Problem med länkaget

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med länkaget

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med länkaget

  • Författare
    Inlägg
    • december 12, 2014 at 12:06 #26710

      Har lite problem med växlarna på min 900 Aero -84. När jag köpte den satt de tre skruvarna som håller nere växelspaken löst, samt den lilla “piggen” för backspärren var böjd. Alla växlar gick dock i fint utan skrap, bara femman var lite lurig och man fick veva runt för att hitta den.
      Jag fixade en ny pigg till växelspaken och skruvade ner de tre skruvarna tight, men nu får jag inte i femman över huvud taget. Det är som att köra in handen i en vägg, spaken går inte att röra åt höger utan att lyfta backspärren. Får inte i femman om jag lyfter backspärren heller. Backen går dock i fint.

      Vad kan jag göra för att lösa detta?

        december 12, 2014 at 12:51 #200249

        Först och främst se till att dina motorkuddar är ok; främre är den som oftast spökar.

        Gå sen över länkaget; se till att inte länken mellan motor och låda är juste; OM allt är väl, så justerar du växelspakshuset i förhållandet till motorn.

        OM jag har fel, och detta bara går på nyare modeller, får någon annan svara på här, det är många som läser och någon kan detta utantill…

        Det finns ett 5 mms hål precis framför växelspakshuset, där insätter du ett lämpligt föremål på 5 mm.

        Du har lossat på länken mellen motor och låda, så det kan röra sig fritt.

        Sen insätter du en lämplig lång ståltråd, även den 5 mm, genom hålet i utgående växelväljaraxel från lådan, det finns matchande hål i bakre gaveln på lådan.

        När det är gjort, kan du spänna fast växelspakslänken igen; då har du växlarna i rätt läge!

        Rätta mig gärna om jag har fel!

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          december 12, 2014 at 17:02 #200259

          Justeringspinnen på diffhuslocket kan inte användas på de äldre bilarna. Det är nog bara 90-talsbilarna som har det.

          Om jag minns rätt ska man lägga i en viss växel, lossa länkaget, stoppa något i hålet framför spaken (utan att byta växel) och dra fast länkaget.
          Eftersom länkaget är hyffsat ok borde det gå att se vilken växel man ska ha för att få i pinnen i hålet

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.