problem med turbo 8 ventilare

Forum Modellspecifika forum OG900 problem med turbo 8 ventilare

  • Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-02 15:38 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26231
    andreas1
    Deltagare

    Har en 900 turbo 8 vent som beter sig märkligt.
    Den gick kanon till helt plötsligt skakig på tomgång och jämn hastighet under 80 km/h är jobbig, ryckig så växelspaken hoppar..
    Värst är 30 km/h
    Luktar starkt i avgaserna men ryker inte konstigt.
    Tändning är inställd men börjar misstänka bränsleproblem.
    Får den typ för mycket? Läste om ett membram i bränsleklumpen kan det gått sönder?
    Ser man isåfall om man delar på klumpen?
    Kan jag ta klumpen från en i utan att ändra något?
    Hjälper det om man köper en lambdamätare på biltema för att se om bränslet är fel?
    Tacksam för svar
    Obs årsmodellen är 82

    #196229
    saabt8
    Deltagare

    Jag skulle börja med de enklaste.
    Kolla alla vakumslangar!

    #196230
    andreas1
    Deltagare

    Vacumslangarna är hela.
    Däremot tycker jag den går rätt när den är kall.
    Slet av kontakt från kallstarten men ingen skillnad

    #196231
    morsole
    Deltagare

    Styrtrycksventil tycker jag det låter som; även kallad ”varmkörningsventil” av somliga.

    Av de bilarna jag har haft bry med har det varit styrtryckaren.

    MEN kolla även tillsatsluftsliden, gör ren den, så du vet att den rör sig.

    Har bilen servats ”normalt” annars?

    Har du möjlighet mäta bränslearbetstryck och styrtrycket?

    Har du verkstadshandboken som stöd?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #196232
    andreas1
    Deltagare

    Styrtrycksventil har jag provat med en annan.
    Tyckte tillsatsluftgrejen verka lätt rörlig, bilen är nyservad med allt.
    Har tyvärr bara några lösa kopier på sprutet ur saabs handbok.
    Står mest mätvärde och diagram
    Har inte möjlighet att kolla något tryck alls.
    På högre varv verkar den gå bra.
    Detta är bara på tomgång och vid jämn fart under 90 km/h
    Kan något gått sönder i bränsleklumpen eller detta måste vara något runt om?
    Startar jag den varm är det som om nån hällt in bensin
    Väldigt seg i början
    Luktar verkligen pyton om den

    #196233
    andreas1
    Deltagare

    Hur mäter man upp givaren vid insuget? Gärna förklaring på bebisnivå.
    Sen sade nån att luftskivan kan ha flyttat sig enl papperna ska man mäta med bladmått men jag får inte mellan nåt där.
    Sen ska den justeras på en klämma men den verkar ha givet läge?

    #196234
    andreas1
    Deltagare

    MORSOLE får be om ursäkt, styrtrycksventilen kom från en i och gången var densamma.
    Men lyckades låna en likadan till turbo o då verkar den faktiskr funka..
    Kan man laga den gamla eller ny är ett måste?
    Var hittar jag då en sån?
    På klumpen sitter även en vacumslang ska den vara kopplad och isåfall var?
    Tack än en gång du har räddat min sommar, blir bad och glass ist för smutsigt varmt garage

    #196240
    morsole
    Deltagare

    Det är ju så att I och turbo har olika tryck; du kan ta från en I, visst, men då ändrar sig inte trycket när du gasar och får laddtryck.

    Jag har en beg styrtrycksventil till turbo; den kan man nämligen justera trycket på, mycket bra om man vill leka.

    MEN du måste i alla fall kunna mäta trycket eller co; det går också.

    Har du tillgång till co mätare?

    Om man skriver var man bor är det lättare för oss andra hjälpa till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #196242
    andreas1
    Deltagare

    Co mätare kan jag fixa men då får jag väl bara tomgångs co?
    Om jag sätter från en turbo bör den vara rätt direkt väl?
    Bor utanför kävlinge i skåne..
    Vad vill du ha för styrtrycksventilen då?
    Läste om att det fanns olika även på turbon? En som stäldes med vacum el tryck? O en som stälde sig själv.
    Kan jag använda vilken som?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng