Rally BAJA 1000!
- Detta ämne har 58 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-12 00:34 av
skomakarn.
-
FörfattareInlägg
-
Kaparn wrote:”äh, vadå – hud som hud 😉 Industriell återfuktande smörja… funkar till det mesta!”
Jo jag har träffat folk som använder matolja och margarin till att smörja metalldelar med och det är inte heller särskilt genomtänkt. :doh:
Jeg jobbet (dessverre) i en skinnbutikk i mine yngre dager…. Nok om det, MEN der var et av de beste produktene vi kunne putte på skinn faktisk feit håndkrem – Kalt spenol! Det var bare de som ikke visste bedre som kjøpte dyre skinnprodukter som ikke fungerte bedre….. men det var skinnjakker og hansker… uttaler meg dog ikke om saab sportsratt. 😀
Gleder meg fortsatt å se ferdig resultat SKOMAKARN
Henning
..och norsk Spenol borde då rimligen vara samma som svensk Helosan? Min mormor fick århundrades skrattanfall när hon såg att vi hade Helosan hemma en gång i tiden, hon kallade det nämligen för spensalva.. De använde jättetuber av Helosan till .. spenvård för kossorna!!! 😉
Hej.
Idag drog jag hem mitt objekt 🙂 Efter det vanliga med lite låsta hjul(ett) med tillhörande bankande på bromstrumma och rullande på säkringar + 5-56, så lyste positionsljusen, bromsljusen och blikersen(arna). :jobbar:
Jag var lite orolig för bromsarna men de visade sej att de funkade hyggligt. Först skrapade det betänkligt från bromssköldar o trummor men efterhand så tystnade det o bromsarna pulserade inte ens i slutet av vår 3-milafärd. Det var ju svinkallt o fläkten funkade inte så jag var tvungen att ha fönstret öppet för att rutorna inte skulle imma igen. Men detta förtog inte känslan av att återigen ratta en V4 😀
Det snea pedalstället, sidorutan i örat, den enkla o fina instrumenteringen o sist men inte minst den lite tröga men ändå så fina styrningen. Ahhhhhhh……det kändes som man var hemma!Nåväl. Planen är ju inte att bygga nåt utställningsex. Men det behövs en del fix. bl.a. är det ett rejält hål i hö tröskel + säkert en del annan svetsning :welding:
Men jag behöver lite tips.
T.ex. så tänker jag sätta og 900 bakfjädrar fram + V4 framfjädrar bak. Måste jag i så fall kapa dessa på nåt sätt eller klämmer man dit dem som de är? Stötdämpare till detta?
Har läst om diverse förstärkningar i framvagn mm. T.ex. ”Även klassiska förstärkningsplåtar och div mods han han med av bara farten” som jag läste i Saab 96 V4 ”budget banbil”-tråden. Vad rekomenderas?Kom nu med förslag till en novis som jag. :blush:
ps. Ska fixa fler bilder.
Nu är äntligen bilen inne i garaget. Inne var det längesen den var. Hittade senaste bes-pappret i den, det var från 2003. Jodå, så det blir till å svetsa en del rost, torpedvägg,trösklar,…..ja,ni vet ,se bilder. Men först måste den torkas ut ordentligt.
Har rivit ut alla genomsura mattor mm, och satt in en värmefläkt.Köpte lite roterande borstar o slipskivor till rondellen idag. Bygglampor införskaffades åxå så man kan se vad man gör. :jobbar:
Vad för tjocklek använder ni på plåten när ni gör svetsjobb? Det var så länge sen jag svetsade bil så kommer inte ihåg nåt. Tror inte jag var särskilt bra på det nån gång egentligen :blush: . Men jag får väl bli bättre.
Vad har man på sen, när det är svetsat? rostskyddsfärg? underredsmassa? Rostätare är väl bara bullshit? Man vill ju inte lägga på nåt som det kryper in fukt under.Vi hörs.
Här e lite bilder
Jag har använt 1mm plåt till standardgrejer, sen tvättat av och sen målat med Hagmans grundfärg. Eftersom jag har gjort lite smågrejer i taget har jag inte orkat använda Hagmans 2k primer. Men det har jag nog vägt upp genom att när Sonettchassit var klart målades det med 2k rakt över, så det har inte stått med 1k färg alls länge.
När jag svetsat kring hjulupphängning har jag använt tjockare plåt då konstruktionen är i tjockare plåt.
emul wrote:Har bara svetsat helt och renblästrat chassi..som nu är grundlackat. Karosserikitt på alla skarvar, sen topplack. Ovanpå det? Jadu.. Någon form av skydd under är ju tanken, speciellt i hjulhusen. Men hur? Jag vet faktiskt inte!Köp en bodyspruta på Biltema för knappt 150-200kr åsså kör du på PP´s body. Den kan du sedan lacka med vanlig 2K i valfri kulör och du får en yta som är superlätt att hålla ren, snygg + hållbar.
Fredrik wrote:Jag har både förstärkning sats & rallystötdämpare som skulle passa perfekt på ditt bygge./Fredrik
Hej Fredrik! Ursäkta att jag inte har hört av mej tidigare. Tyvärr får jag vänta med att köpa stöttor o förstärkning av dej. Det har dykt upp lite oförutsedda utgifter som tyvärr skär ner budgeten till mitt bygge 🙁
Jag får höra av mej senare o se om du har grejerna kvar dåImorgon (Idag Lörd.) Ska jag iaf. upp o hälsa på bror min i T-hättan. Då ska jag passa på att ta en sväng förbi Saabmuséet 🙂 Ska se om jag kan få en kik på Baja-bilen :racesmile:
Spännande!/Sven
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.