Problem med elektronisk bränslepump

Forum Övrigt SSR Problem med elektronisk bränslepump

Detta ämne innehåller 28 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-22 18:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14408

    För att säkra flöde och tryck till min trimmade motor i ”Miss Piggy”, köpte jag en elektronisk bränslepump från Misab (ILM12 0,3 bar 84 l/t) . Denna satte jag på samma plats som den originalmonterade SU-pumpen. Dessutom satte jag in en tryckregulator (Filter King) som jag hade liggande. Använde samma elanslutning som till SU-pumpen.

    När jag släppte på ström (vred om tändningsnyckeln) funkade allt bra, så jag drog iväg för att testa. Efter 300 m stannade bilen. Sedan hade jag ett elände att ”linka tillbaka” till garaget.

    Jag misstänkte fel på min gamla Filter King och skruvade och provade max och min. Det hjälpte inte. Kopplade förbi tryckregulatorn och provade igen. Samma resultat med stopp. Tog så ut mitt universalinstrument för att kolla spänningen. Döm om min förvåning när jag upptäckte att med påslagen ström och inte motorn igång visade det drygt 12V. När jag så startade motorn fick voltmetern ”hispan” och fladdrade med diverse upptänkliga värden; både positiva och negativa! Således fungerade alltså inte pumpen när motorn gick!

    Satte tillbaka SU-pumpen utan Filter King för att kunna köra.

    Nu till mina funderingar varför detta hände:

    – Beror det på störningar från laddningsreläet, som ju sitter alldeles intill?
    – Beror det på störningar från tändspolen som sitter ganska nära och att pumpen får ström från samma anslutning som spolen?
    – Beror det på störningar från likströmsgeneratorn?
    – Kan det bero på varvräknaren som jag kopplat in på spolen?

    Har inte haft tid att prova dessa teorier. Ska vid tillfälle försöka igen, men man blir ju lite less, när man lagt ner nästan en hel dag med snygg ledningsdragning både vad avser bränsle och strömförsörjning. Ska prova med direkt anslutning till batteri via brytare och säkring.

    Men innan jag gör detta:
    Någon av er därute på vårt fina forum som upplevt liknande?
    Vad har jag gjort för fel? Hur bör jag göra.
    Ni som tävlar; hur har ni kopplat era pumpar?

    #95974

    Dicst
    Deltagare

    Oj, du har många faktorer du tar med i ”tänkbara-fel-listan”. Kan nog vara bra att syna var och ett av dem, men detta är mina två spontana förslag innan fotbollen:

    – Jordfel brukar alltid ställa till med sånna här fenomen som kan vara omöjliga att förklara. Kolla anslutningarna mellan pump – chassie – motor- generator – tändspole – laddrelä.
    – Du har murkna elkablar som inte klarar att bära den ström som krävs. Detta fel har jag brottats länge med i en Lotus Seven innan det visade sig vara kabeln till tändspolen som reagerat med metallen i anslutningen till spolen. När man mätte på kabeln bar den fram potential (spänning), men den var helt uppoxiderad invändigt och kunde inte bära ström, varvid ett kraftigt spänningsfall uppstod.

    Har du tid att pyssla med sånt, S-A? Jag trodde det var fullt upp med IntSaab….
    /D.

    #95975

    Tack så länge Dick!
    Inget fel på jordning, det var kollat! (Separat kabel dragen).

    Jodå; nu har jag ”lite” tid.
    Som du kan se på INT-sidan har jag lagt några timmar på ”Scenic Tour”.

    Tilläggsfråga:
    Hur ökar/minskar man trycket i Filter King?
    Dvs skruven upp eller ner ökar/minskar trycket?

    Så får vi titta på sista 45 fotbolls-minuterna.
    Det gick ju bra

    #95976

    stefan
    Deltagare

    Om du tillfälligt kopplar pumpmatningen direkt till batteriet då? Blir det nån skillnad?

    #95977

    Just nu sitter SU-pumpen där igen.
    Ska testa när lusten smyger sig på

    #95978

    Har nu testat med att koppla den elektroniska pumpen direkt till batteriet.
    Samma tråkiga resultat Dvs den fungerar bra så länge motorn inte är igång

    Mätinstumentet får ”hispan” så fort motorn är igång. Till och med när det inte är inkopplat.

    Tydligen är det så mycket störningar från tändsystemet (kopparkablar) att elektroniken inte vill vara med. Även radio och TV i grannskapet störs

    #95979

    stefan
    Deltagare

    Men voltmätaren torde väl inte störas av tändimpulserna? Vad får du för värden på laddningen då?

    #95980

    truls herland
    Deltagare

    Det kanske skulle hjälpa om du koplar til et vanligt relä.
    Styrström från orginalpumpen eller + på coilen (från tändlåset).
    Konstantstrøm från batteriet.

    Skulle kanske vara lurt att isolera pumpen från karossen och
    sen dra en jordsladd direkt til batteriet.

    Är det så at coilens gods ligger an mot jord så kan det ju vara att alt elektrisk i bilen
    blir påverkad av dens signal. Fungerer din varvräknare ok?

    Har inte så mycket koll på transistor-pumpar, men det finns säkert någon
    verkstad eller firma som kan hjälpa dig om det inte fungerer als..

    #95981

    Jo voltmetern är av modern digital typ. Den störs verkligen. Mäter jag med en av äldre typ så ser jag att spänningar är OK.
    Pumpens hölje är av plast. Har provat att koppla plus och minus direkt till batteriet. Varvräknaren fungerar OK. Tändspolens gods ska jordas, annars fungerar inte sekundärkretsen = ingen gnista.

    Nu kör jag med den gamla SU-pumpen igen, efter att ha lagt otaliga timmar på allt provande

    #95982

    stefan
    Deltagare

    det kan ju tänkas att den nya pumpens transistorkrets störs av tändkablarna. Idag finns ju egentligen ingen vits med att använda kopparkablar för gentemot vad många tror så ger dom ju inte mer eller bättre gnista jämfört med avstörda moderna dito.

    #95983

    Vad tror du Stefan om att byta alla tändkablar till modern typ (ja du har ju nästan svarat på frågan)?
    Vad ska jag sätta dit? Duger std kablar från tex Biltema, Mekonomen eller annan? (Jag har lite sådant liggand). Jag är mycket trött nu på att i timmar ha skruvat, mätt och donat med bränsleledningar, elledningar och provisoriskt placerad ny pump. Gänganslutningarna på bränsledningarna börjar bli slitna liksom mekanikerns psyke. Dessutom växer oljefläckarna på garageinfarten.
    När andra dansat kring stången har jag testat olika lösningar.

    Ingen annan därute på vårt forum som råkat ut för samma dilemma och som kör vässat och bytt till modern elektronisk pump i er TT; Dicst, Fredrik, XPniklas, Bröderna Jenssen, Matthias, Peter Bäckström mfl mfl?

    Egentligen är det ju så att det inte finns några problem; bara en massa fina lösninga som väntar på att bli använda

    Tipsa mig gärna så slipper jag kanske lite fler skrapsår, fula ord och får kanske tid att se VMfinalen i fotboll. Ikväll gick jag ut i garaget efter 15 minuter vid TVn……

    #95984

    Dicst
    Deltagare

    Intressant hörru Arvid, jag ska inom en mycket snar framtid konvertera till transistorpump. Jag lovar att dokumentera erfarenheterna.

    #95985

    Bra Dick; jag ligger lågt ett tag nu

    #95986

    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Det verkar vara en riktigt tråkig elmiljö i våra älskade saabar…
    I min senaste TT kan jag inte mäta batterispänningen med motorn igång på grund av störningar.

    Pelle

    #95987

    Lyfter upp detta igen, eftersom jag efter allt provande har svårt att få anslutningarna till gamla pumpen täta igen och vill kunna ta med ”Miss Piggy” till Ljungbyhedsträffen och visa vad hon går för …….. (Är nu rädd för att någon anslutning ska skaka loss)

    Hur har ni gjort som åker racing?
    Vad kör ni med för pumpar?
    Vilken typ av tändkablar använder ni? Koppar/dämpade? (Misstänker att störningar från tändsystemet är boven i dramat)
    Hur reglerar man trycket i en Filter King? Skruven uppåt ökar eller minskar?

    Kan man kanske ”gå runt” störningsproblemet genom att vira in pumpen i aluminiumfolie som jordas?

    Till Pelle S (och andra): Det verkar vara så, att moderna elektroniska/digitala mätinstrument är mycket känsliga för elektriska störningar. Prova genom att hålla instrumentet tillslaget och oinkopplat i närheten av motorn igång, så får du se. Mitt universalinstrument blir helt tokigt och visar ”alla värden på en gång”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng