Projekt renovera bakvagn (Armstrong)
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Projekt renovera bakvagn (Armstrong)
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Projekt renovera bakvagn (Armstrong)
- Detta ämne har 26 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-22 17:51 av
Per-Erik.
-
FörfattareInlägg
-
Så har 95´an hamnat i garaget igen, denna gång för lite uppgraderingar som förhoppningsvis höjer nivån på vägegenskaperna och driftssäkerheten. Tänkte börja med bakvagnen där jag rensat friskt inne i hjulhusen. Nya remmar är inköpta, V4-framfjädrar ligger och väntar på montering.
Vad gäller Armstrongdämparna så ligger de oxå på arbetsbänken. Oljan, el rättare sagt det som kan kallas olja är uttömt och de ska nu istället fyllas med fett. Det är ett tips jag fått av en erkänt duktig Saabförare/mekaniker, skulle det inte funka så blir det teleskopdämpare till nästa år.
Nu till problemet(n)..
Om man tittar på första bilden ser man att det saknas en fjäder på högra (avtappnings?)skruven, ser ut som att någon försökt laga det provisoriskt. Jag är alltså i behov av antingen fjädern el en komplett skruv.
Jag är även i behov av 2 st friska packningar till locken på Armstrongdämparna, se bild.
Ska jag byta bussningarna som sitter på plattan som man bultar till karossen? Om.. är det någon som har sådana liggande?Har ni några andra tips på vad jag kan göra där bak när jag ändå håller på?
Mvh
CCH
januari 16, 2009 at 11:32 #133750Det skal bli interessant å få vite resultatet av å fylle armstrong ”skiten” med fett…
Jeg har selv en 95a hvor det meste er bra, bortsett ifra demperene bak. Jeg har vurdert å sende et sett til disse gutta: http://www.applehydraulics.com for overhaling. De tar 75 $ pr stk for renoverte armstrong dempere. (man ma da sende inn sine gamle i retur) Hvis man legger på 10$ får man ”Heavy duty Rebuild” som har lengere garanti og gi mer sportslige egenskaper. Jeg vil mene at 85$ pr stk er en fornuftig pris å betale, men frakt kostnadene vil bidra til å gjøre det hele vesentlig dyrere. Fra Norge vil det koste mer enn kr 1.000,- å sende ett sett med dempere til USA. Totalprisen, hvis frakt fra USA til Norge er noenlunde lik prisen fra Norge til USA, vil da bli 85$ + 85$ + kr 2.000,- som summert vil bli ca 3.220,- Norske kr. 1 US dollar koster ca 7.20,- Norske kr. For dere i Sverige vil summen bli noe høyere. Hvis noen tuber fett til et par hundrelapper gjør jobben så er det ett fristende alternativ…
Jeg har en kassert armstrong demper liggende på hylla. Skal sjekke om fjæra, evt komplett skrue på den kan være i brukbar stand.
Projektet har legat i träda ett tag men nu är vi igång igen, såklart började problemen direkt och vänder mig därför till er för hjälp.
Det blev inte fett utan tjock framgaffelolja(10W)för mc. Jag läste i ett danskt Saabforum om en som använt sig av motorsågskedjeolja men den är ju för det mesta vegetabilisk och funkar inte så bra när det är kallt så det blev det inte heller.
När jag fyllde på oljan i dämparna så blev inte resultatet vad jag trodde. Trots att dämparna var välfyllda med olja och jag pumpat ordentligt på armarna så var det inte mycket motstånd. Om jag däremot skruvade på locket och sen fyllde på lite genom bottenpluggen istället så blev armen nästan stum. Öppnade jag sen locket kunde man inte se att där var mycket olja i dämparen.
Nån som vet hur det ska gå till??
Mvh
Christer
mars 17, 2009 at 15:50 #137396Jag bara rengjorde mina dämpare ordentligt och därefter fyllde på med den tjockaste hydrauloljan som fanns att köpa här i stan. Kom inte ihåg hur många cSt den var på men bra blev det och det fungerar lika bra nu 4½ år senare.
Rengör, fyll upp med ny olja, på med stora locket, lufta genom maximala rörelser på hävarmen, fyll på allt eftersom.
Att fylla med fett är ett gammalt trix men då blir det trögt och troligtvis även större belastning på hävarmsbussningen.
Jag vill minnas att Klubben har två nya stötdämpare till 95 i säkert förvar så passa på när reservdelsshopen öppnar om du behöver.
/Anders
mars 18, 2009 at 08:43 #137452Tja i mina dämpare var det något obestämbart kladd, troligtvis fett, gamla avlagringar och sur stötdämparolja.
Jag använde växelvis avfettning, tryckluft, förtunning, tryckluft ett antal ggr.
Tog lite tid men till sist så var det rent som i en …./Anders
Ja det där med tvätt skulle jag ju tänkt på innan. Det var att hälla ut 100kr olja och börja om från början, usch med gegga och annat där var inne. Efter ett idogt tvättande och pumpande av mig och PerErik så fylldes dämparna med thinner och locken skruvades på igen. På måndag blir det till att tömma dämparna och se om det hjälpt.
Mvh
CCH
Tackar, det verkar som att det hjälpte 🙂
Dämparna fylldes med thinner förra gången jag var i garaget, när jag tömde dem nu i eftermiddags så var det en obeskrivlig soppa som rann ut. Blåste sen rent med tryckluft och torkade rent så gott det gick.
Hällde i finoljan och började pumpa på hävarmen och vips så kändes dämparen/na plötsligt väldans mycket bättre. Vi jämförde med en teleskopdämpare Per Erik hade liggandes och känslan var ungefär densamma.Dämparna är nu på plats igen, imorn blir det till att försöka få dit nya fjädrarna (framfjädrar från V4)
Mvh
CCH
Jaha, så var det dags för nästa bakslag.. 🙁
Fjädrarna kom på plats ikväll, jag kapade dem lite lagom för att undvika ev associationer till hi-jackers.
När sen bilen sänktes ner på bakhjulen så var ju tanken att det skulle kännas att dämparna var fixade och att där satt hårdare fjädrar när man gungade bilen. Men icke..den gungar fortfarande 2-3 ggr efter att man släppt taget.Steget till att konvertera till teleskopdämpare kommer allt närmre..suck..Jag tar emot alla råd och dåd med tacksamhet.
Mvh
CCH
Jag ”alta-vistade” lite på armstrong och hittade en engelsk sida där det står skrivet lite om ”adjustments”. Verkar som att man genom att antingen lägger till el tar bort brickor på den är fjädrande bottenskruven justerar dämpningen. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har som det är nu 4 st brickor på mina bottenskruvar.Mvh
CCH
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.