Problem med styrningen Saab 9000 -95

Forum Modellspecifika forum 9000 Problem med styrningen Saab 9000 -95

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-27 17:15 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    miwca
    Deltagare

Hej alla här på Saabklubben,

jag har varit iväg och köpt mig en vad som först var tänkt som en reservdelsbil som i slutändan var fräschare än min bruksare, så jag har bestämt mig för att laga upp det som är trasigt på denna bil och jag började med detta idag.

jag har ett jätteknepigt problem med styrningen, när jag kör och antingen släpper ut kopplingen för fort eller gasar hårt och när turbon väl kickar in så ”Kluckar” det lixom till och bilen styr åt höger trots att ratten är rak. Jag upplever det alltså inte som att den drar åt höger utan den styr lixom iväg. Jag kan såklart parera detta med att styra ratten åt vänster och under accelerationen så är styrningen stum i den mån att jag inte har något glapp i ratten, så fort jag släpper gasen som kluckar det igen och styrningen är tillbaka som den ska vara.

Jag har haft upp den på lyft idag och brutit på bussningarna i framvagnen, jag har brutit på motorkuddarna och jag har kontrollerat spindel och styr-led.. även brutit på styrväxeln för att kolla så att den sitter fast. Jag finner dock inga uppenbara fel till detta fenomen. Det ska tydligen ha dykt upp när förra ägaren bytte kopplingen.

Någon här som har några idéer vad det kan vara eller varit med om något liknande?

Tacksam för all hjälp 🙂

rickard735
    Deltagare

Låter ju nästan som en dålig drivknut fast det skulle du väl ha upptäckt på annat vis redan

miwca
    Deltagare

En drivknut beter sig ju lite annorlunda men ja, det har jag också känt på :3 plus att jag inte har något oljud från varesig framhjulslager eller drivknutarna

saabaero
    Deltagare

Mitt tips är att kolla så att Subframen sitter fast i karossen och att bärarmsbussningarna är ok.
    Eftersom felet uppkom vid kopplingsbyte skulle jag inrikta mig på vänster sida.

* Bakre bärarmsbussningar inkl infästningar i karossen
    * Främre bärarmsbussningar och lagerstöd
    * Kontrolldra alla skruvar som håller subframe och hjulupphängningar
    * Kontrollera att mellanläggen mellan subframe och kaross finns på plats (bakre subframefästena)

soulmannen
    Deltagare

Jag hade ett liknande fenomen för några årsen och det var dom undre motorkuddarna då. Det märktes inte så mycket när jag vrikade på det men när motorn belastades under körning så vred allt sig.

miwca
    Deltagare

Jag får ta ytterligare ett varv och bryta i framvagnen då för att vara säker. Precis det ni tog upp här uppfattade jag inte som ett problem :S Jag ska åka ut till bilen imorgon och fortsätta, provar att bryta igen och se.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng