problem med turbo 8 ventilare
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / problem med turbo 8 ventilare
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-02 15:38 av
andreas1.
-
FörfattareInlägg
-
Har en 900 turbo 8 vent som beter sig märkligt.
Den gick kanon till helt plötsligt skakig på tomgång och jämn hastighet under 80 km/h är jobbig, ryckig så växelspaken hoppar..
Värst är 30 km/h
Luktar starkt i avgaserna men ryker inte konstigt.
Tändning är inställd men börjar misstänka bränsleproblem.
Får den typ för mycket? Läste om ett membram i bränsleklumpen kan det gått sönder?
Ser man isåfall om man delar på klumpen?
Kan jag ta klumpen från en i utan att ändra något?
Hjälper det om man köper en lambdamätare på biltema för att se om bränslet är fel?
Tacksam för svar
Obs årsmodellen är 82Styrtrycksventil tycker jag det låter som; även kallad ”varmkörningsventil” av somliga.
Av de bilarna jag har haft bry med har det varit styrtryckaren.
MEN kolla även tillsatsluftsliden, gör ren den, så du vet att den rör sig.
Har bilen servats ”normalt” annars?
Har du möjlighet mäta bränslearbetstryck och styrtrycket?
Har du verkstadshandboken som stöd?
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Styrtrycksventil har jag provat med en annan.
Tyckte tillsatsluftgrejen verka lätt rörlig, bilen är nyservad med allt.
Har tyvärr bara några lösa kopier på sprutet ur saabs handbok.
Står mest mätvärde och diagram
Har inte möjlighet att kolla något tryck alls.
På högre varv verkar den gå bra.
Detta är bara på tomgång och vid jämn fart under 90 km/h
Kan något gått sönder i bränsleklumpen eller detta måste vara något runt om?
Startar jag den varm är det som om nån hällt in bensin
Väldigt seg i början
Luktar verkligen pyton om denMORSOLE får be om ursäkt, styrtrycksventilen kom från en i och gången var densamma.
Men lyckades låna en likadan till turbo o då verkar den faktiskr funka..
Kan man laga den gamla eller ny är ett måste?
Var hittar jag då en sån?
På klumpen sitter även en vacumslang ska den vara kopplad och isåfall var?
Tack än en gång du har räddat min sommar, blir bad och glass ist för smutsigt varmt garageDet är ju så att I och turbo har olika tryck; du kan ta från en I, visst, men då ändrar sig inte trycket när du gasar och får laddtryck.
Jag har en beg styrtrycksventil till turbo; den kan man nämligen justera trycket på, mycket bra om man vill leka.
MEN du måste i alla fall kunna mäta trycket eller co; det går också.
Har du tillgång till co mätare?
Om man skriver var man bor är det lättare för oss andra hjälpa till!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Co mätare kan jag fixa men då får jag väl bara tomgångs co?
Om jag sätter från en turbo bör den vara rätt direkt väl?
Bor utanför kävlinge i skåne..
Vad vill du ha för styrtrycksventilen då?
Läste om att det fanns olika även på turbon? En som stäldes med vacum el tryck? O en som stälde sig själv.
Kan jag använda vilken som? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
