i detta fall perfekt.

    Hubbe

    #30756

    putsarn
    Deltagare

    Halloj!

    Tack för alla svar.

    Nu har jag även bytt tändkablar från fördelaren. Den långa måste jag fixa en genom att löda och trixa lite så det är på G.

    Jag tog ur stiften och kollade, de såg riktigt oljiga och kladdiga ut.
    Jag torkade rent dem och då gick den liiite renare, men ändå verkar den få fel blandning.
    Jag skall mäta flottörnivån och återkomma, ev. ska jag sänka nivån något.
    Brickan vid nålventilen är ny och kanske för tjock?

    Mvh Staffan

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng