problem med turbo 8 ventilare

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / problem med turbo 8 ventilare

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 1, 2013 kl. 20:54 #26231

      Har en 900 turbo 8 vent som beter sig märkligt.
      Den gick kanon till helt plötsligt skakig på tomgång och jämn hastighet under 80 km/h är jobbig, ryckig så växelspaken hoppar..
      Värst är 30 km/h
      Luktar starkt i avgaserna men ryker inte konstigt.
      Tändning är inställd men börjar misstänka bränsleproblem.
      Får den typ för mycket? Läste om ett membram i bränsleklumpen kan det gått sönder?
      Ser man isåfall om man delar på klumpen?
      Kan jag ta klumpen från en i utan att ändra något?
      Hjälper det om man köper en lambdamätare på biltema för att se om bränslet är fel?
      Tacksam för svar
      Obs årsmodellen är 82

        augusti 2, 2013 kl. 06:52 #196229

        Jag skulle börja med de enklaste.
        Kolla alla vakumslangar!

          augusti 2, 2013 kl. 09:02 #196230

          Vacumslangarna är hela.
          Däremot tycker jag den går rätt när den är kall.
          Slet av kontakt från kallstarten men ingen skillnad

            augusti 2, 2013 kl. 09:41 #196231

            Styrtrycksventil tycker jag det låter som; även kallad ”varmkörningsventil” av somliga.

            Av de bilarna jag har haft bry med har det varit styrtryckaren.

            MEN kolla även tillsatsluftsliden, gör ren den, så du vet att den rör sig.

            Har bilen servats ”normalt” annars?

            Har du möjlighet mäta bränslearbetstryck och styrtrycket?

            Har du verkstadshandboken som stöd?

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              augusti 2, 2013 kl. 10:31 #196232

              Styrtrycksventil har jag provat med en annan.
              Tyckte tillsatsluftgrejen verka lätt rörlig, bilen är nyservad med allt.
              Har tyvärr bara några lösa kopier på sprutet ur saabs handbok.
              Står mest mätvärde och diagram
              Har inte möjlighet att kolla något tryck alls.
              På högre varv verkar den gå bra.
              Detta är bara på tomgång och vid jämn fart under 90 km/h
              Kan något gått sönder i bränsleklumpen eller detta måste vara något runt om?
              Startar jag den varm är det som om nån hällt in bensin
              Väldigt seg i början
              Luktar verkligen pyton om den

                augusti 2, 2013 kl. 10:56 #196233

                Hur mäter man upp givaren vid insuget? Gärna förklaring på bebisnivå.
                Sen sade nån att luftskivan kan ha flyttat sig enl papperna ska man mäta med bladmått men jag får inte mellan nåt där.
                Sen ska den justeras på en klämma men den verkar ha givet läge?

                  augusti 2, 2013 kl. 11:37 #196234

                  MORSOLE får be om ursäkt, styrtrycksventilen kom från en i och gången var densamma.
                  Men lyckades låna en likadan till turbo o då verkar den faktiskr funka..
                  Kan man laga den gamla eller ny är ett måste?
                  Var hittar jag då en sån?
                  På klumpen sitter även en vacumslang ska den vara kopplad och isåfall var?
                  Tack än en gång du har räddat min sommar, blir bad och glass ist för smutsigt varmt garage

                    augusti 2, 2013 kl. 15:02 #196240

                    Det är ju så att I och turbo har olika tryck; du kan ta från en I, visst, men då ändrar sig inte trycket när du gasar och får laddtryck.

                    Jag har en beg styrtrycksventil till turbo; den kan man nämligen justera trycket på, mycket bra om man vill leka.

                    MEN du måste i alla fall kunna mäta trycket eller co; det går också.

                    Har du tillgång till co mätare?

                    Om man skriver var man bor är det lättare för oss andra hjälpa till!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      augusti 2, 2013 kl. 15:38 #196242

                      Co mätare kan jag fixa men då får jag väl bara tomgångs co?
                      Om jag sätter från en turbo bör den vara rätt direkt väl?
                      Bor utanför kävlinge i skåne..
                      Vad vill du ha för styrtrycksventilen då?
                      Läste om att det fanns olika även på turbon? En som stäldes med vacum el tryck? O en som stälde sig själv.
                      Kan jag använda vilken som?

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.