Problem med misständningar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med misständningar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Problem med misständningar

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2013 at 20:39 #26209

      Hej, har fått problem med misständningar på min 900 t16. Vid laddtryck över 1 bar och varvtal från runt 4500 och upp så misständer den ganska ordentligt. Det känns som jag har kollat över allt och kan inte hitta något fel. Skruvar jag ner laddet till under en bar så drar den genom hela varavtalsregistret. Någon som har några tips?

      Har nya stift, fördelarlock, rotor och bränslefiltret är nytt från saab förra året
      Har testat byta tändspole, tändmodul, kollat tändning, fördelare, spridare, btr, styrbox med annat chip, lmm och luftfilter.
      Har letat igenom tryckrör efter läckage men kan inte hitta nåt, alla vakuumslangar är hela och sitter på rätt plats och dumpen är hel.

        augusti 10, 2013 at 21:49 #196303

        Vad har du för stift?

        Bensin eller E85?

        Om det inte är stiften som blir för varma (så det misständer pga det) så är det säkert överslag i en eller flera tändkablar.

          augusti 10, 2013 at 22:39 #196304

          BCPR7ES sitter det i. Kör e85.

          Kan det verkligen vara tändkablarna, borde den misstända även på tomgång då?

            augusti 10, 2013 at 23:34 #196306

            Kör du Trionic eller DI+APC (från 9000 CD turbo -88)? Om du inte gör det så finns det egentligen ingen anledning att köra med resistorstift, men jag skulle inte tro det påverkar så mycket mer än att de brukar vara dyrare.

            Jag tror fortfarande du ska kolla lite mer på tändkablarna

              augusti 10, 2013 at 23:44 #196307

              Han hade bara inte dem andra hemma så jag fick dessa lite billigare :smile

              Ska ta en kik på det och se om det hjälper.

                augusti 11, 2013 at 04:39 #196308

                Vad har du för stiftgap ?
                BCPR7ES för Trionic/DI -bilr har normalt stiftgap 1,1mm (1,0-1,1) medan din bil ska ha 0,6-0,7mm
                När stiften är slitna och gapet för stort brukar misständningar vara det första som händer

                  augusti 11, 2013 at 12:49 #196313

                  Testade tändkablarna nu och den missar fortfarande.

                  Stiften ligger på 1,1 i gap. Ska testa knacka om dem.

                    augusti 11, 2013 at 18:21 #196317

                    Det var stiften, så enkelt det kan vara :smile

                      augusti 11, 2013 at 19:35 #196319

                      Skönt att det löste sig så enkelt

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.