Rally BAJA 1000!

Forum Övrigt SSR Rally BAJA 1000!

Detta ämne innehåller 58 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-01-12 00:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
  • Författare

skomakarn
    Deltagare

Hej!
    Jag är ny här på forumet. Jag har varit Saabfreak i alla år och alltid kört Saab.Jag började min karriär med några v4:or o de senaste har varit 9-5:or. Fick väl Saabbuggen av mina bröder som körde 2-taktare.

Jag har inte på många år funderat på v4:or men nu är det så att mina tre bröder plötsligt står med var sin 96:a. 2 bröder har var sin v4:a o 1 har 2-takt.
    Sen bar det sej inte bättre än att jag rensade/sorterade lite bland mina bil o mc-tidningar och vad dyker upp……..om inte ett ex. av Klassiker, detta trevliga blad, med en special om just v4(nr 9/10, 2007).
    På omslaget är det en skitfrän bild på en rally v4 av det slag som Erik Carlsson använde sej av i det galna rallyt Baja 1000 -69 o -70 (tror jag det var).
    På detta sätt har det smugit sej på o nu kan jag inte värja mej längre, JAG VILL HA EN V4!

Det fina är att jag vet var jag ska få tag på den. Min svåger har nämligen vid nåt svagt ögonblick andats om att jag skulle kunna få överta hans frus. Nu är det så att den har varit stående ute en lång tid, säkert 3-4 år, och ser ut därefter. Jag har nog varit inne på att den borde räddas nån gång tidigare men har väl inte haft nog inspiration då hela inredningen tyvärr åxå börjat mögla!

Men nu har jag nån skum idé om att man skulle ta o göra en Baja 1000 replika. Då skulle man ju kunna riva ut all möglig inredning o sätta i ett par rallystolar, slipa ner rosten lite grovt, lite sökarlyktor,extraljus,rem över huven(det hade den nog inte iofs. men det tycker jag alla rallyv4:or ska ha) och så det där grymma avgasröret på taket!
    Tanken är inte att det i första hand ska bli nån utställningsbil utan denna bilen ska köras! Sen kan man ju efterfand trimma motor mm . Förfina då och då om man säger.
    Va! Vad tycker ni? Visst e de en bra idé?
    Vad jag behöver nu är lite allierade som kan komma med bra idéer o glada tillrop. Fick tag i den här sidan i den där Klassikertidningen o tänkte att detta måste vara rätt ställe att lätta sitt hjärta och få tips o råd.

Vi kan ju börja med avgasröret på taket. Vad skulle bilprovningen säga om det tror ni? Går det att få igenom eller måste man i så fall bara ha en atrapp o ett riktigt avg.rör under?
    Var köper man tösklar o annan plåt?

Ojoj, vad jag skrev mycket. Vi hörs!

/Sven

Ps. Höll på att glömma, det är en -73:a

197795l
    Deltagare

Hej! Keep frewheeling SAAB-älskare och bygg! Kul att läsa entusiastinlägg! Mvh Bruno-Sigvard.

emul
    Moderator

Antar att du läst artiklarna om bilen som skrevs i Klassiker för inte sådär jättelängesen, kanske ett år? +/- 6 månader eller så då.. 😉

skomakarn
    Deltagare
    emul wrote:
    Antar att du läst artiklarna om bilen som skrevs i Klassiker för inte sådär jättelängesen, kanske ett år? +/- 6 månader eller så då.. 😉

Ja det var nog den jag nämnde innan va, Eller finns det fler nummer med v4 i kanske?
    Man vill ju inte missa nå´t 🙂

Vad tror ni om bilprovning vs. avg.rör på taket?

kortnos
    Deltagare

Jag har ingen aning om avgasröret men ring bilprovningens tekniska avdelning
    Ring vanliga bilprovningen o ber dem koppla

Har ringt många gånger o surra lagliga ändringa på bilar, konstiga är att man kan få tre olika svar av tre olika gubbar, beronde på villka böcker man hör dem bläddra i, dom kan det mesta vad man får o inte får göra

Ju äldre v4 du har desstu lättare blir dina vilda ideer. Kan tänka mig att avgaskraven o sånt som drog i väg 1970 ställer till det för avgasrör på taket, för du vill väl inte ha en orginal slutburk på taket… (hua) utan det ska ju vara lite som bajan 😀

emul
    Moderator

Ha, det gjorde du! Jag läste luddigt. Sorry!

Avgas på taket vet jag inget om, men jag tror det skrivits endel om avgas på avvikande ställen i samband med diskussion om mynning framför bakhjulen..

Trevligt med lite mer hallänningar här! Det är inte så många man ser här.. Själv är man ju sydhallänning i själen men i exil sedan 6 år tillbaka.. Välkommen hit iaf!

skomakarn
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Jag har ingen aning om avgasröret men ring bilprovningens tekniska avdelning
    Ring vanliga bilprovningen o ber dem koppla

Har ringt många gånger o surra lagliga ändringa på bilar, konstiga är att man kan få tre olika svar av tre olika gubbar, beronde på villka böcker man hör dem bläddra i, dom kan det mesta vad man får o inte får göra

Ju äldre v4 du har desstu lättare blir dina vilda ideer. Kan tänka mig att avgaskraven o sånt som drog i väg 1970 ställer till det för avgasrör på taket, för du vill väl inte ha en orginal slutburk på taket… (hua) utan det ska ju vara lite som bajan 😀

Tack för tips. Ska försöka hitta nån snäll bes.gubbe då. Ska definitivt INTE försöka besiktiga i Varberg iaf. Där e dom så frukansvärt petiga :deal: så man får spel 😡
    Blev inte avg.kraven strängare först -76? Nån som vet?

Per-Erik
    Deltagare

Hej o välkommen! En 73:a är vad jag förstår en bra bil att bygga på, allt framtill 75 är lite ”slappare” regler (tror jag)… Ett tips på besiktningsplats: Ängelholm! Många trevliga gammelbil älskare. Jag har besiktat 2st V4:or där de senaste åren, och det ”värsta” brukar vara den lilla folksamlingen kring bilen och alla glada miner 🙂 Är det bara snyggt och säkert utfört så…

PS: Har du bilder på det tilltänkta offret? DS

skomakarn
    Deltagare
    emul wrote:
    Ha, det gjorde du! Jag läste luddigt. Sorry!

Avgas på taket vet jag inget om, men jag tror det skrivits endel om avgas på avvikande ställen i samband med diskussion om mynning framför bakhjulen..

Trevligt med lite mer hallänningar här! Det är inte så många man ser här.. Själv är man ju sydhallänning i själen men i exil sedan 6 år tillbaka.. Välkommen hit iaf!

Ahh…. fint, vet du vilken tråd detta dryftades? Man kanske kan få några tips.
    Ja jag är ju egentligen Värmlänning i från början men har faktiskt bott i Halland Längre än jag bott i Värmland.
    Tack för Välkommen! (Så kan man väl inte säga?)

skomakarn
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Hej o välkommen! En 73:a är vad jag förstår en bra bil att bygga på, allt framtill 75 är lite ”slappare” regler (tror jag)… Ett tips på besiktningsplats: Ängelholm! Många trevliga gammelbil älskare. Jag har besiktat 2st V4:or där de senaste åren, och det ”värsta” brukar vara den lilla folksamlingen kring bilen och alla glada miner 🙂 Är det bara snyggt och säkert utfört så…

PS: Har du bilder på det tilltänkta offret? DS

Tack!
    Ska försöka fixa bilder

j.engberg
    Deltagare

Avgasröret måste mynna ut bakom kupéutrymmet. Kanske blir svårt på en V4 men ring tekniskrådgivning 0771-600500 tror jag det är annars gå in på bilprovningens sida där finns alla nummer och sånt.

chakka
    Deltagare

I SFRO:s bygghandbok står det att avgaserna ska avledas endera uppåt eller bakåt. Det står å andra sidan också att avgasutsläppen inte får placeras högre än vad chassikonstruktionen kräver. Ganska luddigt alltså, jag skulle definitivt försöka får någon slags förhandsbesked från bilprovningen och utgå från det istället. Och förstås försöka hinna ”provbesikta” bilen en gång medan det fortfarande finns möjlighet att bygga om ifall de inte skulle gilla utförandet.

emul
    Moderator

..se till att få besked på papper? Det lär väl också underlätta om manhittar en trevlig besiktningsgubbe och har papper å bilder å grejer med sig på originalbilen som lite referens.. 😉 Kanske du ska dra på dig en gammal Saabjacka också? Det gjorde jag sist jag besiktigade. Gubben tittade knappt på bilden då, han berättade mest om gamla rallyminnen för mig..

henning
    Deltagare

Hva skal du med en slik med skilter? Tipper du vil få meget dårlig samvittighet å blåse eksos rett i ansiktet på de stakkars menneskene som går ved siden av veien… etter bilder jeg har sett kan jeg tippe at eksosanlegget cirka vil peke rett på nesetippen skulle man være uheldig å være 150 høy….

Hadde den enda vært montert på andre siden, dvs ut mot veien istedet for fortauet.

Tro ikke at jeg er negativ til baja eller eksosanlegg på taket, men kanskje det heller hadde passet på en rallybil man har på henger før man fyrer opp.

Henning.

skomakarn
    Deltagare
    Henning wrote:
    Hva skal du med en slik med skilter? Tipper du vil få meget dårlig samvittighet å blåse eksos rett i ansiktet på de stakkars menneskene som går ved siden av veien… etter bilder jeg har sett kan jeg tippe at eksosanlegget cirka vil peke rett på nesetippen skulle man være uheldig å være 150 høy….

Hadde den enda vært montert på andre siden, dvs ut mot veien istedet for fortauet.

Tro ikke at jeg er negativ til baja eller eksosanlegg på taket, men kanskje det heller hadde passet på en rallybil man har på henger før man fyrer opp.

Henning.

You got a point there!
    Man kan ju rikta själva utblåset uppåt eller t.o.m. in mot taket kanske

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng