Problem med startmotor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med startmotor

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 14, 2025 kl. 22:02 #522989

      Hej, jag köpte mig nyligen en till synes fin SAAB 99 från 1983. Bilen startade jättefint när den var kall men när jag kom hem efter inköp insåg jag att något var lurt. Det klickade bara när jag vred på nyckeln så jag började leta efter en ”ny” startmotor. Fenomenet upprepade sig dagligen men om mornarna startade bilen fint.
      Jag fann en startmotor på skroten och hoppades på att den skulle fungera bättre.
      För ett par dagar sedan monterades den i min bil och jag körde runt i stan och uträttade ärende efter ärende – bilen startade fint hela tiden!
      Idag började den bete sig likadant som med den gamla startmotorn. Efter att ha kört ett par mil i morse så kunde jag inte längre starta den.

      Har någon ett tips på vad nästa steg kan vara?
      Vet någon om det går att få tag på renoverade startmotorer till en SAAB 99 i Göteborg med omnejd?

      Tack på förhand

      MVH
      Jocke

        augusti 14, 2025 kl. 22:10 #522990

        Hej Jocke!

        Jag hade ett liknande fenomen på min 76:a, det var Reläet som strulade till och från. När jag vred på nyckeln blev allt svart och det klickade bara.

        Testade du den gamla startmotorn i bänk, direkt med batteri?

        Om den funkar, prova då att kolla och eventuellt byta relä!

        Mvh

          augusti 14, 2025 kl. 22:24 #522991

          Hej!

          Eftersom du bytt startmotor låter det som ett el-fel (startreläet?).

          Det första du bör lyssna efter är om det säger ”klick” när du vrider om nyckeln för start. Dvs om ”solenoiden” (spole) i startmotorn får ström alternativ den är trasig. Eftersom du bytt startmotor är det mindre troligt att solenoiden gått på den nya (om den var trasig på den gamla i första hand).

          Förr (på den gamla goda tiden) kunde det uppträda ett annat fenomen -:). Nämligen att Bendixdrevet inte lyckades kasta in startmotorns drev i svänghjulets kuggkrans. Då brukade det hjälpa att putta bilen någon dm -:) (Pinsamt SAAB) så att stjärnorna stod annorlunda på himlen (kuggarna). Detta fel berodde på att startmotorn hade en bronsbussning som slets och det blev dålig precision……   På H-motorn som du har sitter startmotorn miljömässigt bättre till (ovanpå) och grus o smuts kommer inte in på samma sätt som på B-typ motorn i 99an.

          Skulle du behöva en startmotor till! så har jag en till salu från en -84 som ser ut som ny. (Jag gav 800:- för den för ett år sen ca.)

          Vänliga Hälsningar

          Adam Zdunek

           

           

          Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

            augusti 14, 2025 kl. 23:17 #522992

            Tack!

            Jag ska testa att byta startrelä – det känns som en lågt hängande frukt och värt att testa.

            Bra också att veta att det finns startmotorer att få tag på!

              augusti 15, 2025 kl. 17:28 #523001

              Hej. Finns väl inget startrelä?  Strömmen går väl direkt från tändningslåset till solenoiden. Brända kontakter i solenoiden ( manövermagnet som drar in drevet och ansluter startmotorn) är vanligt på äldre bilar. Byte av solenoid eller ta isär den och fila kontakterna brukar hjälpa. För att utesluta annat fel kan man koppla batteriet till uttaget på solenoiden. Om det bara klickar då så är det dessa kontakter

                augusti 15, 2025 kl. 19:45 #523005

                Hej!

                Benämningen startrelä må vara fel. Jag är definitivt inte fena på deras namn och har inte kopplingsscheman i huvudet. Men där finns väl ett huvudrelä som även stryr om det kommer ström till solenoiden?

                Om jag förstått det rätt så finns där 3 st kontakter på startmotorn 1) huvudpolen med mutter. Där går röd typ 6mm kabel in från batteriet och där kopplas även 2 st grå (4 mm?) kablar in. Den ena av dem går till B+ på generatorn den andra går nog till tändlåset(?).  2) Där finns sedan en bred flatstiftskontakt (innerst) på startmotor som är monterad under grenröret. Den styr solenoiden om jag förstår rätt. Den är gul och är ca 1.5mm. På min 99a M73 försvinner den förmodligen också in till tändlåset.

                3) Slutligen finns där en smal flatstiftskontakt (ytterst). Den används på insprutare för att styra bl a kallstartsventil och accelerationskontakt. Kabeln är brun och 0.75mm

                Blanda inte ihop den smala och den breda kontakten.

                Som sagt jag har en startmotor till B201 H-typ motorer i till synes nyskick ötill salu.

                Mvh

                Adam

                Mvh Adam Zdunek
                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                  augusti 15, 2025 kl. 20:52 #523006

                  Min bil ser ut som du beskriver, Adam.

                  Idag bytte jag ut det relä som du nämner men det hjälpte inte så det lutar åt att byta startmotor igen eller renovera den som jag har.

                  Det känns som att man har byggt motorn runt startmotorn så det är lite piller att demontera/montera.

                    augusti 15, 2025 kl. 21:15 #523007

                    Hej!

                    Prova själva startmotorn (losstagen) mot batteriet. Mutteranslutningen är givetvis till plus (+) pol. Sen måste du jorda startmotorn (mot – på batteriet). Monterad i motorn har du jord automatiskt. Sen duttar du med en + kabel mot det breda flatstiftet och observerar vad som händer.

                    Mät potentialen (antalet Volt) mellan mutteranslutningen och godset på startmotorn så du undanröjer eventuellt jordfel.

                    Mät också potentialen mellan godset på startmotorn och det breda flatstiftet när någon vrider om nyckeln till start åt dig.

                    Tror inte du råkat ut för två utslitna startmotorer.

                    Har du betalt fullpris för din inköpta startmotor på skroten och den är intermitent trasig så borde du kunna återkoppla till dom.

                     

                    Lycka till

                    Mvh

                    Adam Zdunek

                    Mvh Adam Zdunek
                    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                      augusti 27, 2025 kl. 18:13 #523270

                      Jag har gjort vad jag kan och behöver nog be en expert om hjälp.

                      Har ni några tips på bilmekaniker i Göteborg med omnejd som är duktiga på gamla SAAB-modeller? Man kan ju tycka att det bör finnas några experter i Trollhättan.

                      MVH

                      Jocke

                        augusti 28, 2025 kl. 00:41 #523275

                        Hej Joakim!

                        Tyvärr jag bor i Stockholm. Jag skulle kunna rekommendera dig ”Nisse i Veddesta vid CircleK macken”  och ”Mats Riesel i Huvudsta”. Dock ingen in Göteborg. Har en vän som var ingenjör på SAAB i Trollhättan det är allt.

                        Så du vet och när du behöver så har jag en startmotor tilll salu,  om jag kommer ihåg det rätt från en SAAB 90 (B201 H-typ motor som Din). Nyare begagnad kan du inte hitta.

                        Frågor, har något förändrats efter det att du 1) bytt orginal startmotor mot inköpt begagnad dito? 2) vilket relä bytte Du (Huvudreläet?). Gjorde det någon som helst skillnad?

                        Slutligen, rörande förslaget som du fått från flera håll – att testa inköpt startmotor för sig – vad gav det? Har inte sett Ditt svar…

                        Det senare testet om startmotorn funkar ”off-line” så säger det att något i ”kablaget” dvs i bil-elen inte är friskt.

                        Har du laddat hem Verkstadshandboken från klubbens hemsida? Däri finns behövliga kopplingscheman. Det är en typ ”följa John” lek att bena ut hur det är kopplat. (Det enda man behöver att ha är god syn eller kunna använda ”förstoraren” på mobiltelefonen för att läsa färgkoder nummer och kabeltjocklek.

                        Glöm inte att återkoppla och berätta var skon klämde när problemet är löst.

                        Bästa Hälsningar

                        Adam Zdunek

                         

                         

                         

                        Mvh Adam Zdunek
                        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                          augusti 28, 2025 kl. 01:07 #523277

                          Jocke !

                          Ta ett kik på startmotorns kol. Det kan vara de som är utslitna (=för korta). Det som händer då är att solenoiden (som också funkar som startrelä) inte får någon jord till sin draglindning och då blir det bara ett halvkvävt klick från maskinrummet eftersom det bara är håll-lindningen som får ström och den orkar inte dra reläet. Det händer till en början inte så ofta men ju slitnare kolen blir desto oftare händer det tills den inte vill starta alls….

                          Man kan testa det genom att vid startförsök massera startmotorn med en hammare under startförsöket. Då kan det hända att det helt plötsligt blir kontakt och startreläet drar och motorn startar. Voila !

                          Ett par nya kol borde du hitta ganska lätt eftersom det är Bosch.

                          Lycka till / Kenth

                            augusti 28, 2025 kl. 01:42 #523279

                            Hej!

                            Intressant inlägg sist från saabcustom. ”Men”, vad jag förstår har Joakim erfarit samma startsvårighetssymptom med orginal startmotor som med inköpt begagnad dito. Är det sannolikt att båda startmotorerna lider av samma kolslitage problem? Vilket olyckligt sammanträffande i så fall…

                            Bästa Hälsningar

                            Adam Zdunek

                            Mvh Adam Zdunek
                            SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                            SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                              augusti 29, 2025 kl. 19:33 #523332

                              Hej. Kanske värt att kolla motorns korsning. Det är mycket ström som ska fram så det krävs bra kontakt. Mät spänning mellan motorblock och minuspol vid startförsök. Mer än 1 V ska det inte vara

                                augusti 31, 2025 kl. 19:07 #523366

                                Jordning  skulle det förstås vara😫

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.